اصلاح نظام بانکی مقدمه تحقق اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 3473796
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون تلفیق:

اصلاح نظام بانکی مقدمه تحقق اقتصاد مقاومتی است

گروه اقتصاد: زمانیان اظهار کرد: در اقتصاد مقاومتی، سود بانکی باید بین شش تا هشت درصد باشد تا در خدمت کشاورزی، مسکن، صنعت و... باشد و بنده معتقدم اگر نتوانیم نظام بانکی را اصلاح کنیم قطعا تحقق اقتصاد مقامتی با چالش مواجه خوهد شد.

سیدسعید زمانیان دهکردی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره مبانی تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین نگاه برنامه ششم توسعه به این موضوع اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی دارای مبناست و مبنای آن، مطالبات مقام معظم رهبری و دستورالعمل‌هایی است که در محورهای مختلف ابلاغ شده است و دولت باید در برنامه ششم توسعه، دستورالعمل‌‌ها و سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و همه محورها را یکی پس از دیگری مورد توجه قرار دهد.

اهمیت آمایش سرزمین در برنامه ششم توسعه

وی ادامه داد: نکته بعدی اینکه برنامه ششم باید مبتنی بر واقعیت‌ها باشد و وقتی برنامه‌ای را در میان‌مدت یا کوتاه‌مدت می‌نویسیم باید اهداف، خط‌مشی‌ها و استراتژی‌هایی که در زمینه مسائل مختلف داریم را تبیین کنیم و من این موضوع را در لایحه دولت ندیدم.

زمانیان افزود: کلیاتی در این برنامه وجود دارد که جوابگوی بسیاری از مسائل نیست؛ چراکه اقتصاد مقاومتی زمانی می‌تواند شکل بگیرد که ما در مسائل مختلف برنامه ششم یک آمایش سرزمین داشته باشیم اما هنوز یک آمایش سرزمینی تهیه نشده است تا پتانسیل‌های موجود در هر استان مشخص شود.

تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند تقویت تولید داخلی است

وی اظهار کرد: باید چالش‌های موجود در هر استان و ضعف‌ها و قوت‌ها در درآمد سرانه، تولید ناخالص ملی و ... مورد توجه قرار بگیرد که به نظر من در این برنامه به اندازه کافی به آن پرداخته نشده است. بنده معتقدم در اقتصاد مقاومتی، مبنا باید تولید داخلی، تقویت زیرساخت‌های تولیدی و جلوگیری از ورود کالاهای مصرفی و بی‌کیفیت خارجی باشد.

زمانیان با تأکید بر تقویت تولید داخلی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند تقویت تولید داخلی است؛ چراکه ما کشوری میان بند هستیم یعنی برخلاف کشورهایی همانند چین و هندوستانکه منابعشان بسیار ارزان‌تر به دست می‌آید و آن را تبدیل می‌کنند، هزینه مواد اولیه ما بسیار بالاست و قدرت رقابت با بسیاری از کشورها نداریم بنابراین آنها تولید انبوه داشته و مواد اولیه را به راحتی به دست می‌آورند.

ضررورت افزایش کیفیت کالاهای وارداتی

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 95 مجلس اظهار کرد: ما بسیاری از مواد اولیه را در اختیار نداریم و به عنوان کشوری میان‌بند نمی‌توانیم رقابت با چنین کشورهایی را بالا ببریم؛ بنابراین باید به کمیت و کیفیت کالا بپردازیم و اجازه ورود چنین کالاهایی را ندهیم.

نماینده شهرکرد در خانه ملت ادامه داد: فرمایش مقام معظم رهبری این است که اگر کالایی در کشور وجود ندارد آن را از خارج خریداری کرده اما ایرادات و اشکالات را برطرف کرده و کیفیت را بالا ببریم و در این صورت قطعا می‌توانیم رشد داشته باشیم.

چالش‌های پیش روی اقتصاد مقاومتی

وی با تأکید بر تقویت رقابت‌پذیری در اقتصاد کشور گفت: چالش دیگر در مورد اقتصاد مقاومتی این است که اکنون در تولید کشور، رقابت‌پذیری و سرمایه در گردش وجود نداشته و سیستم بانکی با پرداخت سودهای کلان، با بخش تولید همکاری لازم را ندارد بنابراین دولت باید اهتمام لازم به رفع این مشکلات را داشته باشد.

زمانیان کاهش سود بانکی را از فاکتورهای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در اقتصاد مقاومتی، سود بانکی باید بین شش تا هشت درصد باشد تا در خدمت کشاورزی، مسکن، صنعت و ... باشد و بنده معتقدم اگر نتوانیم نظام بانکی را اصلاح کنیم قطعا تحقق اقتصاد مقامتی با چالش مواجه خوهد شد.

گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی

captcha