آمریکا به دنبال قابل کنترل نشان‌دادن ایران برای کشورهای عربی است
کد خبر: 3487703
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
غلامرضا کریمی:

آمریکا به دنبال قابل کنترل نشان‌دادن ایران برای کشورهای عربی است

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی درباره مواضع اخیر آمریکایی‌ها درباره توان دفاعی و موشکی ایران گفت: آمریکایی‌ها به نوعی دنبال آن هستند که برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اینگونه وانمود کنند که برجام، مقدمه‌ای برای تحت کنترل قرار دادن رفتار ایران در حوزه‌های مختلف به زعم خودشان از جمله تروریسم، دخالت در کشورهای منطقه و بحث موشکی است.

غلامرضا کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره اظهارات اخیر جان کری درباره ضرورت مذاکره در خصوص حل و فصل موضوع موشکی ایران گفت: بحث موشکی ایران ماه‌هاست که در صدر اخبار تحولات سیاسی قرار گرفته است و این مسئله در پی آزمایش موشکی اخیر ایران رخ داده است. در این مدت برخی کشورهای اروپایی و آمریکا طی نامه‌‌ای از رئیس شورای امنیت سازمان ملل درخواست کردند که موضوع آزمایش‌های موشکی اخیر ایران به عنوان نقض قطعنامه 2231 در نظر گرفته شود که البته تشکیل جلسه نیز صورت گرفت اما با اعتراضات چین و سوریه حتی به صدور بیانیه نیز نینجامید و به عنوان نقض قطعنامه درنظر گرفته نشد.

آمریکا به دنبال قابل کنترل نشان دادن ایران برای کشورهای عربی است

وی افزود: از آنجا که قرار است در آینده نزدیک نشست کمپ دیوید برگزار شود و در آن نشست، سران کشورهای عرب خلیج فارس با رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهند کرد، سفر اخیر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه خلیج فارس و دیدار با برخی سران کشورهای عربی به نوعی زمینه‌سازی برای اجلاس کمپ دیوید است تا خطر ایران برای کشورهای عرب از سوی امریکا خطری قابل کنترل ترسیم شود.

کریمی اظهار کرد: آمریکایی‌ها به نوعی دنبال آن هستند که برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اینگونه وانمود کنند که مسئله هسته‌ای و برجام، مقدمه‌ای برای تحت کنترل قرار دادن رفتار ایران در حوزه‌های مختلف از جمله تروریسم، دخالت در کشورهای منطقه و بحث موشکی است و این استراتژی اصلی آمریکایی‌ها در دوران پسابرجام است که به شدت آن را تعقیب می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بلافاصله پس از تصویب برجام و سخنرانی ابتدای سال جدید سیاست‌های نظام را در قبال غرب و کشورهای منطقه کاملا مشخص کردند، لذا جمهوری اسلامی هیچ گونه مذاکره‌ای در خصوص سایر موضوعات غیر هسته‌ای، مانند نفوذ ایران در منطقه و مسائل موشکی و دفاعی با آمریکا نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: طبیعتا بخشی از مواضعی که مقامات آمریکایی می‌گیرند جزو سیاست‌های اعلامی آنهاست برای اینکه این آرامش خاطر را به سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بدهند که چیزی تغییر نکرده است و به نوعی از منظر آنها رفتار ایران به سمت تعدیل شدن و تحت کنترل قرار گرفتن حرکت کرده است. اما این تنها یک خوش‌خیالی در عرصه سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی تلقی می‌شود که ایران از اصول و سیاست‌های اصلی خود عدول کند.

تصور آمریکایی‌ها از برجام به عنوان تغییر رفتار ایران

کریمی درباره تأکید آمریکایی‌ها در دوران اوباما و به خصوص در دوران پسابرجام بر سیاست تغییر رفتار ایران به جای براندازی جمهوری اسلامی گفت: به صورت مشخص در دوران ریاست جمهوری اوباما، آمریکایی‌ها به جای براندازی بر تغییر رفتار ایران تأکید کرده‌اند و منظور آنها نیز این است که اگر ایران رفتارهای خود را در محیط منطقه‌ای تغییر دهد ما مشکلی با جمهوری اسلامی و نوع رفتار با ایران نداریم.

وی تأکید کرد: اما ایران از ابتدای انقلاب اسلامی اعلام کرده است که دارای یک سری سیاست‌های اصولی از جمله حمایت از نهضت‌های آزادی‌بخش، حمایت از فلسطین، مبارزه با استکبار و دفاع از مظلومان عالم و ... است که دقیقا در تقابل با سیاست‌های آمریکا قرار دارد و آمریکا هم ایرانی را می‌خواهد که دقیقا در چارچوب سیاست‌های آنها حرکت کند.

کریمی عنوان کرد: آنچه که در برجام پیگیری شد و منجر به توافق میان ایران و 1+5 گردید هیچ یک از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران که در قانون اساسی هم مندرج شده است را دچار خدشه نمی‌کند، اما تصور امریکایی‌ها بر این است که برجام می‌تواند گام اول برای تعدیل آرمان‌ها و اصول نظام جمهوری اسلامی باشد تا منجر به تغییر رفتار ایران شود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: حتی در برخی اتاق‌های فکر آمریکا تا آن حد پیش رفته‌اند که ایران می‌تواند نقش ژاندارم منطقه را به مانند دوران پهلوی ایفا کند؛ یعنی ایران امنیت منطقه خاورمیانه را در چارچوب سیاست‌های آمریکا حفظ و تأمین کند.

کریمی اظهار کرد: در حالی که هر شخصی با سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران آشنا باشد متوجه می‌شود اینگونه سخنان امریکایی‌ها ناشی از عدم شناخت دولتمردان و اتاق‌های فکر آمریکا از آرمان‌ها، ارزش‌ها و اصول حاکم بر نظام جمهوری اسلامی است که فکر می‌کنند با یک سری تغییرات جزئی به مانند توافق هسته‌ای، تمامی معادلات جمهوری اسلامی و اتنقلاب اسلامی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

captcha