روشنگری و اطلاع‌رسانی؛ اساسی‌ترین راهکار برای مقابله با تکفیری‌ها
کد خبر: 3471553
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
آیت‌الله حسینی‌بوشهری در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد:

روشنگری و اطلاع‌رسانی؛ اساسی‌ترین راهکار برای مقابله با تکفیری‌ها

کانون خبرنگاران نبأ: امام جمعه موقت قم خاطرنشان کرد: در این برهه حساس علمای بزرگ اهل‌سنت، مفتیان و کسانی که به خوبی می‌دانند که این حرکت یک حرکت انحرافی است و پایانی جز قتل و کشتار و خونریزی ندارد، می‌تواند با اطلاع‌رسانی، فضای عمومی دیدگاه‌ این مجموعه که درگرداب تکفیری‌ها گرفتار شدند را سالم‌سازی کند.

آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وظیفه نخبگان جامعه در حوزه‌های علمیه و دانشگاه در مقابل عملکرد تکفیری‌ها که با ترور اذهان و باورها، افراد را با توجه به تفکرات خود تربیت می‌کنند، چیست؟ اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که این شرایط را ایجاد کرده در حقیقت استفاده از احساسات جوانان است با همه ویژگی‌ها و نقاط مثبتی که جوان دارد اگر دارای نگاه واقع‌بینانه و آگاهی لازم نباشد ممکن است تحت‌تأثیر افکار خاصی قرار بگیرد و در این جهت حرکت کند.
امام جمعه موقت قم خاطرنشان کرد: نسل جوان به خصوص در کشورهای عربی به دلیل شور و احساساتی که دارد تحت‌ تأثیر دیدگاه‌ها و افکار فتاوای مفتی‌هایی هستند که قصد و نیت‌شان تحریک ایشان و در جهت تکفیر صاحبان مذاهب، اعتقادات و باورهای دیگر است که هجمه‌های سنگینی را علیه مقدسات دیگر مذاهب ایجاد کرده‌اند و با حربه تکفیر تلاش دارند چهره‌ آنها را در نزد طرفدارانشان مخدوش کنند.
وی با اشاره به اینکه آنچه که امروز در سوریه و عراق می‌بینیم نمونه‌های روشنی از این تحریکات است، گفت: آموزش‌هایی به پشتوانه این فتاوا در کتب درسی ایشان وجود دارد و بر اساس آن رشد می‌کنند و تفکرشان ساخته می‌شود و سپس در مقام عمل و اجرا برآمده و دست به تکفیر،‌ مقابله و در نهایت کشتن افراد می‌زنند.
آیت‌الله حسینی‌بوشهری با تأکید بر اینکه تنها و اساسی‌ترین راهکار، روشنگری است، افزود: روشنگری و اطلاع‌رسانی از سوی نخبگان جامعه و حوزویان و دانشگاهیان می‌تواند، فضای عمومی دیدگاه‌ این مجموعه که در گرداب تکفیری‌ها گرفتار شدند را سالم‌سازی کند.
نماینده استان بوشهر در مجلس خبرگان با اشاره به چند وجهی بودن فضای به‌وجود آمده، ادامه داد: به عقیده من در این برهه حساس علمای بزرگ اهل‌سنت،  مفتیان و کسانی که به خوبی می‌دانند که این حرکت یک حرکت انحرافی است و پایانی جز قتل و کشتار و خونریزی ندارد، نقش کلیدی در این بین دارند و با فتاوا و روشنگری‌های خود می‌توانند این فضای به‌وجود آمده که متأسفانه با حمایت‌های دنیای استکبار از یک سو و سرمایه‌های کشورهای منطقه و فتاوای برخی از مفتیان، مجموعه‌ای شده که دیگران را تکفیر کنند و اعتقادات و باورهای دیگران را زیر سؤال ببرند و اسلحه به‌دست بگیرند، را از بین ببرند.
وی با بیان اینکه علمای اهل‌سنت هم این مسئله را یک خطر جدی می‌دانند، ابراز کرد: برگزاری همایش‌هایی در رابطه با مبارزه با خطرات تکفیری‌ها و تبیین و توضیح مباحث مطرح شده در آن، یک فضای مناسب جهت از بین بردن این فتنه که امروز در دنیای اسلام شروع شده و راهی جز خاموش شدن از طریق روشنگری ندارد را ایجاد می‌کند.
آیت‌الله حسینی‌بوشهری افزود: همچنین تدوین کتاب‌هایی در این زمینه و انتشار مطالبی در شبکه‌های مجازی اجتماعی که در دسترس همه است، می‌تواند به این روشنگری کمک کرده و عامل بازدارنده‌ای در برابر آثار منفی این حرکت‌ها باشد که عملا جهان اسلام را مورد تهدید قرار داده و به وسیله آن کسانی که در این دام گرفتار شدند را از این حرکت بازدارد.
نجمه رحمتی
captcha