توانمندسازی‎ بنیاد برکت اجتماع محور است
کد خبر: 3472938
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
نوروزی:

توانمندسازی‎ بنیاد برکت اجتماع محور است

گروه جامعه: مديرعامل بنياد بركت با اشاره توانمندسازی‎ بنیاد برکت در حوزه‌های اجتماعی و اشتغال، ضمن تاکید بر جریان تولید نیازهای جدید جامعه و حمایت‎ این نیازهای توسط دولت و نهادهای حمایتی گفت: مسئولان باید با برنامه‎ریزی و سازماندهی نیازها و مشکلات مردم را حل کنند.

عارف نوروزی، مديرعامل بنياد بركت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام درگفت‎وگو با خبرگزاری بین‌اللملی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اقدامات بنیاد برکت و تفاوت فعالیت‎های آن با سایر نهادهای حمایتی در توانمندسازی افراد جامعه و خدمت‎رسانی به مناطق محروم کشور، گفت: بنیاد برکت در راستای محرومیت‎زدایی صرف نظر از اقداماتی که دولت و سایر نهادهای حمایتی انجام می‎دهند، فعالیت‏‌های خود را انجام می‎دهد و با استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی و برنامه‎های مبتنی بر مطالعات علمی و بر اساس مدیریت جهادی تلاش دارد به محروم‎ترین بخش‎های کشور خدمت کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه پهنه کشور با بیش از 1 میلیون 648 کلیکومتر مربع و با 31 استان، بسیار وسیع است. این جغرافیا متنوع و پیچیده است و نمی‎شود گفت اقداماتی که انجام شده در گذشته منجر به محرومیت‎زدایی نشده، اما برخی اتفاقات طبیعی مانند خشکسالی، مهاجرت، تغییر روش زندگی مردم که قبلا به صورت عشایری بوده و در حال حاضر یکجانشینی شده، موید این نکته است که جریان تولید نیازهای جدید جامعه بشری همواره شکل می‎گیرد و در حال تکرار است.

جریان تولید نیازهای جدید مردم
مديرعامل بنياد بركت جریان تولید نیازهای جدید مردم را توسط دولت و حمایت‎های نهادهای مردمی مورد تاکید قرار داد و افزود: مسئولان باید با برنامه‎ریزی و سازماندهی این نیازها و همچنین حل کردن مشکلات در این راه قدم بردارند. چراکه ما جوانانی داریم که نیاز به ازدواج، مسکن و اشتغال دارند، لذا باید در این موضوعات هم برنامه‎ریزی کرد.

نوروزی با اشاره به اینکه اقدامات بنیاد برکت در راستای محرومیت‎زادیی به مناطق محروم و کمتر برخوردار است، تصریح کرد: ما در هیچ زمینه‎ای نه با نهادهای حمایتی مشابه خودمان و نه با دولت، اختلاف نظر و اختلاف عملکرد نداریم و لذا خدماتی که انجام می‎شود تقسیم کاری است که بخشی از آن را ما انجام می‏دهیم و بخش دیگری را هم سایرین انجام می‎دهند.

وی بیان کرد: اقداماتی را که ما انجام می‎دهیم نسبت به برخی از نهادهای حمایتی سنگین‎تر است. تشکیلاتی وجود دارد که به صورت انفرادی توانمند‎سازی می‎کنند، اما توانمندسازی‎های ما اجتماعی و اجتماع‎محور است و برخی از نهادها، فعالیت‎ اشخاص محور دارند؛ لذا هیچگونه تفاوت روش نداریم.

فعالیت‎های بنیاد از جمله مصادیق اقتصاد مقاومتی است

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به اینکه فعالیت‎های بنیاد از مصادیق اقتصاد مقاومتی و ریشه در نیازهای روزمره مردم دارد، گفت: همزمان با دهه فجر امسال و با بهره‎برداری 24 طرح اقتصادی، 14 هزار و 300 شغل در مناطق محروم و دور دست کشور ایجاد شد که این امر سبب تثبیت جمعیت کشور در مناطق دورافتاده و محروم کشور خواهد شد.

نوروزی افزود: در ادامه خدمات خود توانستیم 70 مسجد، 40 مدرسه و 21 طرح زيربنايي را تكميل کنیم. البته حجم بزرگي از فعالیت‎ها در دستور كار است كه شبانه روز و با روحيه‌ جهادي آن را دنبال مي‌كنيم و در حال پایان آن فعالیت ‎هستیم.
captcha