اختصاص ساعاتی از شبکه قرآن سیما به پخش زنده محافل
کد خبر: 3473336
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
ایزدی خبر داد:

اختصاص ساعاتی از شبکه قرآن سیما به پخش زنده محافل

گروه فعالیت‌های قرآنی: قائم مقام شبکه قرآن سیما اظهار کرد: پخش زنده محافل قرآنی مطالبه به حق جامعه قرآنی است و این مسئله در دوره مدیریت جدید مورد توجه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) ویژه‌برنامه رادیویی «افق» که از امروز تا 22 بهمن‌ماه با محوریت دستاوردهای قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی پخش می‌شود امروز، 17 بهمن‌ماه با حضور مجتبی ایزدی، قائم مقام شبکه قرآن سیما و با اجرای کارشناسی محمدرضا پورمعین به روی آنتن رادیو قرآن رفت.
براساس این گزارش، مجتبی ایزدی، قائم مقام شبکه قرآن سیما در ابتدای این برنامه اظهار کرد: زمانی که شبکه قرآن سیما راه‌اندازی شد در مرحله اول تمام هم و غم این بود که منابع تصویری تأمین شود و بیشتر منابع هم از شبکه دو و برخی شبکه‌ها که کارهای معارفی و دینی را ضبط و پخش می‌کردند انجام شد و کم‌کم برنامه‌سازی آغاز شد.
وی افزود: سال 81 نیز که بنده با شبکه قرآن سیما کار می‌کردم کاملا مشهود بود که فعالیت شبکه از تلاوت‌محور به سمت برنامه‌سازی می‌رود و شبکه در این حوزه فعالیت‌های خوبی انجام داد و در حال حاضر شبکه قرآن سیما بیشتر خود را با نیازهای مخاطبان وقف می‌دهد و تلاش دارد رسالت‌های اصلی خود را در برنامه‌سازی و ضبط و پخش برنامه‌ها به انجام برساند.
ایزدی درباره پخش زنده محافل قرآنی و انتقاداتی که نسبت به شبکه قرآن سیما مبنی بر عدم پخش کامل برنامه‌ها و محافل قرآنی از جمله؛ محفل انس با قرآن روز گذشته، 16 بهمن‌ماه امامزاده حسن(ع) وجود دارد، گفت: پخش زنده محافل قرآنی مطالبه به حق جامعه قرآنی است و مدیر جدید شبکه قرآن سیما هم اعتقاد دارند که شبکه قرآن سیما باید ساعاتی را برای پخش زنده برنامه‌ها و محافل قرآنی داشته باشد و این مسئله در دوره مدیریت جدید مورد توجه خواهد بود.
وی افزود: روزهای اول که مدیر شبکه قرآن سیما آمد بخش بیشتری از مسابقات سراسری قرآن پوشش داده شد اما در مورد محفل قرآنی دیروز هم از ابتدا قرار بود پخش زنده تا اذان باشد و قرار نبود این محفل بعد از اذان هم پخش زنده شود چرا که برنامه بعد از اذان «جشن قرآنی» ویژه ایام‌الله دهه فجر بود که اتفاقا مربوط به استان کردستان هم بود.
قائم مقام شبکه قرآن سیما عنوان کرد: در خصوص مسائل مربوط به سبک زندگی اسلامی ایرانی که شبکه قرآن سیما نیز مأموریت دارد اتفاقات خوبی در حال انجام است؛ اگرچه برخی از برنامه‌ها در این حوزه قرار بود با استفاده از بودجه قرآنی 93 تولید شود که این اتفاق نیفتاد.
وی درباره نیروی انسانی که در شبکه قرآن سیما فعالیت دارد، گفت: در دوره جدید فعالیت شبکه قرآن سیما تأکید بر این بود که نیروها چابک سازی شود و شبکه قرآن سیما با تغییراتی که داشته است از نظر نیروی انسانی چابک است
ایزدی با بیان اینکه در شبکه قرآن سیما هم‌اکنون چهار گروه فعالیت دارد، افزود: گروه آموزش، گروه محافل و مسابقات، گروه تلاوت و نغمات و گروه علوم قرآنی چهار گروه شبکه قرآن سیما هستند که می‌توانند اهداف شبکه قرآن سیما را نهادینه کنند.
وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از فعالیت صداوسیما در حوزه برون‌سپاری است که این اتفاق در شبکه قرآن سیما هم رخ داده است؛ به عنوان مثال سیستم آرشیو شبکه قرآن سیما بنا است اتوماسیون باشد و قابل جست‌و‌جو باشد که این کار هزینه‌بر بوده و باید با کمک دستگاه‌های بیرونی اتفاق بیفتد.
ایزدی در ادامه گفت: اما برخی از فعالیت‌های شبکه قرآن سیما مبنایی و پایه‌ای است که در این راستا یک بانک تلاوت خوب در شبکه قرآن سیما آماده کرده‌ایم و این بانک اطلاعاتی شامل 19 هزار تلاوت است و تهیه‌کنندگان شبکه قرآن سیما هر زمان که تلاوتی داشته باشند، می‌توانند از این تلاوت استفاده کنند.
وی ادامه داد: پیش‌بینی ما این بود که این بانک اطلاعاتی را تا دهه فجر آماده کنیم تا مردم هم از آن استفاده کنند اما به دلیل بودجه‌های قرآنی محقق نشده است و امیدواریم بودجه مورد نظر هر چه سریع‌تر تأمین شود تا چنین مشکلاتی هم نداشته باشیم و بتوانیم به جامعه قرآنی خدمت کنیم.
قائم مقام شبکه قرآن سیما در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این پرسش که چرا شبکه قرآن سیما به فعالیت‌های تبلیغی در حوزه محصولات قرآنی نمی‌پردازد، گفت: تبلیغ در شبکه قرآن سیما در قالب زیرنویس، آنونس و تیزر، خبر و حضور و ارتباط در برنامه‌ها است که برخی از این فعالیت‌های تبلیغی در حال شکل‌گیری است.
وی افزود: سازمان صداوسیما معاونت برنامه‌ریزی دارد که پرداخت و دریافت‌ها مربوط به آن معاونت است و تابع شرایط است و زمانی که سازمان اعلام می‌کند پخش تیزر و تبلیغات با مقررات معاونت برنامه‌ریزی سازمان صداوسیما باشد ما هم باید رعایت کنیم؛ شاید ما دوست داشته باشیم تیزرها را پخش کنیم اما امکان این کار را نداریم چرا که باید تابع مقررات باشیم.
ایزدی ادامه داد: بنده اعتقاد دارم ما شبکه قرآن سیما هستیم و تبلیغ محصولات فرهنگی و قرآنی در راستای مأموریت‌های ما است اما به هر حال ملاحضاتی دارد و برخی از سازمانها ممکن است منافع شخصی آنها جلوتر از منابع عمومی آنها باشد.
وی اضافه کرد: در دوره جدید می‌توانیم در خصوص پخش تیزرها و معرفی محصولات همکاری بیشتری داشته باشیم که البته در این صورت هم باید اجازه معاونت مربوطه را بگیریم.
قائم مقام شبکه قرآن سیما درباره عملکرد شبکه قرآن سیما در سالهای گذشته عنوان کرد: آنچه که هم‌اکنون از برنامه‌های مختلف شبکه قرآن سیما می‌بینیم این است که اتفاقات خوبی در حال شکل‌گیری است اما به هر حال بین آن چیزی که عالی می‌دانیم با آن چیزی که در حال حاضر انجام می‌شود فاصله است و شاید هم این فاصله‌ها محدودیت منابع باشد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال مسابقات بین‌المللی قرآن زمانی که در هر دوره تفاوت‌هایی داشته باشد به طور قطع مخاطبان بیشتری هم جذب می‌کند و شبکه قرآن هم به همین شکل است و اگر تغییرات خوبی در برنامه‌ها ایجاد کند، می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند هر چند که این اتفاق در سالهای اخیر رخ داده و از نظر مخاطب، برنامه‌سازی و... پیشرفت‌های قابل توجهی در شبکه قرآن سیما شاهد بوده‌ایم.
ایزدی درباره روند فعالیت‌های قرآنی در کشور گفت: با تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی که مبتنی بر منشور توسعه فرهنگ قرآنی است یکپارچگی و انسجامی ایجاد شود که اتفاقات خوبی رخ داد اما آن انتظاری که باید شکل نگرفت. موازی‌کاری در فعالیت‌های قرآنی بد نیست اما انسجام و یکپارچگی در فعالیت‌ها ضرورت دارد و باید احساس شود تمامی گروه‌ها و دستگاه‌های قرآنی که فعالیت دارند در یک مسیر مشخص و یکپارچه قدم بر می‌دارند.
وی افزود: این احساس وجود دارد که یکپارچگی دستگاه‌های قرآنی هنوز ایجاد نشده است اما زمانی که به دستگاه‌ها نگاه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که همه دستگاه‌ها رو به رشد هستند و ما در شبکه قرآن سیما نیز وظیفه داریم این فعالیت‌ها و موفقیت‌ها را به خوبی پوشش دهیم.
captcha