ضرورت توجه به فرهنگ و ارزش‌های دینی در دوران پسابرجام/ انتخابات؛ متضمن بقای مردم‌سالاری دینی
کد خبر: 3471068
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
خطیب جمعه تهران تأکید کرد:

ضرورت توجه به فرهنگ و ارزش‌های دینی در دوران پسابرجام/ انتخابات؛ متضمن بقای مردم‌سالاری دینی

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی تنها کلید حل مشکلات اقتصادی است، اظهار کرد: آنچه که باید بیش از دیگران با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد، فرهنگ است؛ آنچه باعث این ارتباطات و رفت و آمدها شده، اسلام و روحیه انقلابی ماست، بنابراین به مسائل ارزشی و فرهنگی و دینی و در پرتوی آن اقتصاد و رفع بیکاری بیش از پیش پرداخته شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امروز، 9 بهمن ماه در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به فرارسیدن دهه مبارک فجر و تبریک این ایام اظهار کرد: این سرزمین با انقلاب اسلامی متحول شد و اسلام که پیش از آن، فردی و منزوی بود، به متن زندگی مردم آمد؛ گرچه هنوز با اهداف فاصله داریم اما این باور شکل گرفته است که اسلام برای احیای دنیا و آخرت ما آمده و سیاست و مدیریت و حکومت دارد و همه نیازهای اخروی و دنیوی انسان را پاسخگوست.

وی با اشاره به برجام و مسائل پسابرجام گفت: رهبر معظم انقلاب پس از توافق صورت گرفته، ضمن تشکر از مذاکره کنندگان افکار عمومی را به چند نکته توجه دادند؛ از جمله اینکه مسئله توافق این نتیجه مقاومت جانانه ملت غیور، مقاوم، صابر، متدین و ولایتمدار بوده است.

خطیب جمعه تهران افزود: آنها با تحریم‌های خود می‌خواستنتد نظام را فلج کنند و مردم را علیه حکومت بشورانند تا از این فضای ملتهب اهداف خود را علیه نظام عملی کنند اما فشارهای ظالمانه دشمن ملت ما را نه تنها خسته و آزرده نکرد، بلکه چهره کریه و خشن مستکبران و شیطان بزرگ را بیشتر لمس کرد و انزجار و نفرتشان نسبت به دشمن بیشتر شد و علاقه‌شان به انقلاب و ولایت چنان تجلی کرد که در فرازهای مختلفی دیدند مردمی که انقلاب را تأسیس کردند، پاسدار انقلاب هستند و نشان دادند تا آخرین نفس بر سر این انقلاب ایستاده اند و با مقاومت خود دشمن را مأیوس کردند.

وی خاطرنشان کرد: عامل دیگری که باعث شد دشمن تن به مذاکره دهد، این بود که ما در موضع قدرت بودیم؛ پیشرفت‌های ما محیرالعقول بود و آنها فکر نمی‌کردند جوانان انقلابی ایران بتوانند غنی‌سازی 20 درصد داشته باشند، انرژی رآکتور تهران را خود تأمین کنند، 19 هزار سانتریفیوژ را بچرخانند، فردو را تأسیس کنند و آب سنگین اراک را به جای برسانند که باعث وحشت آنها بشود؛ این استعدادها شکوفا شد و جمهوری اسلامی ایران در یک انقلاب علمی و صنعتی برنده شدند، بنابراین غرب از روی وحشت پای میز مذاکره با ایران حاضر شد.

صدیقی همچنین اظهار کرد: نکته دیگری که باعث عقب‌نشینی غرب در قبال این ملت شد، رهبری مقاوم بود که در ز ندگی باج نداده و عقب‌نشینی نکرده بود؛ با وجود چنین شرایطی دشمن متوجه شد که اگر دیر بجنبد همه عرصه را فتح خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه 20 درصد مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها ارتباط دارد و بقیه به نوع مدیریت اقتصادی کشور بستگی دارد، گفت: در پسابرجام مطالبات مردم از دست‌اندرکاران این است که رکود شکننده و یبکاری گزنده جوانان را معالجه کنند؛ نکند با پسابرجام کالاهای اروپایی و امریکایی ما را به موجودات مصرفی تبدیل کند و دوباره اختلاف طبقاتی به وجود بیاید.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی تنها کلید حل مشکلات اقتصادی است، اظهار کرد: آنچه که باید بیش از دیگران با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد، فرهنگ است؛ آنچه باعث این ارتباطات و رفت و آمدها شده، اسلام و روحیه انقلابی ماست؛ بنابراین به مسائل ارزشی و فرهنگی و دینی و در پرتوی آن اقتصاد و رفع بیکاری بیش از پیش پرداخته شود.

وی همچنین به مسئله انتخابات پرداخت و گفت: انتخابات یک فرصت است؛ در کشور ما در تمام ادوار بعد از انقلاب تضمین جمهوریت، تضمین بقای مردم‌سالاری، تضمین پشتوانه ملی حکومت و سازنده و بالنده و پیشرو بوده است و حضور مردم در انتخابات نشانه فرهنگ رشد و تمدن خود مردم است.

صدیقی افزود: حضور مردم در انتخابات حق، وظیفه، تکلیف، اخلاق، سیاست، فرهنگ و هم حماسه است و مردم ما انتخابات را همچون گذشته در اولویت خود می‌دانند و مثل گذشته حفظ آبرو می‌کنند.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به مسئله نفوذ اظهار کرد: نکند شاهد مجلسی باشیم که بیانیه آمریکا در آن خوانده شود و یا خبرگانی شکل بگیرد که رتبه‌اش پایین بیاید و میدانی برای زورآزمایی گروه‌ها باشد و به جای اینکه حامی ولایت باشد، قداست شکنی کنند و دشمن را شاد کنند.

خطیب جمعه تهران گفت: اینکه شورای نگهبان صلاحیت عده‌ای را احراز کرده، رفع تکلیف نمی‌شود؛ بلکه باید چشمانمان را باز کنیم و از گذشته تجربه به دست بیاوریم و حساس‌تر از مراحل قبل مجلسی تشکیل دهیم که آبرومند، با کفایت و امین باشند.

وی همچنین از نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل بازداشت و تسلیم تفنگداران آمریکایی که نشانه روح حماسی و عزتمدار سپاهیان بود تشکر کرد و از برگزار کنندگان رزمایش ولایت 94 در منطقه بندرعباس تجلیل کرد.

امام جمعه موقت تهران در پایان با اشاره به برگزاری کنفرانس بین‌المللی مقابله با تکفیر گفت: زحمات آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی که 200 نفر از فرهیختگان جهان اسلام را دعوت کرده‌اند بسیار سازنده است که از آنها تشکر می‌کنیم.

بنابراین گزارش، حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در خطبه اول نماز جمعه تهران ضمن توصیه نمازگزاران به رعایت تقوا، در ادامه بیان تفسیر سوره حمد به آیه «مالک یوم الدین» پرداخت و گفت: خداوند در قرآن کریم بیش از ده بار خود را با این عنوان معرفی کرده است و دل‌های ما را متوجه مالک بودن خود و متوجه روز حساب، ممتاز شدن بدها از خوب‌ها و جدا شدن صف‌ها کرده است.

وی اظهار کرد: «مالک» و «مَلِک» از نظر حروف از یک خانواده هستند و حروف مشترکی دارند لکن «مَلِک» از «مِلک» است و مالک از «مُلک؛ «مَلِک» کسی است که مالکیت سیاسی بر یک عشیره و کشور و منطقه دارد و اختیارات امور عامه به او واگذار شده است.

خطیب جمعه تهران افزود: ملک صاحب اختیار است فرمان می‎دهد؛ لکن نسبت به اعیان خانه‌ها، املاک و مالک اشخاص نمی‌تواند تصرف کند اما مالک کسی است که نسبت به عین اشیاء دستش باز و صاحب ملک و قدرت است.

وی با اشاره به درخواست حضرت سلیمان(ع) برای رسیدن «مَلِک» شدن گفت: مهم‌ترین مسئله در حکومت دینی ایجاد فرهنگ توحیدی، اخلاقی و معنوی و فرهنگ نشاط دینی است؛ نکته دیگر اقامه صلاة است که اگر احیا شود همه چیز احیا می‌شود.

صدیقی تصریح کرد: در حکومت دینی خوراک روح و جان بیش از دیگر مسائل مورد توجه قرار گیرد؛ قدم بعدی رسیدگی به مشکل اقتصادی است که با مشکلات فرهنگی پهلو می‌زند؛ فرهنگ سالم فکر و عقل سالم، حرکت سالم و امنیت را به همراه خود می‌آورد.

وی گفت: عده‌ای از گرسنگی نمی‌توانند راه بروند و عده‌ای با پرخوری به قدری سنگین شده‌اند که نمی‌توانند راه بروند؛ عده‌ای از فقر درمانده شده‌اند و عده‌ای در باتلاق حرام پاگیر شده‌اند.

صدیقی گفت: نکته دیگر قدرت بازدارندگی و پیشگیری از بی‌دینی، هرزگی، حرام خوری، ظلم، اجحاف و بی‌انصافی‌های مختلف است؛ مردم نیز باید نظارت عمومی داشته باشند و در امور کشور سهیم باشند و در حکومت اثرگذار باشند و حکومت نیز باید از مردم حساب ببرند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه اظهار کرد: «یوم الدین» روز حساب و دیدن نتیجه است؛ کسانی که به سمت رحمانیت و رحیمیت خداوند نیامدند محروم خواهند شد.

وی گفت: دو نوع مالکیت داریم؛ اعتباری و حقیقی که مالکیت حقیقی نیز دو نوع است؛ ذاتی و جعلی؛ مالکیتی که در میان مردم داد و ستد می شود، مالکیت های اعتباری و قانونی است و قوانین عالم نیز تکوینی نیست بلکه اعتباری و قابل زوال است.

صدیقی تصریح کرد: صاحبان ثروت و مناصب بدانند وقتی حضرت عزرائیل آمد همه اینها باطل می‌شود و دیگر کسی مالک نیست؛ امور اعتباری همین است، یک روز با اعتباری می‌آید و روز دیگر با اعتباری می‌رود.

captcha