اعتکاف فرصتی در بازآفرینی شخصیت انسانی است
کد خبر: 3491093
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
امام جمعه توپ‌آغاج:

اعتکاف فرصتی در بازآفرینی شخصیت انسانی است

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام والمسلمین حکمت حکیمی‌فر با بیان اینکه اعتکاف فرصتی برای بازآفرینی شخصیتی است، گفت: مراسم معنوی اعتکاف مانند اقامتگاهی است که انسان با قرار گرفتن در مسیر دوستی و رفاقت با پروردگار، فارغ از دل‌مشغولی‌های عادی و جاری زندگی می‌تواند به مبدأ، معاد، آینده و به نیازهای واقعی روحی و معنوی خویش فکر کند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین حکمت حکیمی‌فر، امام‌جمعه شهر توپ‌آغاج، سوم اردیبهشت‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه این شهر ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع)، یاد خدا، تدبر در قرآن، تقوا، عبرت‌انگیزی، عدم دنیاپرستی و اندیشیدن را زمینه‏‌های کسب بصیرت دینی دانست.
وی با بیان اینکه اولین و مهم‌ترین عامل بصیرت‌افزایی، یاد خدا است، افزود: در اندیشه علوی یکی از عوامل بینش‌افزا، تلاوت قرآن و تدبر در آیات آن است.
امام‌جمعه شهر توپ‌آغاج با اشاره به بهره‌مندی از فرصت‌های ماه رجب و برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در این ماه پربرکت، اظهار کرد: اعتکاف فضای بسیار ارزشمندی را برای خالی شدن از پیرایه‌های مادی فراهم کرده و به انسان این امکان را می‌دهد تا با زبان روزه و در خانه خدا به عبادت پرداخته و به خود بیاندیشد و به محاسبه نفس خود بپردازند.
حکیمی‌فر افزود: از منظر قرآن کریم سنت حسنه اعتکاف در سیره انبیا و اولیا الهی جایگاه ویژه‌ای داشته و ماده «عکف» بارها در کلام وحی به کار رفته است. خداوند متعال در آیه 125 سوره مبارکه بقره از عهد و پیمان خود با دو تن از پیامبرانش خبر می‌دهد و می‌فرماید «چون خانه [كعبه] را براى مردم محل اجتماع و [جاى] امنى قرار داديم [و فرموديم] در مقام ابراهيم نمازگاهى براى خود اختيار كنيد و به ابراهيم و اسماعيل فرمان داديم كه خانه مرا براى طواف‏‌كنندگان و معتكفان و ركوع و سجودكنندگان پاكيزه كنيد».
امام جمعه شهر توپ‌آغاج با اشاره به ابعاد خودشناسی در کلام امام علی(ع)، عنوان کرد: ارزش معرفت نفس این است که انسان نفس خود را بشناسد چراکه خودشناسی، سودمندترین شناخت است. کسی که نفس خود را نشناسد، از راه رهایی دور می‌افتد و در گمراهی و نادانی‌ها فرو می‌غلتد. خودشناسی در واقع کلید فهم حقایق و مترادف خداشناسی است؛ کسی که خود را بشناسد، به پایان هر معرفت و علمی رسیده است.
حکیمی‌فر ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی، اظهار کرد: ماه رجب، ماه بندگی خدا و فراهم شدن زمینه‌ای برای راز و نیازی خالصانه و عاشقانه با خدای متعال است. افراد مختلف اعم از کوچک و بزرگ، مرد و زن، جوان و نوجوان شور و شوق خاصی برای شرکت در مراسم معنوی اعتکاف ماه رجب دارند تا سه روز با خود و خدای خویش خلوت کرده و توشه‌ای برای بهره‌وری بهتر از ماه مبارک رمضان بردارند.
وی گفت: اعتکاف، یکی از جامع‌ترین و زیباترین مراسم عبادی است که از نظر آئین و آداب، چیزی شبیه مراسم حج است چراکه هم دارای فضیلت اقامت در خانه خداست و هم فضیلت زمانی دارد.
امام جمعه شهر توپ‌آغاج بیان کرد: اگرچه واجب نیست اعتکاف‌ در ایام خاصی باشد اما این مراسم معنوی معمولاً در فرصت‌های بسیار زیبا مانند ماه رجب و ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و از ظرفیت‌های عظیم ملکوتی و معنوی این ماه‌های الهی در آن استفاده می‌شود.
حکیمی‌فر افزود: اعتکاف، ایستگاهی در مسیر زندگی شلوغ انسان است؛ در این آشفتگی‌ و شلوغی که زندگی امروزه انسان‌ها را در برگرفته است، خداوند تبارک و تعالی یک فرصت آرام و خلوتی را با ویژگی‌ها و ظرافت خاص خودش به‌عنوان یک عبادت در نظر گرفته است.
وی با بیان اینکه اعتکاف فرصتی برای بازآفرینی شخصیتی است، عنوان کرد: مراسم معنوی اعتکاف مانند اقامت‌گاهی است که انسان با قرار گرفتن در مسیر دوستی و رفاقت با پروردگار، فارغ از دل‌مشغولی‌های عادی و جاری زندگی و پیگیری کارهای معمول روزمره می‌تواند به مبدأ، معاد، آینده و به نیازهای واقعی روحی و معنوی خویش فکر کند.
امام جمعه شهر توپ‌آغاج همچنین با اشاره به سالروز وفات حضرت زینب کبری(س)، آن حضرت را الگوی کامل صبر، استقامت و مجاهدت دانست و گفت: به یقین حضرت زینب(س) والاترین اسوه در همه ابعاد زندگی است.
وی اظهار کرد: نخستین گام در مسیر شناخت این بانوی بزرگوار، بازگویی دقیق و صحیح شخصیت، اندیشه، فکر، سخنان و درس‌های زندگی ایشان است؛ زنان مسلمان اگر حضرت زینب(س) و ابعاد مختلف زندگانی و شخصیت این بانوی بزرگوار را الگوی خود قرار دهند به حتم در دنیا و آخرت سعادتمند خواهند شد.
حجت‌الاسلام حکیمی‌فر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با هزاران نفر از تشکل‌های دانش‌آموزی، عنوان کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به بیانیه دولت آل سعود بر علیه حزب‌الله فرمودند «با وجود تهدیدهای عملی و تبلیغاتی فراوان، امروز حزب‌الله لبنان پیکره رشید خود را در دنیای اسلام نشان می‌دهد و محکومیت آن در یک ورق پاره به‌وسیله دولتی فاسد، وابسته، توخالی و پوک، هیچ اهمیتی ندارد».
امام جمعه شهر توپ‌آغاج با اشاره به وجود جنگ نرم علیه اعتقادات جوانان، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در این باره فرمودند «اگر در قرارگاه و سنگرها، افسرانی متدین، انقلابی، مصمم، هوشیار، پرکار، صاحب اندیشه، شجاع و فداکار داشته باشیم، می‌توان نتیجه گرفتن در این نبرد را حدس زد، اما اگر در این جنگ نرم، افسرانی تسلیم‌پذیر، فریب‌خور، اعتمادکننده به لبخند دشمن، بی‌انگیزه، بی‌فکر، بی‌اعتنا به سرنوشت خود و دیگران و سرگرم غرائز در قرارگاه و سنگرها باشند، نتیجه نبرد کاملاً مشخص است».
وی همچنین با اشاره به تشکیل شورا و هفته شهر و شهروند از 9 تا 15 اردیبهشت‌ماه، بیان کرد: مشورت از دستورات دینی است و خداوند متعال مؤمنان را با این وصف تحسین می‌کند «وَ أَمْرُهُمْ شُوري بَيْنَهُمْ». بر همین اساس نظام شوراها در کشور اسلامی ما ایجاد شده است تا تصمیم‌گیری درباره برخی از مسئولیت‌ها و انجام یک سری از امور به صورت شورایی باشد.
حکیمی‌فر افزود: توجه به مشورت و استفاده از فواید شورا و تلاش برای دوری از صدمات و اشکالات فعالیت‌های شورایی کاری است که در نظام اسلامی باید هر روز بیشتر از روز دیگر مورد توجه قرار گیرد. وظیفه نظام‌سازی بر اساس اسلام اقتضا می‌کند که به‌ مرور اشکالات و نقایص همه ساختارهای ایجاد‌ شده را شناسایی و برطرف کنیم و با افزودن بر کارآمدی و توانمندی و اسلامی بودن هر چه بیشتر نهادهای خود را به یک نظام اسلامی کاملا سالم نزدیک کنیم.
امام جمعه شهر توپ‌آغاج اظهار کرد: از اصلی‌ترین اهداف و کارکردهای شورا باید خدمت به مردم باشد. نباید شورایی شدن به‌صورت عملی شود که خدمت به مردم در حاشیه قرار گیرد و روند اداری و روال کارها به‌صورتی پیچ در پیچ شود که خدمت به مردم از روند اصلی کارها خارج شود.
وی همچنین با اشاره به رسیدگی مسئولان به بناهای مذهبی، یادآور شد: متأسفانه برخی از اماکن مذهبی از جمله امامزاده یحی در حال تخریب هستند و باید مورد توجه قرار گیرند و از آنجایی که طبق فرموده رهبر معظم انقلاب ابنیه و اماکن مذهبی قطب فرهنگی هستند؛ لذا انتظار می‌رود اداره اوقاف و امورخیریه و اداره میراث فرهنگی نسبت به این امر اهتمام جدی داشته باشند تا از این وضعیت خارج شود.
بلال محبی
captcha