آئین اختتامیه نهمین مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) برگزار شد
کد خبر: 3471092
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
در بخش آقایان؛

آئین اختتامیه نهمین مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: نهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) طی مراسمی با حضور اساتید، پیشکسوتان، خادمان و متسابقان این دوره با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیین اختتامیه نهمین دوره مسابقات قرائت، ترتیل و حفظ قرآن کریم دارالقرآن امام علی(ع) عصر روزگذشته، 9 بهمن‌ماه با حضور آیت‌الله سیدهاشم رسولی‌‌محلاتی، عضو ارشد دفتر حضرت امام و مقام معظم رهبری، لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم، اساتید، پیشکسوتان، خادمان و عموم مردم در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(یادمان هفتم تیر) برگزار شد.

این مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و در ادامه سیدمصطفی حسینی، نفر اول این دوره از مسابقات در رشته تحقیق به تلاوت آیاتی پرداخت و سپس عباس سلیمی از پیشکسوتان قرآنی کشورمان اجرای این مراسم را عهده‌دار شد.

آئین اختتامیه نهمین مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) برگزار شد

در ادامه مرتضی نجفی‌قدسی، مسئول دارالقرآن امام علی(ع) ضمن قرائت پیام آیت‌الله العظمی نوری همدانی، به بیان گزارشی در خصوص روند این دوره از مسابقات پرداخت و گفت: دارالقرآن امام علی(ع) در مسیر تکاملش توفیقات روزافزونی داشته است که از جمله آن برپایی این دوره از مسابقات بوده است.

وی ادامه داد: در این دوره از مسابقات دو هزار و 600 نفر ثبت نام داشته‌اند که از این تعداد 310 نفر از حفاظ کل، 55 حافظ خردسال و 265 حافظ در رشته حفظ 20 جزء، 450 حافظ در رشته حفظ 10 جرء، 440 حافظ در رشته حفظ پنج جزء، 250 حافظ در رشته حفظ دو جزء و 260 قاری در رشته ترتیل و 525 قاری در رشته قرائت ترتیل ثبت نام کرده‌اند.

نجفی‌قدسی اظهار کرد: اکثریت ثبت‌نام‌کنندگان در این دوره از مسابقات حضور پیدا کرده‌اند و برخی نیز به‌دلیل سرما و یا شرایط جوی نامناسب و یا اشتغال به تحصیل، امکان حضور پیدا نکردند.

وی ادامه داد: دارالقرآن امام علی(ع) تنها به برگزاری مسابقات قرآن بسنده نکرده است بلکه وظیفه اصلی‌اش را گسترش جلسات قرآن و آموزش قرآن به جوانان و نوجوانان قرار داده است.

وجود 18500 قرآن‌آموز در دارالقرآن‌های امام علی(ع) در سطح کشور

آئین اختتامیه نهمین مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) برگزار شد

مسئول دارالقرآن امام علی(ع) اضافه کرد: بر این اساس این دارالقرآن در 17 استان، 22 شهر و 37 شعبه فعالیت می‌کند که تاکنون 18 هزار و 500 قرآن‌آموز در آن حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه مسابقات فوق با همکاری اساتید و داوران بین‌المللی و کشوری و با حضور علاقه‌مندانی از سراسر کشور برگزار شده است، اظهار کرد: خدا را شاکریم که در مسیر اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش فعالیت‌های قرآنی و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن و پرورش حافظان و قاریان قرآن فعال هستیم.

نجفی‌قدسی عنوان کرد: گسترش جلسات حفظ قرآن در سراسر کشور در این راستاست و امیدواریم با ورود مردم در این صحنه، این جریان قرآنی آن قوت خودشان را پیدا کند و آن اهداف قرآنی ایشان محقق شود.

وی تصریح کرد: با پشتیبانی مؤسس دارالقرآن امام علی(ع) موجب شد این مسابقات در این عرصه وسیع و به صورت بزرگترین مسابقات قرآن غیردولتی برگزار شود.

در ادامه مهدی قره‌شیخلو، رئیس هیئت داوران این دوره از مسابقات ضمن تبریک سی‌وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تشکر از تمامی افرادی که در برپایی این مسابقات همکاری داشته‌اند و همچنین از هیئت داوران، گفت: به‌دلیل کثرت شرکت‌کنندگان، داوری در 9 گروه و با حضور 40 نفر از اساتید و پیشکسوتان قرآنی انجام شود.

وی ادامه داد: این مسابقات، نمادی از ظرفیت و مشارکت مردمی در حوزه فعالیت قرآنی بدون اینکه ریالی از بودجه‌های دولتی مصرف شود، است. در این مسابقه تمامی هزینه‌ها توسط فردی خیّر و قرآنی هزینه می‌شود که جای تقدیر و تشکر دارد.

رئیس سازمان دارالقرآن‌ اظهار کرد: چقدر خوب است که انسان‌هایی که دارای تمکن مالی هستند آن را در جهت توسعه فعالیت‌های قرآنی استفاده کنند.

توسعه مفهومی قرآن

وی با اشاره به ضرورت توسعه مسابقات قرآن در سطح کشور، عنوان کرد: گاهی برخی از افراد اشکال وارد می‌کنند که برپایی مسابقات قرآن چه فایده‌ای دارد؟ حال آنکه موجب شناسایی ظرفیت‌ها و معرفی آن به جامعه اسلامی می‌شود.

آئین اختتامیه نهمین مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) برگزار شد

قره‌شیخلو با اشاره به ضرورت و توجه به توسعه آموزش‌های عمومی و تخصصی در سطح کشور، بیان کرد: این امر تکمیل‌کننده کار تبلیغی مسابقات است.

وی ادامه داد: در استان‌ها نیاز به توسعه آموزش قرآن داریم و همچنین نیاز به اعزام اساتید داریم که امیدواریم دارالقرآن امام علی(ع) در این بخش هم محکم‌تر از گذشته به فعالیت‌هایش ادامه دهد.

رئیس هیئت داوران این دوره از مسابقات اظهار کرد: همانطور که در پیام آیت‌الله العظمی نور‌ی همدانی نیز تأکید شده بود ضرورت توجه به مفاهیم و اصول قرآنی و توسعه آن در جامعه و دعوت مردم به استفاده از این اصول و نسخه‌های قرآنی در زندگی‌ آنها مهم است به عبارت دیگر همان سبک زندگی قرآنی ـ اسلامی است.

وی ادامه داد: ما نیاز داریم که اصول قرآنی در زندگیمان رنگ و بوی بیشتری داشته باشد و عملکرد، گفتار و فکرمان به برکت قرآن نورانی شود. وظیفه جامعه قرآنی و افرادی که در حوزه قرائت، حفظ و مفاهیم و سایر حوزه‌های مرتبط با قرآن فعالیت می‌کنند، اولین انتظار از آنها کمک به توسعه مفهومی قرآن در جامعه است.

قاریان و حافظان قرآن، پرچم‌داران قرآن در کشور هستند

سپس محمد انصاری، مؤسس و مدیرعامل دارالقرآن امام علی(ع) ضمن خیرمقدم به حاضران در جلسه و تشکر از همه دست‌اندرکاران این دوره از مسابقات، گفت: امیدواریم با برپایی این مسابقات، بتوانیم فرهنگ قرآن را در جامعه ترویج دهیم که ان‌شاءالله جامعه ما خیلی زود به آن جایگاه اصلی‌اش برسد.

وی ادامه داد: در قرآن می‌خوانیم «فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ؛ هرچه‌ می‌توانید از قرآن بخوانید» و دستور قرآن کریم به تمام پیروانش است که بخشی از شب را به تلاوت قرآن اختصاص دهید «وَ رَتِّلِ القُرآنَ ترتیلا».

انصاری اظهار کرد: خداوند در قرآن مجید فرموده است تمامی مسلمانان و افرادی که ایمان به قرآن و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) دارند باید قرآن بخوانند. در جامعه نیز پرچمدار قرآن شما قاریان و حافظان هستید.

وی بیان کرد: شما باید در این جامعه، نهضت قرآنی را در آموزش قرآن برپا کنید و نباید تنها به حفظ و قرائت قرآن بسنده کنید بلکه صدبار بهتر از این کار، در امر آموزش قرآن است که باید تلاش کنید.

مؤسس و مدیرعامل دارالقرآن امام علی(ع) تصریح کرد: 18 هزار و 500 نفر در ایران قرآن‌آموز داریم اما ان‌شاءالله به کمک شما قاریان و حافظان قرآن باید امر آموزش فراگیر شود و تصاعدی بالا برود و به فرمایشات مقام معظم رهبری جامه عمل پوشانده شود.

آئین اختتامیه نهمین مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) برگزار شد

وی ابراز امیدواری کرد: با کمک شما به زودی به آن جایگاهی که درخور شأن جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور مسلمان است، برسیم.

در ادامه لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک دهه فجر، اظهار کرد: این دهه تجلی واقعی و عملیاتی آیات قرآن و باور و عمل به این کتاب آسمانی است.

وی تصریح کرد: به ما یاد می‌دهد، اگر قرآن را خواندیم و آیات آن را حفظ کردیم و تلاوت‌های زیبا داشتیم باید به دنبال آن، عمل به آیات قرآنی داشته باشیم و پیش از آن باور به وعده‌های الهی داشته باشیم.

افتخاری اظهار کرد: تمام همت ما باید بکارگیری آیات الهی در زندگی شخصی، اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی و سیاسی و یا در فعالیت‌های ملی و بین‌المللی و ... باشد. اگر زندگی ما رنگ قرآنی گرفت و شاخص زندگی ما را قرآن مشخص کرد و اگر چنین شد که سر چند راهی‌ها به قرآن و سیره اهل‌ بیت(ع) نگاه کردیم، آن هنگام است که می‌توانیم به راحتی راه را پیدا کنیم.

قرآنیان خودشان را الگوی جامعه بشری بدانند

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دهه فجر در حقیقت نشان داد که اگر ما باور به نه شرقی و نه غربی داشته باشیم بلکه به «لا اله الا الله» اعتقاد داشته باشیم و به وعده‌های الهی چشم بدوزیم و به‌ویژه توجه به آیه شریفه «وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً» داشته باشیم، اینجاست که می‌توان بدون تکیه بر ابرقدرت‌ها و یا استکبار جهانی و افرادی که هیچ‌ وقت به فکر حقوق بشر و حتی دلسوز مردم خودشان نبوده‌اند و با اعتماد به توان جامعه، همه چیز خواهیم داشت.

آئین اختتامیه نهمین مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) برگزار شد

افتخاری بیان کرد: جمع عظیمی از کل کشور در این مسابقات جمع شدند بدون ریالی از بیت‌المال این مسابقات برپا شد. در همه امور راز ماندگاری آن توجه مردمی است. همان که رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم بر آن تأکید فرموده‌اند و قبلا نیز بر آن تأکید کرده بودند.

وی تصریح کرد: قرآنیان، خودشان را الگوی جامعه بشری اعم از اخلاق، رفتار، دقت و مجاهدت و بصیرت و ... بدانند. افرادی هستند که مالشان را وقف قرآن و دین می‌کنند و برخی دیگر که تمکن مالی ندارند، جان و تخصص قرآنیشان را وقف می‌کنند.

سپس دانیال انصاری از برگزیدگان این دوره از مسابقات به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت و در ادامه آیت‌الله سیدهاشم رسولی‌محلاتی، عضو ارشد دفتر حضرت امام و مقام معظم رهبری به سخنرانی پرداخت و گفت: قرآن درباره قرائت قرآن دستور خاصی دارد «فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ». خود خواندن قرآن همراه با توفیقات و برکاتی برای انسان در زندگی است.

وی درباره قرائت قرآن و حمل قرآن با اشاره به احادیثی، افزود: حضرت علی(ع) در حدیثی می‌فرمایند «قرآن را بخوانید و حفظ کنید و آیات آن را در خودتان جای دهید. برای اینکه خداوند متعال آن دل و قلبی که قرآن را حفظ کند و در خود جای دهد و قلبش را ظرف قرآن قرار دهد، عذاب نمی‌کند».

رسولی‌محلاتی عنوان کرد: در حدیث دیگری آمده است «فردی که قرآن را حفظ کند و در قلبش جای دهد و حلالش را حلال و حرامش را حرام کند، خداوند بخاطر اینکار او را وارد بهشت می‌کند و شفاعت 10 نفر از خاندانش را که حتماً جهنمی هستند از این حافظ قرآن قبول می‌کند». همچنین در سومین حدیث نیز آمده است «سعی کنید که همه صحبت‌ها و گفت‌وگوهایتان ذکر خدا و قرائت قرآن باشد که امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر اکرم(ص) پرسیدند «چه عملی در پیشگاه خدا پرفضیلت‌ترین است؟» فرمودند: بهترین اعمال در پیشگاه خدا قرائت قرآن است و اینکه در حال مرگ زبانت با ذکر خدا تازه باشد و با آن از دنیا بروی».

عضو ارشد دفتر حضرت امام و مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه متأسفانه قرآن‌هایی که در مجالس ترحیم قرائت می‌شود، بیشتر جنبه تشریفاتی پیدا کرده است، گفت: افرادی که در این مجالس حضور دارند از لحاظ کمی و کیفی متفاوت است.

وی اشاره کرد: افرادی که در مجالس فاتحه می‌آیند شاید در مجالس مذهبی حضور پیدا نمی‌کنند و تنها بخاطر صاحب عزا به این مجالس می‌آیند و بسیاری از مسائل مذهبی را که یاد می‌گیرند از آن مجالس و از همین قاریان و مداحان است.

آئین اختتامیه نهمین مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) برگزار شد

رسولی‌محلاتی با ابراز گلایه از اینکه برخی از اشعار این مداحان با استناد به روایات ضعیف به شعر تبدیل شده است، تصریح کرد: پس بهتر است که در این مراسم، قرآن را با ترجمه و تفسیر روان بخوانند تا این افراد که در این جلسات حضور پیدا می‌کنند تا حدودی با قرآن نیز آشنا شوند.

وی عنوان کرد: این نقیصه‌ایست که خودتان می‌توانید وصیت کنید تا در مجلس ختم و فاتحه‌تان قرآن را همراه با ترجمه و تفسیر به گونه‌ای که قابل فهم برای عموم حاضران در جلسه باشد تلاوت کنند به جای این مدیحه‌سرایی‌ها.

حسن ختام این مراسم، تجلیل از برگزیدگان هفت رشته در دو مقطع زیر 16 سال و بالای 16 سال با حضور مسئولان و اهدای حلقه گل، لوح تقدیر و مدال بود.

اسامی برترین‌ها را اینجا ببینید!

گزارش تصویری این خبر را اینجا ببینید!

captcha