موقوفه‌خواری قرآنی و غفلت نهادهای ناظر + تصاویر
کد خبر: 3472117
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
اختصاصی ایکنا/

موقوفه‌خواری قرآنی و غفلت نهادهای ناظر + تصاویر

گروه فعالیت های قرآنی: بزرگترین موقوفه قرآنی شمال کشور این روزها به نظر می رسد از مسیر اصلی و اهداف اولیه واقفین که آموزش قرآن کریم به کودکان و سایر افراد بوده، خارج شده و معلوم نیست چه زمانی به مسیر اصلی خود بازخواهد گشت، بازگشتی که همت مسئولان و نهادهای نظارتی را می طلبد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه همواره از شمار اندک موقوفات قرآنی انتقاد و بر لزوم ایجاد توسعه فرهنگ وقف قرآنی به عنوان سیاستی مهم در موقوفات تأکید دارند. اما این رویکرد قابل تقدیر مدیران اوقاف زمانی به صورت درون‌سازمانی به چالش کشیده می‌شود که سوءمدیریت و یا عدم توجه جدی به ظرفیت‌ها و موقوفات موجود قرآنی موجب انحراف از نیات واقفین و کج‌کارکردهای موقوف علیه می‌شود. در نتیجه هم سرمایه موجود موقوفه متروک شده و هم تبعات منفی بر توسعه این گونه ارزشمند از وقف خواهد گذاشت.
چهار دهه موقوفه‌خواری قرآنی و غفلت نهادهای ناظر
«انجمن درس قرآن حضرت صاحب الزمان(عج)» یکی از بزرگترین موقوفات قرآنی کشور و بزرگترین موقوفه قرآنی شمال کشور است که برای تعلیم قرآن کریم به کودکان و سایر افراد توسط خیرین خطه آمل وقف شده است تا به این ترتیب فرهنگ انس با کلام وحی در بین ساکنان این منطقه سرسبز کشورمان مستحکم تر از همیشه شود.
این موقوفه و مستغلات وابسته به آن که این روزها و براساس گفته‌های ساکنان محلی بالغ بر یکصد میلیارد تومان ارزش دارد، در 14 خردادماه 1348 هجری شمسی مصادف با 18 ربیع الاول سال 1389 هجری قمری و توسط پنج نفر از خیرین منطقه آمل وقف امور قرآنی شده است.
آیت الله محمدکاظم سعیدی، محمدمهدی حیدرزاده، حسین اسفندیاری، غلامحسین صمیمی آملی و جواد آسوری واقفان این ساختمان بوده‌اند و نیت خود را از این وقف هم آموزش قرآن کریم به مدت دو روز و یا بیشتر در هفته به کودکان و سایر افراد بوده است.
حالا با گذشت بیش از چهار دهه از این وقف، به نظر می‌رسد که همه چیز به حیطه فراموشی رفته و این موقوفه و اهداف آن رو به فراموشی نهاده است، حالا سالن و اتاق‌های این ساختمان بزرگ که در بهترین موقعیت شهر آمل واقع شده، بدون استفاده مانده و تابلوهای «انجمن درس قرآن» در انبارهای ساختمانی که روزی برای آموزش قرآن وقف شده بود، زیر تلی از خاک و خاشاک روزگار می‌گذرانند، بدون اینکه نهادی ناظر ورود کند و از سرنوشت این موقوفه و ده‌ها موقوفه‌ای که چنین سرنوشتی پیدا کرده‌اند، مطلع شوند.
چهار دهه موقوفه‌خواری قرآنی و غفلت نهادهای ناظر

موقوفه انجمن درس قرآن آمل که قرار بود عواید مستغلات اجاره‌ای آن برای آموزش قرآن به کودکان و ... مورد استفاده قرار گیرد، حالا و در خواب زمستانی نهادهای ناظر معلوم نیست، چه سرنوشتی دارد.
در سال‌های گذشته، این ساختمان با توجه به موقعیت جغرافیایی مناسبی که در شهر دارد به محلی برای تبلیغات نامزدهای انتخابات تبدیل شده و این روزها هم که بازار انتخابات در حال داغ‌تر شدن است، دور از انتظار نیست که باز هم نمای این ساختمان بزرگ زیر سایه بنرها و تابلوهای تبلیغات نامزدهای انتخابات لایه‌ای از فراموشی بر روی آن کشیده شود.
گفت‌وگوی زیر با یکی از فعالان قرآنی کشور در خصوص یکی از موقوفات قرآنی است که چهار دهه از فعالیت آن مصرح در متن وقف‌نامه خود فاصله گرفته و بلکه منحرف شده است. با این وجود ایکنا براساس رسالت خود آمادگی انعکاس پاسخ مسئولان در این رابطه است.
رضا پیرزاد، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، گفت: بزرگترین موقوفه قرآنی شمال کشور مطابق آنچه در وقفنامه رسمی آن آمده است اکنون بالغ بر صدها میلیارد ریال ارزش دارد، اما چهار دهه در سایه عدم نظارت و سوء تدبیر به حال خود رها شده است و کسی هم پیگیر آن نیست.
چهار دهه موقوفه‌خواری قرآنی و غفلت نهادهای ناظر

وی در ادامه افزود: این در حالی است که مؤسسات فعال قرآنی در شهرستان و استان با کمبود امکانات مناسب برای ادامه فعالیت‌های خود مواجه هستند.
مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت علامه طباطبایی با اشاره به سابقه این موقوفه، تصریح کرد: موقوفه انجمن درس قرآن آمل در سال 1349 با محوریت عالم متعهد، دانشمند قرآنی مرحوم آیت‌الله کاظم سعیدی کاشمری که مسئولیت حوزه علمیه آمل را عهده‌دار بود و با همت برخی از بازاریان تأسیس شد. طبق وقفنامه می‌بایست هر روزه در این مکان تعلیم قرآن و پاسخگویی به شبهات اعتقادی و نشر معارف توسط معلمان بصیر و خوشنام صورت می‌گرفت و مراسمات مذهبی و علمی در ایامی از سال برپا می‌شد. برای ضمانت و تأمین مالی اجرای نیات واقفین نیز یک باغ میوه، چهار باب مغازه در نظر گرفته شد که اکنون در بهترین نقطه شهر آمل واقع هستند و صدها میلیارد ریال ارزش دارند.
چهار دهه موقوفه‌خواری قرآنی و غفلت نهادهای ناظر + تصاویر

پیرزاد اظهار کرد: متاسفانه با بی‌توجهی‌هایی که به موقوفات می‌شود این موقوفه بزرگ که می‌توانست مرکز ثقل فعالیت‌های قرآنی استان و نیز محل جنب و جوش و رفت و آمد قرآن‌دوستان خصوصاً کودکان و نوجوانان باشد، سال‌هاست به مخروبه‌ای تبدیل شده و وضعیت مغازه‌ها و رقبات آن مشخص نیست و مکانی که برای تعلیم قرآن وقف شده است، به عنوان دفتر تور مسافرتی و مرکز تبلیغات انتخاباتی و ... استفاده می‌شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از مؤسسات قرآنی مردم نهاد خواستارم تا با رصد و پیگیری این قبیل موارد و تذکر به مسئولان به مدیران اوقاف در احیاء و استفاده بهینه از موقوفات کمک نمایند.

چهار دهه موقوفه‌خواری قرآنی و غفلت نهادهای ناظر + تصاویر

چهار دهه موقوفه‌خواری قرآنی و غفلت نهادهای ناظر


چهار دهه موقوفه‌خواری قرآنی و غفلت نهادهای ناظر + تصاویر

چهار دهه موقوفه‌خواری قرآنی و غفلت نهادهای ناظر + تصاویر
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۱۱:۲۴
0
2
این قبیل اخبار کمک زیادی به احیای موقوفات اجرای نیت واقف و ترویج آموزش قرآن کریم می کند
حنانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۱۴:۲۶
0
2
از این دست موقوفه‌ ها زیاد هست که ...
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۱۵:۳۷
0
1
این خبر یکی از بهترین اخبار ایکنا از حیث فنی و رسالت رسانه ای است که طی چند ماه اخیر دیدم. چنانچه این خبر در ابعاد مختلف تحلیل شود بسیاری از مشکلات واقعی و ادعاهای غیر واقعی این عرصه آشکار میشود.
احمد آبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۲۰:۰۴
0
1
فوق العاده بود. وقتی که ما سامانه اطلاع رسانی اسناد موقوفات و موقوفات نداریم ایا توان مدیریت و حمایت از اصل موقوفات را داریم؟
علی جباری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۲۰:۵۵
0
1
به عنوان شهروند آملی خواستار جواب از اداره اوقاف استان مازندران و شهرستان آمل در اینخصوص هستم
موقوفات مسجد سبزه میدان و مهدیه آمل و... نیز متاسفانه به درد موقوفه خواری مبتلا می باشد
ادارات ما و اوقاف دچار روزمرگی می باشد
الیاس عباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۲۰:۵۷
0
1
باتوجه به فضای اجتماعی فعلی
چه آدمهایی خیری بودند که آن سالها به فکر چنین سالهایی بودند .از مسولین میخواهم به وظیفه شرعی خوشون عمل کنند
نادر زحمتکش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۲۱:۰۱
0
1
اتفاقا این مکان بسیار پر ترددودر قلب شهر است کمی دور از انصاف است که چنین موقوفه ای رو خراب کردند وکاری نمی کنند
سید ابوالفضل رشیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۲۱:۰۸
0
2
سلام برشما
از زحمتی که در تهیه این گزارش کشیدید ممنونم
امید آن داریم تا بتوان در سراسر ایران اسلامی چنین موقوفاتی را که احیا نمود
ان شاالله در عرصه ترویج قرآن عزیز موفق باشید
زید ابادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ - ۲۳:۱۲
0
0
سلام
اگر چنین موقوفاتی تاکنون بوده چرا کسی تابحال به آن پاسخ نداده
للطفا پیگیری بفرمایید
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۴
0
0
اگه شما دنبال این موضوع هستید چرا از ریس اوقاف آمل موضوع را نمیپرسید
اینکه یکطرفه خبر را نشر میدید مشخصه دنبال چیزهای دیگری هستید
خبری که من دارم
ریس اوقافی که در این دو سال فعالیتهای بسیاری در زمینه قرآنی انجام داده است چرا خبر رسانی نمیکنید
شما اگه دنبال شفاف سازی هستید تا به حال ازتباط با ایشان گرفتید
اینگونه خبر رسانی یکطرفه از خبرگزاری مثل شما خیلی بعیده
انشاللخ سانسور نمیکنید و در کامنتها میزارید
البته خیلی بعیده
راه اندازی هوشمندترین و مجهزترین مرکز فرهنگی قرآنی
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۸
0
0
اینکه نوشتید موقوفه خواری بسیار اشتباه هست
موقوفه خواری چیز دیگریست
اطلاعاتی که من دارم این موقوفه همچنان بعنوان موقوفه درس قرآن میباشد
خوبه رفقا دقت کنند
بهتره بپرسید و بعد تیتر بزنید
captcha