استقبال مالزیایی‌ها از فعالیت مؤسسه قرآنی الهدی
کد خبر: 3486943
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴

استقبال مالزیایی‌ها از فعالیت مؤسسه قرآنی الهدی

مؤسسه فرهنگی قرآنی الهدی به همت رایزنی فرهنگی ایران درسال ۱۳۹۴ باهدف عملی شدن برنامه‌های قرآنی وهمچنین آموزش مفاهیم ومعانی قرآن کریم درمالزی ثبت وراه‌اندازی وبا استقبال مالزیایی‌ها مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهر نوشت: بی‌گمان مفاهیم ارزشمند قرآن، اساسی‌ترین نیاز جامعه بشریت برای سعادت است. درک مفاهیم قرآنی و آموزش قرآن کریم و تربیت قرآنی در جامعه باید طوری برنامه‌ریزی شود که در اندازه و فهم و گویش و درک طبقات مختلف جامعه باشد. در این راستا آموزش عمومی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و وقتی افراد تحت آموزش از اقوام مختلف ایرانی و ساکن در کشوری خارجی در غربت و دور از وطن باشند، حساسیت این موضوع بیشتر شده و توجه به این قشر در خور توجه شایسته‌تری است.
بر این اساس، رایزنی فرهنگی ایران در مالزی با حمایت‌هایی که از بخش خانواده رایزنی فرهنگی داشت، در سال ۹۴ آموزش‌ها و فعالیت‌های قرآنی را سرلوحه فعالیت‌های این بخش قرار داد. با توجه به مشکلات موجود در کشور مالزی علیرغم اینکه کشوری مسلمان است، برای عملی شدن برنامه‌های قرآنی با ثبت مؤسسه فرهنگی قرآنی الهدی، فعالیت‌های قرآنی خود را با این مؤسسه تداوم بخشید.
در این راستا کلاس‌های روخوانی و تجوید قرآن، هفته‌ای یک روز و کلاس‌های قرآن در زندگی، هفته‌ای یک روز و کلاس‌های آموزش تواشیح، هفته‌ای دو روز تشکیل شد. همه کلاس‌ها به صورت رایگان و به مدت ۳ ماه به طور مستمر ادامه داشت.
در ادامه این کلاس‌ها همچنین کلاس آموزش مفاهیم قرآن کریم به منظور درک معنای عبارات و آیات قرآنی برنامه‌ریزی و توسط زهرا کدخدامزرجی، مسئول بخش خانواده و مسئول مؤسسه فرهنگی قرآنی الهدی، آغاز به کار کرد.
مؤسسه فرهنگی قرآنی الهدی
مؤسسه الهدی، حدود یک سال پیش توسط رایزنی فرهنگی كشورمان در مالزی به عنوان یک مرکز مجزا برای فعالیت‌های قرآنی در سازمان ثبت شرکت‌های مالزی به ثبت رسید. این مؤسسه بعد از برگزاری کلاس‌های متعدد قرآنی و تواشیح، اولین کار بین‌المللی خود را در سالروز مبعث رسول اکرم (ص) در سالن ۶۰۰ نفری MCA كوالالامپور، با دعوت از سه قاری مطرح بین‌المللی از مالزی و سه قاری برجسته بین‌المللی از ایران برگزار كرد كه با استقبال مالزیایی‌ها مواجه شد؛ به طوریكه این محفل قرآنی با حضور حدود ۵۰۰ نفر از مالزی و جمعی از ایرانیان مقیم برگزار شد. میهمان ویژه و سخنران این جلسه داتو عبدالطیف، رییس مرکز قرآنی و چاپ و نشر قرآن مالزی بود و در خلال آن گروه تواشیح الهدی نیز خوش درخشید.
از دیگر برنامه‌هایی که در حال حاضر در این مؤسسه اجرا شده و یا هنوز در حال اجرا هستند، عبارتند از:
- کلاس‌های تواشیح دختران، با حضور هشت نفر از دختران و دانشجویان مقیم مالزی و اجرای برنامه در سالروز میلاد حضرت زهرا (س) و بزرگداشت مقام مادر
- کلاس‌های تواشیح پسران: با حضور هشت نفر از پسران و دانشجویان مقیم مالزی و اجرای تواشیح در چندین برنامه ملی و مذهبی
- کلاس‌های روخوانی و تجوید: با حضور خانواده‌های ایرانی به مدت سه ماه متوالی
- کلاس‌های قرآن در زندگی: برای عموم مردم به مدت سه ماه متوالی
- کلاس‌های داستان‌های قرآنی: برای کودکان و نوجوانان همراه با قصه و نقاشی قرآنی
- کلاس‌های مفاهیم قرآنی برای بانوان: با حضور تعدادی از بانوان علاقمند به آموزش‌های قرآنی (در حال اجرا)
- کلاس‌های کتابخوانی گروهی و هدفمند: مطالعه کتاب‌های مختلف و نقد و بررسی آنها و با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در خانواده‌های ایرانی (در حال اجرا)
- کلاس‌های قرآنی برای کودکان زیر ۶ سال: با هدف پایه‌گذاری و رشد آموزه‌های دینی و قرآنی در کودکان (در حال اجرا)
- گروه سلامت و ورزش گروهی: این گروه که از برکات آموزش گروهی در کلاس مفاهیم قرآنی و کتابخوانی بود، برای ارتقای سطح سلامت در خانواده ایرانی تشکیل شد (در حال اجرا)
کلاس مفاهیم قرآنی
این کلاس در ادامه کلاس‌های قرآنی به منظور بالابردن سطح درک معانی عبارات و آیات قرآن کریم برنامه‌ریزی شد. مدرس این دوره زهرا کدخدامزرجی با انتخاب دوره ۹ جلدی کتاب «مفاهیم قرآنی» تألیف مسعود وکیل، سعی در آموزش مفاهیم و معانی قرآن کریم به علاقمندان دارد. وی معتقد است كه این کتاب علاوه بر آموزش کلمات قرآنی به نکات دستوری در زبان عربی نیز اشاره دارد که در درک معانی قرآنی بسیار مفید است.
زهرا کدخدامزرجی در مصاحبه ای که از وی انجام شده، انگیزه خود را برای شروع این دوره به این صورت عنوان کرد: «از کودکی علاقه وافری به قرآن داشتم. اولین معلم قرآن من پدرم بود. ایشان از مدرسان قرآن در منطقه قوچان بودند. به خاطر شغل همسرم، سفرهای زیادی به کشورهای مختلف داشتم و در همه کشورها فعالیت‌های قرآنی خود را ادامه می‌دادم و در بعضی از کشورها کلاس‌های قرآنی را پایه‌گذاری کردم. از مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی که داشتم در آلبانی در شهر تیرانا و در بوسنی شهر سارایوو بود؛ فعالیته‌ایی که در نهایت منجر به ثبت مؤسسه‌ای قرآنی شد که همچنان فعال است.»
وی افزد: «معتقدم انس با قرآن در زندگی آرامش ایجاد می‌کند و پدیده‌های طبیعی در جهان بشریت با درک مفاهیم قرآنی بهتر درک می‌شوند و مسایل اجتماعی با توجه به قرآن راحت‌تر قابل بررسی و قابل حل هستند. وقتی قرآن را با توجه به معانی آن مطالعه می‌کنم در تمام مسیر زندگی راهنمای من و حتی از بعضی کتاب‌های روانشناسی در تقویت اراده و توکل برایم برتر بوده و هست.»
زهرا کدخدامزرجی همچنین به برگزاری این كلاس‌ها اشاره كرد و ادامه داد: «روش تدریسی که برای این کتاب در نظر گرفته‌ام روشی است که در خود کتاب به آن اشاره شده است. علاوه بر آن از تجربیاتی که در این زمینه داشتم نیز بهره گرفته و همچنین روش مباحثه دانشجویی نیز استفاده کرده‌ام. با توجه به اینکه هر کتاب ۸ درس دارد، مدت ۱۲ جلسه برای هر کتاب در نظر گرفته شده که هم اکنون با گذشت نزدیک به ۴ ماه از این کلاس‌ها در حال اتمام کتاب سوم هستیم.»
با توجه به اینکه اغلب ایرانیانی که به مالزی می‌آیند قشر دانشجو هستند و معمولاً ۲ تا ۵ سال برای تحصیل در مالزی اقامت دارند، فرصت مناسبی است که در این کلاس‌ها (كه به صورت رایگان برگزار می‌شوند) شرکت کنند و با توجه به اینکه مؤسسه الهدی به صورت قانونی به ثبت رسیده، امید است که مالزیایی‌هایی که علاقمند هستند هم بتوانند از این آموزشها استفاده کنند. هرچند دولت مالزی محدودیت‌های بسیاری در این زمینه ایجاد کرده ولی امید است تشکیل چنین کلاس‌هایی خنثی‌کننده تبلیغات سوء نسبت به ایرانیان شود و نتیجه مثبتی داشته باشد.
قرآن‌آموزان و مؤسسه قرآنی الهدی
در مصاحبه دیگری که با قرآن‌آموزان و شرکت‌کنندگان در این کلاس‌ها انجام شده است، مطالب زیر عنوان شده‌اند:
- قرآن را راحت‌تر از قبل معنی می‌کنم و خیلی خوشحالم که در این زمینه به فرزندانم در منزل نیز می‌توانم کمک کنم. خداوند را شاکرم که کلاس‌هایی برای آموزش قرآن در غربت برایمان ایجاد شده است.
- تأثیر مثبت آن را در زندگی خود کاملاً احساس کرده‌ام و لذت خاصی برایم دارد که وقت شنیدن و خواندن قرآن می‌توانم بعضی قسمت‌ها را درک کنم.
- به وسیله دوستانم از برگزاری چنین کلاس‌هایی اطلاع پیدا کردم و آشنایی با زبان عربی و استفاده آن در مفاهیم قرآنی انگیزه بسیار مهمی برای ادامه کلاس‌ها برایم بود و با وجود مشغله‌ای در کار و زندگی دارم شوق فراوانی برای آموزش دارم.
- علت حضورم در این کلاس‌ها احساس نیاز به یادگیری مفاهیم قرآنی بوده تا بتوانم منظور اصلی و ترجمه قرآن را بیشتر از گذشته و دقیق‌تر متوجه شوم. من قبلاً در کلاس‌های معارف قرآنی و تجوید نیز که از طرف بخش خانواده رایزنی فرهنگی ایران و مؤسسه الهدی برگزار شد، شرکت داشتم. از اینکه شرایطی ایجاد شده تا علاوه بر یادگیری قرآن و مفاهیم آن مباحث دینی و اسلامی و اعتقادی با روش مباحثه‌ای و گفت‌وگو، تبادل شود، خوشحالم.
- خیلی خوشحالم که هم خودم هم فرزندم می‌توانیم از آموزش‌های قرآنی این مجموعه استفاده کنم.
captcha