اعزام دانشگاهیان به عتبات در قالب 300 کاروان/ خطای علمی در کشف تاریخ نسخه‌ بیرمنگام
کد خبر: 3474739
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
مهم‌ترین اخبار هفته در سرویس معارف؛

اعزام دانشگاهیان به عتبات در قالب 300 کاروان/ خطای علمی در کشف تاریخ نسخه‌ بیرمنگام

گروه دانشگاه: اعزام دانشگاهیان به عتبات در قالب 300 کاروان، خطای علمی در کشف تاریخ نسخه‌ بیرمنگام و فتوای آیت‌الله شبیری درباره ساختن صفحه در شبکه‌‌های اجتماعی به نام دیگران از مهم‌ترین اخبار گروه معارف در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در ادامه مروری داریم بر مهم‌ترین اخبار سرویس معارف که در هفته گذشته بر روی خروجی خبرگزاری ایکنا قرار گرفت:
گزارش ایکنا از نقش جنبش‌های دانشجویی در تحولات معاصر
دانشگاه همچون بسیاری از تحولات چند قرن اخیر با تأخیری معنادار نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا پای به ایران گذاشته است؛ جنبش‌های دانشجویی گرچه همگام با تاسیس نخستین دانشگاه‌ها رشد و توسعه نیافتند، اما دانشجویان خیلی زود نقش این جنبش‌ها را بازیافته و در لوای آن به نقش آفرینی در تاریخ تحولات معاصر پرداخته‌اند.
خطای علمی در کشف تاریخ نسخه‌ بیرمنگام
آذرنوش با اشاره به پیشینه واژه «رحمان» در تحقیقات خود گفت: ما نسخ خطی متعددی در روسیه، لندن، پاریس، مراکش و قاهره داریم که همگی به قرن دوم باز می‌گردند؛ اما نمی‌توان آزمایشات درباره نسخه بیرمنگام را چندان دقیق دانست؛ زیرا امکان خطای علمی وجود دارد.
فتوای آیت‌الله شبیری درباره ساختن صفحه در شبکه‌‌های اجتماعی به نام دیگران
آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی در پاسخ به چند استفتاء، احکام «ساختن صفحه در شبکه‌‌های اجتماعی به نام دیگران» و «کارمزد صندوق قرض‌الحسنه و حقوق کارمندان» را بیان کرد.
سند آمایش آموزش عالی تا پایان سال نهایی می‌شود
دبیر شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور از نهایی شدن سند آمایش آموزش عالی کشور تا پایان سال جاری خبر داد.
کاربرد قرآن به جای روایت در سیره‌نویسی
احمد پاکتچی در نشست علمی «قرآن به مثابه منبعی برای سیره‌نویسی» که 17 بهمن برگزار شد، اظهار کرد: پرسش جدی این است که کسی که می‌خواهد روایت را کنار بگذارد و به قرآن استناد کند، چه ابزار جدیدی در اختیار دارد که می‌خواهد چنین کند؟
«شرح ترتیبی نهج‌البلاغه» و «سیره نبوی و منطق عملی» در دست نگارش
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث گفت: هم اکنون دو پروژه کلان با عنوان‌های «شرح ترتیبی نهج‌البلاغه» و «سیره نبوی و منطق عملی» در دست نگارش دارم.
11 دانشگاه به جمع برگزارکنندگان جشنواره‌ رضوی پیوستند
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اعلام خبر افزوده‌ شدن 11 دانشگاه دیگر به جشنواره رضوی، گفت: سال گذشته 16 دانشگاه جشنواره رضوی را برگزار کردند که امسال این رقم به 27 دانشگاه رسیده است.
پیکر آیت‌الله ثابتی همدانی در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد
مراسم تشییع پیکر آیت‌الله ثابتی همدانی در قم برگزار و پیکر این مرحوم در جوار بارگاه حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
نسبت استاد به دانشجوی دانشگاه آزاد یک به ۳۷ می‌شود
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه افزایش ۳ هزار و ۹۰۰ عضو هیئت علمی جدید مجموع اعضای هیئت علمی این دانشگاه را تا خرداد ۱۳۹۵ به ۲۵ هزار نفر می‌رساند، گفت: قصد داریم تا سال ۱۳۹۹ نسبت استاد به دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی را به عدد یک به ۳۷ برسانیم.
دکترای 17ساله علوم قرآن و حدیث دانشجوی نمونه دانشگاه تهران شد
دانشجوی 17 ساله مقطع دکترای تخصصی دانشگاه تهران در رشته علوم قرآن و حدیث، به عنوان دانشجوی نمونه این دانشگاه انتخاب شد.
«پیاده‌راه انقلاب»؛ تداعی محوریت دانشگاه تهران در پیروزی انقلاب
پیاده‌راه انقلاب که یادآور حال و هوای روزهای پیروزی انقلاب است، بعد از ظهر 20 بهمن‌ماه با حضور معاون فرهنگی وزیر علوم در مقابل در اصلی دانشگاه تهران افتتاح شد.
اعزام دانشگاهیان به عتبات در قالب 300 کاروان
امسال بیش از ۵۰ هزار نفر در چهاردهمین فراخوان ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برای سفر به عتبات نام‌نویسی كردند كه از این تعداد به قید قرعه 11 هزار و 500 نفر انتخاب شدند و در قالب حدود ۳۰۰ كاروان اعزام می‌شوند.
راه‌اندازی 19 رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور
شورای گسترش آموزش عالی با ایجاد 19 رشته در مراکز دانشگاه پیام نور موافقت کرد.
دانشگاه علوم تحقیقات در صدر واحدهای برتر دانشگاه آزاد اسلامی
گروه رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور را رتبه‌بندی و فهرست آن‌ را منتشر کرد.
ترجمه «گفتارهای بنیادین» آیت‌الله سید‌محمدباقر صدر منتشر شد
کتاب «گفتارهای بنیادین»، تازه‌ترین اثر ترجمه‌شده از شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر به‌همت انتشارات دارالصدر منتشر شد.
تعلیم 250 طلبه در مباحث تفسیری و حمایتی که صورت نمی‌گیرد
مسئول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از تربیت نزدیک به 250 طلبه آشنا به تفسیر و علوم قرآنی خبر داد و گفت: حوزه قرآنی فعالی زیر نظر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم ایجاد شده، اما هیچ حمایتی از سوی نهادهای حوزوی و غیرحوزوی صورت نمی‌گیرد.
captcha