لزوم پرداختن به قصص قرآن از منظری نو در نمایش کودک و نوجوان
کد خبر: 3474921
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۱
نقش تربیتی قصص قرآن در نمایش کودک و نوجوان/1

لزوم پرداختن به قصص قرآن از منظری نو در نمایش کودک و نوجوان

گروه هنر: شاید بسیاری از قصص قرآن را بارها شنیده باشیم و حتی فرزندان ما نیز با شرح آنها آشنا باشند، پس بهتر است در روایت نمایشی این قصص به زاویه دید جدید و منظری نو توجه کنیم که علاوه بر جذابیت، همچنان بار تربیتی و اخلاقی آنها نیز حفظ شود.

سیدجواد رحیم‌زاده، نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: خوشبختانه از رهگذر برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف نمایشی در کشور که برخی از آنها نیز به شکل تخصصی به تئاتر کودک و نوجوان می‌پردازند شاهد هستیم که اهتمام ویژه‌ای از سوی تولیدکنندگان و کارگردانان تئاتر کودک و نوجوان به طرح مباحث و موضوعات دینی و قرآنی وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر برای تئاتر کودک و نوجوان نقش تربیتی، ارشادی و آموزشی قائل باشیم به نظر من یکی از بزرگترین منابع برای اقتباس‌های نمایشی به منظور ارائه به مخاطب کودک و نوجوان توجه به قصص قرآن، شرح زندگانی پیامبران و روایات و احادیث ائمه اطهار(ع) است؛ چرا که به ویژه در مورد قصص قرآن این امر مورد تأکید واقع می‌شود که مراد اصلی از قصه‌گویی در قرآن، عبرت از سرگذشت افراد و اقوامی است که داستان آنها در نص قرآن بازگو شده.

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: با این وجود بارها و بارها در قالب‌های مختلف در جریان روایت قصه‌های قرآنی و داستان‌های دینی قرار گرفته‌ایم و ممکن است چنین تصور شود که بازگویی آنها به شکل نمایشی و در قالب یک اثر تئاتری تکرار مکررات باشد که باید گفت بیان روایت از منظری نو که هنر تئاتر این قابلیت را دارد، موجب می‌شود که همچنان تئاتر کودک و نوجوان با تکیه بر قصص قرآنی جذابیت خود را برای مخاطب حفظ کند.

رحیم‌زاده در ادامه گفت: بهره‌گیری از فناوری‌های روزآمد تئاتری و استفاده از عناصر متنوع صحنه در هر چه گوناگونی و الوان شدن و پویایی روایت صحنه موجب می‌شود که مخاطب تئاتر به ویژه تماشاگر کودک و نوجوان با استفاده از این ابزار هر چه بهتر و بیشتر جذب نمایش شده تا به این وسیله علاقه‌مندی خود به دانستن قصص قرآنی و روایات دینی را نشان دهد.

کارگردان برگزیده جشنواره‌های تئاتری «ضامن آهو» و «سوره ماه کودک و نوجوان» افزود: شکل دیگری از نمایش که به مفاهیم و مضامین قرآن توجه دارد، استخراج مفاهیم تربیتی و اخلاقی قرآن و گنجاندن آنها در روایتی امروزی و اجتماعی است که در شرایط کنونی همگی با آنها روبرو هستیم و البته در مورد مخاطب کودک و نوجوان باید به این نکته توجه داشته باشیم که از مستقیم‌گویی در روایت نمایشی پرهیز کرده و به گونه ای آن را روایت نکنیم که کودکان و نوجوانان چنین تصور کنند که قصد نصیحت کردن آنها را داریم.

وی در پایان تأکید کرد: نکته دیگری که باید در مورد بهره‌برداری از قصص قرآنی در تئاتر  به ویژه در نمایش کودک و نوجوان به آن توجه کرد این است که هر قصه‌ای مناسب روایتگری برای این قشر سنی نیست، مثلاً تمام فرازهای داستان و سرگذشت حضرت یوسف(ع) امکان نقل به شکل تصویری و نمایشی برای کودک و نوجوان ندارد؛ همچنان که قصه‌هایی همچون قوم لوط هم در قرآن نقل شده است که نمی‌توان حتی آن را برای بزرگسالان تصویر کرد. 

captcha