مومن میوه باغ الهی در بین هشت میلیارد جمعیت روی زمین است
کد خبر: 3476397
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
محمد شجاعی در جلسه انسان شناسی مطرح کرد؛

مومن میوه باغ الهی در بین هشت میلیارد جمعیت روی زمین است

کانون خبرنگاران نبأ: استاد حوزه و دانشگاه مومن را میوه باغ خلقت الهی در بین هشت میلیارد جمعیت کره زمین دانست و گفت: در باغ خلقت الهی مومنین میوه های این هشت میلیارد جمعیت هستند و باید مومن قدردان این نعمت باشد که در بین این جمعیت هشت میلیاردی خداوند به او نعمت ولایت اهل بیت(ع) را داده است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا ، نبأ، جلسه هفتگی انسان شناسی با سخنرانی محمد شجاعی استاد حوزه و دانشگاه ، شب گذشته سه شنبه 27 بهمن ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد الرضا(ع) قم برگزار شد، در این جلسه مدیر عامل موسسه منتظران منجی به بررسی شخصیت انسان حقیقی در آیات و روایات پرداخت.
ریاضیت خلقت و قدر و مقدار آن بدست خداست


محمد شجاعی با اشاره به آفریده شدن همه چیز بر اساس قدر توسط خداوند تبارک و تعالی بیان کرد: خالق و مالک انسان و جهان است و همه چیز را با قدرو مقدار آفریده است «کُلُّ شَيْ‏ءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ»، «قَد جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيءٍ قَدرًا» ریاضیات خلقت به دست خداست، هر چیزی نزد خدا یک عدد و رقمی دارد.

حقیقت خلقت انسان

وی ادامه داد: قدر و اندازه هر چیز نزد خداوند است و وقتی که به انسان می رسد، اول برای انسان بالاترین مقام را قائل است و حقیقت انسان اولین مخلوق خداوند تبارک و تعالی است، یعنی همان مثل اعلی یا نور محمد و آل محمد(ص) است. این حقیقت مثل اعلی که از اسمش معلوم است عالی ترین نمونه از خداوند و جلوه های الهی است، که وقتی این جلوه‌های الهی به زمین می‌آید دو مسیر روی آن باز می‌شود، که یک مسیر این‌که برگردد به جایگاه اولیه خودش و مسیر دیگر مسیر شقاوت است برای همین خداوند انسان‌ها را به شش گروه تقسیم کرد.

تقسیم انسان ها بر اساس دلشان

این استاد حوزه و دانشگاه با تقسیم بندی انسان‌ها بر اساس دل‌هایشان گفت: انسان‌ها اول بر اساس دلشان به چهار دسته تقسیم می شوند؛ یک مرحله حس و جسمانی، مرحله دیگر وهم و خیال، مرحله بعدی مرحله عقل و مرحله دیگر مرحله فوق عقلانی یا فوق تجرد که آن را مرحله قلب انسان می گویند. مرحله ای که عشق و علاقه به طور عالی ترین مرحله در این بخش شکل می‌گیرد.

تقسیم انسان به 6 گروه
محمد شجاعی به تقسیم بندی انسان ها به شش گروه، عنوان کرد: بر همین اساس ارزش و قیمت انسان بر نوع هوس‌ها، خواب‌ها، معشوق‌ها، دغدغه‌ها، آرمان‌هایش مشخص می‌شود و انسان ها را بر اساس خواسته های قلبیشان به شش گروه تقسیم نموده اند؛اول گروه سنگ است که قرآن می فرماید: «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ »، گروه دوم بدتر از سنگ که قرآن می فرماید: «أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً»، سوم گروه مانند چهارپایان هستند که قرآن می‌فرماید: «أُوْلَئِكَ كَالأَنْعَامِ»، گروه چهارم مانند بدتر از چهار پایان که قرآن می فرماید: «بَلْ هُمْ أَضَلُّ»، پنجم گروه انسان هایی که باطن شیطانی دارند« شیاطین انس» ، و گروه ششم انسان هایی که انسان هستند.

5 گروه انسان‌های فاسق و یک گروه انسان و مومن
 وی در ادامه افزود: خداوند برای این پنج گروه اول لفظ فاسق را بکار برده است، کسانی که از حالت طبیعی خارج هستند و به سوی کمال مطلق حرکت نمی کنند؛ اما دسته ششم که انسان حقیقی است نامش را خداوند مومن نهاده است و قرآن می فرماید :« أَفَمَن كَانَ مُؤْمِنًا كَمَن كَانَ فَاسِقًا لَّا يَسْتَوُونَ». پس آن 5 گروه فاسق هستند«وَالْعَصْرِ إِنَّ الإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ  إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا»  و این یک گروه انسان و مومن هستند.

انسان واقعی چه کسی است؟
محمد شجاعی اظهار کرد: انسان کسی است که در مسیر انسانی به سمت کمال مطلق حرکت می کند، یعنی شخص روز به روز اسماء  و کمالات بیشتری از الله جذب می کند و تخلق بیشتری نسبت به اخلاق الهی پیدا می نماید.بنابراین انسان حقیقی کسی است که اله خود را می شناسد و می داند از کجا آمده و به کجا می رود و در این مسیر به سمت هدف خلقتش حرکت می کند.

3 نشانه و معشوق اصلی هر مومن

مدیر عامل موسسه منتظران منجی با اشاره به آیه 24 توبه  درباره نشانه فرد مومن گفت: مومن کسی است که سه معشوق در راس همه عشق هایش قرار دارد پس مومن این سه معشوق «الله» ، «اهل بیت (ع)» و «جهاد در راه  خدا» را دارد، و دلی که این سه معشوق در راس همه عشق هایش نباشد فاسق است.

علامت تشخیص این سه نشانه در هر فرد

وی به علامت تشخیص این سه عشق در فرد مومن اشاره و گفت: علامت داشتن این سه عشق این است که روز به روز به حجم شادی، آرامش، مهربانی، رافت، رحمت و رحمانیت فرد بیشتر می شود و این علامت خروجی آن است پس فکر نکنید که اگر نماز شب می خوانید و حافظ قرآن هستید، کارتان درست است بلکه زمانی کارتان درست است که روز به روز به اسماء الهی نزدیکتر شده باشید.
کارشناس مباحث انسان شناسی افزود: ما در بحث انسان شناسی درباره حقیقت انسان که مومن است صحبت می کنیم، انسان حقیقی مومن و غیر حقیقی فاسق است،.بنا براین غیر از مومن کسی باطن انسانی ندارد و هر چه دارد کمالات نقش های دیگر از جمله جمادی، گیاهی یا حیوانی است و پیامبر(ص) نیز فرمودند: امت من به صورت حیوان مختلف در قیامت محشور می شوند.
وی ادامه داد: بعد از اسم الله اولین اسم، اسم شریف رحمان است و تمام اسماء الهی از اسم رحمان گرفته می‌شود و در بازگشت و معاد انسان هایی موفقند که از رافت ومهربانی بیشتری برخوردار هستند، غیر ممکن است کسی که عصبانی است بتواند اسم الهی  را دریافت کند.

در امان بودن مردم از مومن

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگر سخنانش به بررسی شخصیت انسان حقیقی از منظر روایات پرداخت و با اشاره از حدیثی از پیامبر(ص) که می فرمایند« آیا من به شما خبر بدهم برای چه به مومن مومن می گویند؟ این که مردم از او در مورد جان خودشان احوال خودشان در امان هستند» گفت:مومن تجاوز به کسی ندارد،به جان و ناموس کسی نه حسادت می کند نه چشم داشت دارد،همه چیز دیگران از دست او در امان است، چون سه تا معشوق اصلیش در دستش است و دیگر رغبتی به چیزی ندارد و آدم ای کاشی نیست،همچنی مومن حسرت و عقده و کینه ندارد چون همه چیزی که لازم دارد با او هست.

مومن چشم و دلش سیر است

وی افزود: اساسا مومن آدم عقده ای نیست، چشم و دلش اینطرف و آن طرف هرزگی نمی کند که بگوید این و آن را می خواهم، چون خودش همه چیز را دارد و جلوه های کمال مطلق را داراست، چیزی نیست که بخواهد در دلش عقده کند. مومن حسرت ندارد برای همین  تجاوزی به کسی ندارد و بقیه از دست او در امان هستند و چیزی نیست که بخواهد گرگ صفت سمت آن برود. و اصلا چیزی از دنیا مومن را ناراحت نمی کند کسی که دنیا او را به گریه بیندازد جهنم در انتظارش است برای همین پیامبر(ص) می فرماید: مردم از دست مومن در امان هستند.

مومن میوه باغ خلقت الهی

محمد شجاعی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مومن را میوه باغ خلقت خدا دانست و گفت: وجود مقدس امام صادق(ع) جوری دیگر مومن را معنا می کند و می‌فرماید: «مومن میوه خلقت خداست.»، از زمین و درخت و چیزهای دیگر که باغبان می کارد تا به ثمره آن که میوه است برسد، حال زمینی که زحمت بکشند و بکارند ولی درخت جان نداشته باشد تا میوه بدهد دیگر بدرد نمی خورد. خوب میوه است که به یک چیزی معنا می دهد و خلقت خداوند هم با میوه مومن معنا می گیرد.
وی افزود: هشت میلیاد جمعیت در روی کره زمین میوه آن مومن است و مومنین میوه های این هشت میلیارد هستند در باغی که خدا کاشته است.
محمد شجاعی با اشاره به دادن نعمت ولایت اهل بیت(ع) به برخی از افراد کره زمین گفت:فردی نزد امام صادق(ع) آمد و گفت فقیر هستم و کمکی می خواست، اما امام فرمود: تو فقیر نیستی! تو حاضری دنیا را داشته باشی ولی ولایت ما را نداشته باشی؟ این سوال از همه ماست ، فرد گفت: نه اصلا حاضر نیستم. اما م گفت: تو یک چیزی داری که فوق اینهاست.

شکر داشتن نعمت ولایت اهل بیت(ع)

وی ادامه داد: یک مومنی که ولایت اهل بیت(ع) را دارد باید پیرو این نعمت هر روز شکر کند ، به هشت میلیارد جمعیت این نعمت را نداده اند، خدا می توانست ما را بگذارد جای یکی از این افراد در کشورهای مختلف در اوج دنیا و ثروت باشیم اما نعمت ولایت اهل بیت (ع) را نداشته باشیم، حالا چه کسی حاضر است این نعمت را بدهد و دنیا را بگیرد ، اکنون ما متوجه نمی شویم و این نعمت را نمی فهمیم و شاکر نیستیم که خدا به ما چه نعمتی داده است.

امیرمحسن سلطان احمدی
captcha