وجود 6000 کاربر فعال در مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن
کد خبر: 3483234
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۸
امیری خبر داد:

وجود 6000 کاربر فعال در مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن کریم وابسته به معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در حال حاضر شش هزار نفر جزو کاربران فعال مرکز هستند که هر هفته با این مرکز تعامل دارند.

محمد امیری، مدیر مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن کریم وابسته به معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن بیان این مطلب گفت: این مرکز در راستای منویات رهبر معظم انقلاب پیرامون تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در سال 91 در شهر مقدس قم به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان تأسیس شد.
وی ادامه داد: از ضرورت‌های تأسیس این مرکز می‌توان به ایجاد عدالت آموزشی، امکان دستیابی به اساتید خبره و قوی، سهولت دسترسی به مکان آموزش، برنامه‌ریزی برای اقشاری که امکان شرکت در کلاس‌های حضوری را ندارند، اشاره کرد.
امیری اظهار کرد: این مرکز از سال 91 تاکنون بیش از 27 هزار قرآن‌آموز در سنین مختلف و از اقصی نقاط کشور تحت آموزش رایگان خود قرار داده است که از این بین افراد مختلفی در شرایط مختلف سنی با تحصیلات متفاوت از کاربران و قرآن‌آموزان مرکز هستند حتی افرادی جزو کاربران مرکز هستند که سواد خواندن و نوشتن ندارند و برخی هم در مقاطع تحصیلی بالاتر درحال تحصیل هستند.
مدیر مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن کریم عنوان کرد: از اهم فعالیت‌های مرکز، برگزاری دوره‌های حفظ ترتیبی قرآن کریم در قالب تماس تلفنی است به این معنا که افراد پس از اینکه در دوره‌های مرکز ثبت‌نام کرده‌اند با آنها به صورت دوره‌ای تماس گرفته می‌شود و بحث حفظ آنها و تثبیت محفوظاتشان و پیشرفت آموزششان از طریق تماس تلفنی پیگیری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شش هزار نفر جزو کاربران فعال مرکز هستند، که در طول هفته با آنها تماس گرفته می‌شود، افزود: از دیگر رسالت‌های مرکز برگزاری دوره‌های حفظ موضوعی قرآن کریم براساس کتابچه 300 موضوع است که در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی با برخی از ادارت آموزشی، فرهنگی و حتی نهادهای نظامی بسته شده است که در آن قالب کتابچه حفظ موضوعی و بسته‌های آموزشی در اختیار این مرکز قرار می‌گیرد و کارشناسان مرکز به صورت ماهیانه، پیشرفت و میزان محفوظات قرآن‌آموزان دوره‌های موضوعی را ارزیابی می‌کنند.
امیری تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های سال 94 اجرای برنامه‌ای با عنوان حفظ موضوعی درخصوص «زندگی با قرآن» است که با همکاری رادیو معارف هر روز یک برنامه 15 دقیقه‌ای پخش می‌شد که تا پایان سال ادامه داشت که براساس آن کتابچه حفظ موضوعی، هر روز یک آیه از رادیو پخش می‌شد و استاد طرح بحث می‌کرد و موارد تفسیری و مفهومی آیات مطرح می‌شد و افرادی که تمایل به ثبت نام در این طرح داشتند، ثبت‌نام پیامکی انجام می‌دادند، کارشناسان نیز به عنوان کارشناس پشتیبان با آنها تماس می‌گرفتند و عملکرد آنها را در زمینه حفظ قرآن مورد بررسی قرار می‌دادند که در این طرح حدود دو هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.
وی بیان کرد: در سال 94 دو مسابقه ویژه کاربران و قرآن‌آموزان خود مرکز برای اولین بار برگزار شد که باعث شد از نظر کمی و کیفی محفوظات قرآن‌آموزان و کاربران مرکز پیشرفت چشم گیری داشته باشد و افراد در سطح ارتقای کیفیت محفوظاتشان برآمدند که اولین مسابقه در فروردین‌ماه 94 بود که نزدیک به دو هزار نفر از قرآن‌آموزان مرکز در آن شرکت کردند که به تعدادی از افراد که حد نصاب لازم را کسب کرده بودند، گواهینامه اعطا شد و به 30 نفر از افراد هم جوایز ارزشمندی اهدا شد.
امیری با اشاره به دومین مسابقه مرکز مجازی حفظ در شهریورماه94، اضافه کرد: این مسابقه بیش از دو هزار و 500 شرکت‌کننده داشت. نکته قابل توجه این بود که افرادی که در گذشته کاربر مرکز بودند و به واسطه‌هایی انصراف دادند، به واسطه همین مسابقات فعال شدند و به جرگه قرآن‌آموزان مرکز پیوستند و کارشان را ادامه دادند.
وی عنوان کرد: هدف از برپایی این مسابقات ایجاد پیشرفت در میان قرآن‌آموزان فعال مرکز از نظر کمی و کیفی و دیگر اینکه افرادی که به واسطه‌های مختلف انگیزه‌هایشان را از دست داده‌اند کار حفظشان را به نحو بهتری دنبال کنند.
مدیر مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه در سال 94 تأسیس شعب مراکز مجازی استان‌ها در دستور کار قرار گرفت، ادامه داد: مقدمات زیرساخت‌ها در سال 94 فراهم شد. همچنین سه دوره تربیت مربی غیرحضوری برگزار شد که با تدریس اساتید با تجربه از قم بوده است که در حدود 150 نفر از مربیان از سراسر کشور به این طرح دعوت شدند که آموزش‌های لازم را دیده‌اند تا بتوانیم از این مربیان در شعب استانی استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: برنامه دیگر امسال، برپایی دوره تربیت مربی ویژه قرآن‌آموزان دارای محفوظات بالای 10 جزء بود تا با مباحث تربیت مربی حفظ قرآن آشنا شوند که همین امر موجب شد فرآیند تربیت مربی و نیروی قرآنی و تبدیل قرآن‌آموز به معلم قرآن را در خیلی از مناطق داشته باشیم و این فرآیند را تکمیل کنیم.
امیری با اشاره به تولید نرم‌افزارهایی در سال 94 از سوی این مرکز، عنوان کرد: از جمله این نرم‌افزارها تولید نرم‌افزار حفظ موضوعی قرآن کریم در قالب اندروید بود و سایر محصولاتی که تولید شد اما در اوایل سال 95 از آنها رونمایی می‌شود، نرم‌افراز چندرسانه‌ای قرآن کریم است که قابلیت‌های خوبی دارد و امکان این را به افراد می‌دهد که به صورت خودخوان و غیرحضوری حفظ موضوعی قرآن را داشته باشند.
مدیر مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن کریم با اشاره به تدوین کتاب در زمینه حفظ قرآن، اظهار کرد: در این کتاب بیش از دو هزار و 500 سؤال چهارگزینه‌ای در خصوص حفظ موضوعی قرآن وارد شده است که افراد می‌توانند محفوظاتشان را برآن اساس ارزیابی کنند.
وی با اشاره به تدوین و چاپ کتاب «چگونه حافظ قرآن شویم»، تأکید کرد: این کتاب حول نکاتی پیرامون حفظ قرآن نگارش شده است که سال آینده از آن رونمایی می‌شود. کار دیگر نیز طراحی فلش‌کارت حفظ موضوعی قرآن کریم است که جزئیات آن متعاقباً اعلام می‌شود.
امیری با اشاره به اینکه در سالی که گذشت زیرساخت‌ها و مقدمات تأسیس مراکز مجازی استان‌ها را داشتیم، عنوان کرد: شعبه خراسان رضوی و مرکزی فعال شد و همچنین در اواخر اسفندماه شعبه مرکز مجازی در اصفهان افتتاح شد.
وی با اشاره به برنامه‌های سال 95 این مرکز، اظهار کرد: امید داریم که برای این سال شعبه مرکز مجازی را در استان‌های تهران، البرز و کرمانشاه راه‌اندازی کنیم. همچنین ارائه بسته کمک آموزشی حفظ قرآن و رونمایی این بسته و طرحی که در قالب این بسته ارائه می‌شود از دیگر برنامه‌های سال 95 است.
امیری بیان کرد: این طرح به این شکل است که پس از ثبت نام، بسته‌های آموزشی در اختیار افراد قرار می‌گیرد و به صورت کاملا غیرحضوری از مطالبی که در این بسته قرار گرفته می‌توانند کار حفظ را به بهترین نحو پیش ببرند.
وی عنوان کرد: همچنین افزایش کمی و کیفی آموزش و ارتقای سطح کمی و کیفی محفوظات قرآن‌آموزان جزو دستورات کار است. تألیف چند کتابی که مورد نیاز جامعه حفظ قرآن کشور است و همچنین تولید نرم‌افزارهایی که در فضای قرآنی خلأ آن احساس می‌شود در دستور کار مرکز قرار می‌گیرد.
امیری اظهار کرد: همچنین برای برگزاری طرح‌های ویژه حفظ قرآن با محوریت سوره‌های خاص برای سنین خاص برنامه‌‌ریزی‌هایی صورت گرفته است که بتوانیم در سال 95 آن‌ها را اجرایی کنیم.
captcha