خلأهای قرآنی زیادی در جامعه پزشکی وجود دارد
کد خبر: 3473626
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
در نشست خبری هفتمین همایش قرآن، عترت سلامت عنوان شد:

خلأهای قرآنی زیادی در جامعه پزشکی وجود دارد

گروه سلامت: در نشست خبری هفتمین همایش قرآن، عترت و سلامت بر نزدیک کردن جامعه پزشکی به مفاهیم قرآنی تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) رحیم قربانی، رئیس مرکز قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول الله‌(ص) در نشست خبری هفتمین همایش قرآن، عترت و سلامت با بیان اینکه خلاأهای قرآنی زیادی در سیستم پزشکی کشور وجود دارد، اظهار کرد: باید یک نظامی بر دانشگاه‌ها حاکم باشد تا بتواند جامعه پزشکی کشور را به مفاهیم قرآنی نزدیک کند.

وی افزود: زمانی شورای عالی توسعه قرآنی مسئولیتی را بر عهده وزارت بهداشت برای نظام سازی قرآنی در دانشگاه‌های علوم پزشکی گذاشت که متأسفانه از این فرصت استفاده نشد.

قربانی سپس به سومین همایش قرآن، عترت و سلامت پرداخت و اظهار کرد: این همایش یک گردهمآیی سالانه جامعه پزشکی فعال در عرصه قرآن است که با همکاری مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) از سوی فرهنگستان علوم پزشکی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: کمیته قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی به شناسایی 500 نفر از فعالان قرآنی در جامعه پزشکی اقدام کرده است که علاوه بر تخصص خود در علم پزشکی به فعالیت در عرصه‌های پزشکی می‌پردازند.

رئیس اسبق مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت اظهار کرد: در این همایش قرار است نیازهای قرآن‌پژوهی و طب و تازه‌های آن، وارد کردن انجمن‌های تخصصی به عرصه‌های قرآنی، تدبر در قرآن مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به برگزاری محفل‌های قرآنی در این همایش اعلام کرد: وزارت بهداشت یک سری شاخصه‌ها برای معرفی و تکریم برترین‌های قرآنی در میان جامعه پزشکی معرفی کرده است که بر این اساس در این همایش 5 نفر معرفی و مورد تکریم قرار می‌گیرند.

قربانی بیان کرد: هرساله یک نفر از شهدای قرآنی جامعه پزشکی معرفی و از خانواده وی در این همایش تقدیر به عمل می‌آید. همچنین یک دانشجوی پزشکی و دو نفر نیز از میان پزشکان به عنوان برترین‌های قرآنی معرفی و تقدیر می‌شوند.

دبیر اجرایی هفتمین همایش قرآن، عترت و سلامت با بیان اینکه این همایش صرفا علمی نیست، اظهار کرد: امسال یک نشست ویژه دانشجویان برگزار می‌شود، همچنین هفت نشست تخصصی برگزار می‌شود که در هرکدام از نشست‌ها سه سخنرانی پیش بینی شده است.

وی خاطر نشان کرد: امید می‌رود با برگزاری این نشست‌ها پزشکان بتوانند سهم خود را از مهجوریت زدایی قرآنی در نظام سلامت پرداخته و بتوانند اشکالات این حوزه را برطرف کنند.

در این نشست همچنین محمد مهدی مصر، رئیس مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه بقیه‌الله با بیان اینکه طرح‌هایی مانند طبیب دوار که امروزه در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود برگرفته از سیره پیامبر اکرم (ص) است که خود به عیادت بیماران می‌رفت، اظهار کرد: امروزه تکلیف داریم این طرح را در بیمارستان‌های سراسر کشور برای پاسخ به نیازهای‌ شرعی بیماران برده و اجرا کنیم.

وی افزود: این طرح دارای اشکالاتی است باید چارچوبی برای طرح ریزی شود، همچنین وزارت بهداشت بروتکل‌‌های ویژه‌ای برای آن طراحی کند.

مصری یکی از ویژگی‌های همایش هفتم را ورود به بحث تلاوت و تأمل در قرآن است برای اینکه در صحنه عمل دقیق شویم باید بحث آموزش و پژوهش را باهم پیش ببریم.

وی عنوان کرد: باید کمیته‌های قرآن و عترت در بیمارستان‌ها راه‌اندازی و ساختار‌مند شود، در حال حضار این کمیته در بیمارستان بقیه‌الله راه اندازی شده است.

دبیر علمی هفتمین همایش قرآن، عترت و سلامت با بیان اینکه این همایش 29 و 30 بهمن‌ماه در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با حضور شخصیت‌هایی چون و وزیر بهداشت و رئیس سازمان نظام پزشکی برگزار می‌شود اظهار کرد: این همایش دارای امتیاز بازآموزی بوده و محورهای جایگاه نظام سلامت در توسعه شاخص‌های قرآن، عترت و فرهنگ سلامت؛ تازه‌های قرآن پژوهی و طب و روش‌های تحقیق و بهره برداری از احادیث طبی همچنین راهکارهای ترویج تلاوت و تدبر در قرآن مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی برنامه‌های ویژه این همایش نشست علمی قرآنی با انجمن‌های تخصصی پزشکی، تکریم برترین‌های قرآنی جامعه پزشکی و برگزاری محافل و نشست‌های قرآنی دانشجویان علوم پزشکی خواند.

captcha