جای خالی موازین شرعی در رتبه بندی بیمارستان‌ها
کد خبر: 3473583
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
سیم‌فروش تأکید کرد:

جای خالی موازین شرعی در رتبه بندی بیمارستان‌ها

گروه سلامت: رئیس کمیته قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی پیشنهاد کرد که اجرای شرع مبین اسلام در بیمارستان‌ها به عنوان یکی از ملاک‌های رتبه بندی بیمارستان‌ها مد نظر قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، ناصر سیم‌فروش، رئیس کمیته قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی در نشست خبری هفتمین همایش قرآن، عترت و سلامت با بیان اینکه در ایران از قدیم الایام طب با حکمت و معنویت عجین شده است، اظهار کرد: پزشک باید با فرهنگ معنوی آشنا باشد حال در ایران این معنویت منبعث از اسلام و آموزه‌‌های قرآنی است؛ لذا باید سعی شود که این آموزه‌های را نشر و ترویج داد.

وی افزود: در فرهنگستان علوم پزشکی سعی کردیم اساسنامه کمیته قرآن و عترت را براساس نشر مفاهیم قرآنی در میان جامعه پزشکی بگنجانیم.

همیت مسئله اخلاق در میان جامعه پزشکی

سیم‌فروش با اشاره به اهمیت مسئله اخلاق در میان جامعه پزشکی عنوان کرد: جسته و گریخته بعضی از خلاف‌های جامعه پزشکی مورد توجه جراید قرار می‌گیرد اما باید توجه داشت زندگی پزشکان زندگی سختی بوده و کارهای زیادی باید یاد بگیرند در این راستا آموزش مفاهیم قرآنی یکی از مفاهیمی است که کمک می‌کند تا مباحث اخلاق پزشکی نیز از سوی آنها فرا گرفته شود.

وی با اشاره به هفتمین همایش قرآن، عترت و سلامت اظهار کرد: در این همایش سعی می‌شود آشنایی با مفاهیم قرآنی برای کلیه فراگیران علم پزشکی ارائه شود، مسائلی مانند تعالی اجتماعی، انطباق پزشکی با اسلام و پزشکی همان‌گونه که مورد نظر ولی فقهی است مورد تاکید است.

پزشکی ویژه بانوان مورد توجه قرار گیرد

سیم‌فروش با تاکید بر اینکه در کشور ما باید پزشکی ویژه بانوان مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: خوشبختانه از این لحاظ در سطح اول قرار داریم اما هنوز برنامه دقیقی برای استفاده از پزشکان زن وجود ندارد.

برنامه‌ریزی برای تطبیق موازین اسلامی در بیمارستان‌ها

همچنین اعلام کرد: برنامه‌ریزی برای تطبیق موازین اسلامی در بیمارستان‌ها، برخورد با بیماران، نحوه پوشش و اجرایی احکام شرعی در اماکن درمانی باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه قرآن‌پژوهی و راه‌های تدبر در قرآن یکی از اهداف این همایش است، عنوان کرد: تکریم از برترین‌های جامعه پزشکی، مسائل اجتماعی و اجرایی احکام اسلامی یکی از اهداف اصلی این همایش است.

وی همچنین در پاسخ به ایکنا در رابطه با اجرای طرح‌هایی مانند طبیب دوار در تمامی بیمارستا‌ن‌های سراسر کشور اظهار کرد: یکی از نمودهای عملی رابطه حوزه و دانشگاه این است که روحانیون در بیمارستان‌ها حضور داشته باشند تا بتوانند به مسائل شرعی بیماران بپردازند.

سیم‌فروش ادامه داد: مسائل شرعی، رعایت محرم و نامحرم به ویژه در مکان‌هایی که بیماران زن مورد معاینه قرار می‌گیرند از جمله نیازهای است که می‌تواند در ادامه این مطرح باشد.

اجرای شرع مبین اسلام در بیمارستان‌ها از ملاک‌های رتبه‌بندی بیمارستان‌ها شود

وی خاطر نشان کرد: با مدیریت صحیح اسلامی این دیدگاه می‌تواند اجرایی شود. پیشنهاد این گروه این است که اجرای شرع مبین اسلام در بیمارستان‌ها زوایایی دارد که باید تائید و اجرا شود همچنین به عنوان یکی از ملاک‌های رتبه بندی بیمارستان‌ها مد نظر قرار گیرد.

captcha