غلو و خرافات؛ مهم‌ترین آسیب حوزه زیارت
کد خبر: 3484066
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۸
علیزاده موسوی عنوان کرد:

غلو و خرافات؛ مهم‌ترین آسیب حوزه زیارت

گروه جامعه: رئیس پژوهشکده حج و زیارت مدیریت پیاده روی اربعین بدون آسیب رسیدن به مردمی بودن آن را یکی از برنامه‌های این پژوهشکده اعلام کرد و گفت: غلو و خرافات مهم‌ترین آسیب حوزه زیارت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی علیزاده موسوی، رئیس پژوهشکده حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) یکی از محورهای مهم فعالیت پژوهشکده حج و زیارت را بحث پیاده روی اربعین عنوان و اظهار کرد: در سال 94 با توجه به روند رو به رشد حضور مردم در پیاده روی اربعین و حضور بین المللی زائران از سراسر دنیا در این رویداد مذهبی این مسئله به شدت مورد توجه پژوهشکده قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر همین اساس مسئله مدیریت پیاده روی اربعین به نحوی که از حالت مردمی خارج نشود اما بتوان ظرفیت های زیاد آن را به فعلیت بیشتری رساند و نظم و انضباط بیشتری به آن داد به عنوان طرحی پژوهشی در این پژوهشکده مطرح شد.

حجت الاسلام علیزاده موسوی اعلام کرد: طرح مطرح شده در سه سطح: فردی، اجتماعی و کلان ارائه و در هر سطح مباحث مختلفی از سوی پژوهشگران پیشنهاد شد و این طرح اکنون منتظر تصویب نهایی است تا در سال 95 اجرایی شود.

وی ادامه داد: مسئله شبهات مطرح شده از سوی وهابیت علیه تشیع نیز موضوعی بود که همانند سال‌های اخیر مورد توجه پژوهشکده حج و زیارت قرار داشت و پیگیری شد. در سال 93 طرح تدوین موسوعه رد شبهات وهابیت در پژوهشکده آغاز شد و در سال 94 نیز تدوین این موسوعه ادامه یافت و در حال پیشرفت است.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به اینکه به دنبال آن هستیم که در سال 95 بیشتر مطالعات پژوهشکده مسئله محور باشد و در خصوص موضوع های مختلف آسیب‌ها احصاء و راه‌کارها ارائه شود، اظهار امیدواری کرد که پژوهشکده هر چه زودتر به مرحله‌ای از فعالیت برسد که ناظر بر مشکلات فکری، عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حوزه زیارت باشد.

حجت الاسلام علیزاده موسوی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین و نگران‌کننده‌ترین مشکلی که در حوزه زیارت مبتلابه زائران ایرانی است چه مشکلاتی است؟ گفت: مردم جایگاه زیارت را شناخته و در این حوزه دقیق شده‌اند اما متأسفانه گاهی آسیب‌هایی را مانند بحث غلو و خرافات شاهد هستیم که گاه دامن این مباحث را می گیرد.

وی ادامه داد: گاه اظهار نظرهایی به ویژه از سوی مداحان موجب می‌شود که مسیر اصلی زیارت از بین برود و معرفتی که در زیارت به آن اشاره شده است و بر اساس آن زیارت اهمیت پیدا می کند، کمرنگ شود.

حجت الاسلام علیزاده موسوی در پایان اعلام کرد: در پی آن هستیم که مشخص شود کف اطلاعات یک زائر امام حسین(ع) باید چه مقدار باشد. یعنی در حال تعریف این کف هستیم تا مشخص کنیم یک زائر در حوزه‌های مختلف باید چه اطلاعات و معرفتی داشته باشد که به وی گفته شود یک زائر استاندارد امام حسین(ع). اگر این مباحث تعریف و محقق شود به نظر می رسد کار ارزشمندی صورت خواهد گرفت.

captcha