زیرساخت‌های آماده شده برای تربیت‌ دینی دانش‌آموزان چیست؟
کد خبر: 3473537
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
پرسش ایکنا از فانی:

زیرساخت‌های آماده شده برای تربیت‌ دینی دانش‌آموزان چیست؟

گروه جامعه: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تبیین بسترسازی‌های صورت گرفته در زمینه تربیت دینی دانش‌آموزان تصریح کرد: در بخش قرآن، عترت و امام‌شناسی فعالیت‌های فاخری در قالب‌های متعدد و متنوع در مدارس در حال انجام است که مجموعه این فعالیت‌ها در کنار مواد آموزشی و مجلات رشد می‌تواند در استحکام مبانی اعتقادی دانش‌آموزان مؤثر باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری فانی، وزیر آموزش و پرورش امروز، 18 بهمن‌ماه، به مناسبت سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور جمعی از اصحاب رسانه در ساختمان شهید رجایی برگزار شد.

فانی وزارت آموزش و پرورش را از دو بعد کمی و کیفی حائز اهمیت خواند و گفت: این وزارتخانه به لحاظ کیفی و اثرگذار بودن مسئول تربیت نسل آینده که اداره کشور را عهده‌دارند است. بنابراین باید زیر ساخت منابع انسانی کشور را تشکیل و به انتقال فرهنگ و تأمین نیروی انسانی بپردازد.

وی از لحاظ کمی نیز آموزش و پرورش را مواجه با جامعه مخاطب 40 میلیون نفری ارزیابی و عنوان کرد: 13 میلیون دانش‌آموز در 750 منطقه آموزشی، یک میلیون همکار فرهنگی و 26 میلیون نفر از والدین دانش‌آموزان از مخاطبان این وزارتخانه محسوب می‌شوند.

تقویت پوشش تحصیلی پیش دبستانی

وی به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته از سوی این وزارتخانه طی دو سال و نیم گذشته پرداخت و گفت: پوشش تحصیلی در دوره پیش دبستانی طی دو سال گذشته از 38.2 به 55.3 رسیده است. جهت‌گیری ما در این خصوص مناطق محروم و دو زبانه بوده است چرا که معتقدیم هر چه دوره پیش دبستانی در این مناطق تقویت شود با افت تحصیلی کمتری روبرو خواهیم بود.

وی از افزایش پوشش تحصیلی دوره ابتدایی در دو سال گذشته از 98.3 به 98.45 خبر داد و گفت: عدم تحقق پوشش صد در صدی دوره ابتدایی به علل فرهنگی و اقتصادی خانواده‌ها مربوط می‌شود. طی سال گذشته 110 مدرسه تنها با یک دانش‌آموز و 4800 مدرسه نیز با کمتر از پنج دانش آموز دایر بوده است.

اجرای طرح انسداد مبادی بی‌سوادی

فانی به اجرای طرح انسداد مبادی بی‌سوادی اشاره کرد و گفت: در راستای این طرح تلاش کردیم که بی‌سواد جدیدی نداشته باشیم، به این منظور طی دو سال گذشته 46 هزار کودک شناسایی و در پایه اول دبستان ثبت نام شدند، همچنین 25 نفر از تارکین تحصیل به کلاس‌های درس بازگردانده شدند.

فانی پوشش تحصیلی در مقطع اول متوسطه را 94 درصد و در مقطع دوم متوسطه 82 درصد عنوان کرد و گفت: در مقاطع متوسطه نظام چند معلمی حاکم است بنابراین تأمین معلم برای مدارس تک دانش‌آموز و یا کمتر از پنج دانش‌آموز از سیستم روستا مرکزی و شبانه روزی استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: بدین ترتیب روستاهایی که نسبت به محل اسکان دانش‌آموزان روستاهای مختلف از مرکزیت برخوردار هستند به عنوان محل برپایی کلاس درس انتخاب می‌شوند. همچنین 400 هزار دانش‌آموز در مدارس شبانه روزی مشغول تحصیل هستند که بخاطر تأمین هزینه‌های بالای این دست از مدارس اقدام به اجرای طرح خوداتکایی در شبانه روزی‌ها با در نظر گرفتن فعالیت‌های تولیدی و درآمدزا برای خود دانش‌آموزان کردیم.

فاصله سنی زیاد دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی و بروز مشکلات رفتاری

وی در ادامه سخنان خود شش ساله شدن دوره ابتدایی را سبب ایجاد فاصله سنی بین دانش‌آموزان مدرسه خواند که بعضا سبب ایجاد مشکلات تربیتی و رفتاری می‌شود و گفت: بدین منظور در 60 درصد مدارس دوره ابتدایی که بیش از 200 دانش‌آموز دارند دانش‌آموزان را به صورت سه سال سه سال تفکیک کردیم.

فانی به اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان اشاره و عنوان کرد: این طرح برای 830 هزار نفر از کارمندان این وزارتخانه اجرایی شد که هزینه‌ای بالغ بر هزار و 650 میلیارد تومان در برداشت. این طرح با هزینه سه هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار ادامه می‌یابد.

وی از دیگر اقدامات صورت گرفته طی دو سال گذشته را امضای 26 تفاهم نامه در سطح ملی و 126 تفاهم نامه استانی برشمرد و گفت: توسعه مشارکت از سیاست‌های آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

فعالیت 371 مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده

وی به فعالیت 371 مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده برای نزدیک تر شدن اولیا با کادر مدرسه و حل مشکلات روانشناختی آنان که تأثیر مستقیم بر دانش‌آموزان دارد اشاره و بیان کرد: توسعه کتابخانه‌های کلاسی نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته محسوب می‌شود.

25 هزار مدرسه روحانی برای اقامه نماز جماعت دارند

فانی با بیان اینکه 105 هزار مدرسه در کشور مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد در 55 هزار مدرسه نماز جماعت اقامه می‌شود، گفت: از این تعداد 25 هزار مدرسه با حضور روحانیون به اقامه نماز جماعت اقدام می‌کنند و الباقی با حضور مربیان فرهنگی.

وی بودجه آموزش و پرورش را نسبت به سال 92 که وزارت را بر عهده گرفته است با رشد 64 درصدی روبرو دانست و گفت: 500 پژوهش سرای دانش‌آموزی در کشور در حال فعالیت هستند که 200 مورد آن طی دو سال گذشته اضافه شده است.

اضافه شدن کتاب «مدیریت خانواده و سبک زندگی»

فانی در بخش دیگری از سخنان خود به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در راستای این سند کتاب‌هایی همچون «مدیریت خانواده و سبک زندگی»، «تفکر و سواد رسانه‌ای»، «انسان و محیط زیست»، «سلامت و بهداشت» به سیستم آموزشی افزوده می‌شود.

سند تحول نیاز به اصلاح داشته باشد به شورای عالی انقلاب فرهنگی اطلاع می‌دهیم

وی ادامه داد: شورای راهبری سند تحول بنیادین با حضور معاونت‌های زیربط آغاز به کار کرده است. رصد این سند از مصوبات مندرج در سند محسوب می‌شود. در راستای این امر فعالیت‌هایی صورت گرفته است، به طوری که در حال حاضر زیرنظام‌ها آماده شده و اگر در قسمتی نیاز به اصلاح باشد به شورای عالی انقلاب فرهنگی اطلاع می‌دهیم.

وی در خصوص فعالیت‌های این وزارتخانه در خصوص مبارزه با آسیب‌های اجتماعی گفت: با وزارت کشور و شورای عالی رفاه تفاهم نامه‌هایی در این زمینه امضا و نشریات و جزوات مختلفی در زمینه اعتیاد در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است، اما این مهم مشارکت بیشتر سایر نهادها را می‌طلبد.

تربیت دینی دانش‌آموزان

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی تبیین بسترسازی‌های صورت گرفته در زمینه تربیت دینی دانش‌آموزان تصریح کرد: در بخش قرآن، عترت و امام‌شناسی فعالیت‌های فاخری در قالب‌های متعدد و متنوع در مدارس در حال انجام است که مجموعه این فعالیت‌ها در کنار مواد آموزشی و مجلات رشد می‌تواند در استحکام مبانی اعتقادی دانش‌آموزان مؤثر باشد.

مشارکت 25 درصدی خیران

وزیر آموزش و پروش از مشارکت خیران در ساخت مدارس خبر داد و گفت: 25 درصد این فضاها توسط خیران و 75 درصد از هزینه‌های دولتی ایجاد می‌شود.


فانی سیاست آموزش و پرورش را تقویت مدارس دولتی ارزیابی و بیان کرد: عدالت آموزشی حکم می‌کند که زیرساخت‌های مدارس دولتی بیش از پیش تقویت شود. خصوصی‌سازی مدارس مرتبط با به روز شدن قانون مدارس غیردولتی است که متأسفانه در اذهان عمومی تلقی اشتباهی در این زمینه صورت گرفته است.


captcha