اقدام عملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی؛ راهکار مبارزه با «طاغوت اقتصادی»
کد خبر: 3484213
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵
آیت‎الله قائم‎مقامی عنوان کرد:

اقدام عملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی؛ راهکار مبارزه با «طاغوت اقتصادی»

گروه اقتصاد: به گفته قائم‌مقامی، اقتصاد سرمایه‎داری و تکاثری، اقتصاد دو قرن پیش اروپاست که قرآن چنین چیزی را نمی‌پذیرد و اقدام عملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، راهکاری برای مقابله با طاغوت اقتصادی است.

آیت‎الله سیدمحمد قائم‎مقامی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‎وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به نامگذاری سال 1395 به «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: ارکان یک جامعه شامل فرهنگ، سیاست و اقتصاد می‌شود و در بخش فرهنگ، عقاید، اخلاق و آداب مطرح می‌شود که می‎تواند فرهنگ وابسته یا مستقل و مبتنی بر دین باشد و در سیاست هم وضعیت بدین‌گونه است که می‎تواند وابسته یا همانند فلسفه سیاسی ولایت فقیه مستقل باشد و نام و آوازه آن در سراسر جهان پیچیده شود.

اقتصاد مقاومتی برگرفته از مبانی دینی و قرآنی است

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی را می‎توانیم در مقابل مفهوم وابستگی مطرح کنیم و باید دانست که فرهنگ و سیاست درونزا و مقاومتی که تاکنون در کشور ما وجود داشته است نیازمند یک اقتصاد مقاومتی و از جنس سایر ارکان جامعه است. این اقتصاد باید خودجوش و برگرفته از مبانی دینی و قرآنی باشد؛ کما اینکه اقتصاد وابسته و غیرمقاومتی هم فرهنگ و سیاستی از جنس خود را می‎طلبد.

قائم‎مقامی تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی، الهام از درون و مبانی الهی دارد و کلیات آن را هم دین و هم عقل تأیید می‌کند؛ چراکه این اقتصاد براساس نسخه‎هایی که غرب برای کشورهای اسلامی می‌پیچد عمل نمی‌کند.

تجربه موفق اقتصاد مقاومتی و درونزا در دوران جنگ تحمیلی

این مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ما در دوران جنگ تحمیلی، اقتصاد مقاومتی درونزا و الهام گرفته از تعالیم الهی را تجربه کردیم و متأسفانه بعدها عدولی از اقتصاد هماهنگ با سیاست و فرهنگ در کشور پدید آمد و اقتصاد کشور به بیرون تمایل پیدا کرد. در این اقتصاد به خام‌فروشی اصالت داده شد در حالی‌که یکی از رذایل اقتصادی، همین خام‌فروشی است.
وی ادامه داد: یکی از اشکالات مهمی که در اقتصاد ما وجود دارد در سیستم مالیاتی است که قطعا اقتصاد مقاومتی باید آن را اصلاح کند؛ چراکه در اقتصاد مقاومتی باید حرف غرب را شنید اما برعکس آن عمل کرد چون طرف‎های غربی هم برعکس آنچه که برای ما توصیه می‌کنند در عرصه عمل پیاده می‌کنند.

بیانات رهبر انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی آرمانگرایانه و غیرعملی نیست

قائم‎مقامی تأکید کرد: با این توضیحات روشن شد که اقتصاد مقاومتی مفهوم پیچیده‌ای نیست و می‌توان آن را اجرایی کرده و منویات رهبر معظم انقلاب را محقق کرد. رهبر انقلاب در سال‎های اخیر، نه تنها در مورد کلیات اقتصاد مقاومتی صحبت کرده‌اند بلکه جزئیات آن را نیز بیان نموده‌اند و روشن شده که این برنامه‌ها، آرمانگرایانه و غیرعملی نیست؛ چراکه خود ایشان، شخصی اجرایی هستند و کمبودها، مشکلات اقتصادی و امکانات را به خوبی می‌شناسند و به همین دلیل این خطوط را مطرح می‌کنند.

وی در ادامه به بیان راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: یک اقتصاد مقاومتی به جای مصرف‌محوری باید تولیدمحور بوده و از خام‌فروشی مواد اولیه بپرهیزد؛ چراکه خام‌فروشی یک رذیلت اقتصادی و میراث شوم استعمار است که باید حذف شود. همچنین باید اقتصاد مردمی شود و در اینصورت است که معجزه اقتصادی رخ می‌دهد و البته باید دانست که مراد از مردم فقط قشر سرمایه‌دار نیست بلکه باید توده‌های مردم به عرصه بیایند.

مبانی قرآنی اقتصاد مقاومتی

این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه به بیان مبانی قرآنی اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: در آیه 256 سوره مبارکه بقره آمده است « لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ؛ در دين هيچ اجبارى نيست و راه از بيراهه بخوبى آشكار شده است پس هر كس به طاغوت كفر ورزد و به خدا ايمان آورد به يقين به دستاويزى استوار كه آن را گسستن نيست چنگ زده است و خداوند شنواى داناست» و در این آیه می‌توان طاغوت را به معنای طاغوت اقتصادی در نظر گرفت.

وی گفت: علامه حکیمی در کتاب «الحیات» که یک دایره‌المعارف اسلامی مخصوصا در زمینه اقتصاد اسلامی است، آیات و روایات مفصلی درباره مفهوم طاغوت در قرآن آورده و بیان کرده است که مفوم طاغوت فقط به سیاست و فرهنگ اختصاص ندارد بلکه یکی از مفاهیم آن، طاغوت اقتصادی است که با اقتصاد سرمایه‌داری و قارونی همزاد است.

قائم‎مقامی در پایان تأکید کرد: اقتصاد سرمایه‎داری و تکاثری، اقتصاد دو قرن پیش اروپاست و قرآن چنین چیزی را نمی‌پذیرد و راهکار حل مشکلات اقتصادی و توسعه کشور، روی آوردن و اجرایی کردن تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی در عرصه عمل است.
captcha