مهم‌ترین مانع تصویب طرح جدید بانکداری بدون ربا در مجلس کنونی چیست؟
کد خبر: 3493520
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷
طرح جدید بانکداری بدون ربا در بوته نقد/ رجایی‌باغسیایی پاسخ می‌دهد:

مهم‌ترین مانع تصویب طرح جدید بانکداری بدون ربا در مجلس کنونی چیست؟

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: این نگرانی وجود دارد که چون چند هفته آخر کار مجلس است، اعضای کمیسیون اقتصادی میل چندانی به شرکت در جلسات نداشته باشند و این امر مانعی بر سر راه تصویب طرح جدید بانکداری بدون ربا در مجلس نهم شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد رجایی‌باغسیایی، عضو کمیسیون اقتصادی و عضو کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تشریح آخرین جزئیات بررسی این طرح در مجلس پرداخت و اظهار کرد: این طرح به تازگی در صحن علنی مجلس اعلام وصول شده و روند کار بدین صورت است که یک رأیی‌گیری در صحن علنی صورت می‌گیرد و در صورت موافقت مجلس، کمیسیون اقتصادی، بررسی آن را بر عهده خواهد گرفت و حال باید ببینیم که آیا این طرح در هفته جاری در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت یا خیر؟

طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا فعلا در دستور کار صحن علنی نیست

وی ادامه داد: به هر حال باید پیگیری کرد که این موضوع در دستور کار صحن علنی مجلس قرار بگیرد؛ چراکه مجلس جدید از هفتم خرداد تشکیل‌می‌شود و فرصت چندانی باقی نمانده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: اگر طرح در صحن علنی تصویب شود در خود کمیسیون اقتصادی هم باید زمانی برای بررسی آن در نظر گرفته شود بنابراین فرصت زیادی باقی نمانده است؛ فقط چهار هفته کاری در این مجلس فرصت وجود دارد و اگر در هفته جاری در صحن علنی تصویب شود و تلاش زیادی صورت بگیرد، این امید وجود دارد که طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا در مجلس کنونی به سرانجام برسد.

دولت عجله چندانی برای تصویب طرح ندارد

رجایی افزود: حتی این احتمال وجود دارد که مجلس به تصویب این طرح در کمیسیون اقتصادی رأی ندهد ولی اگر  در صحن علنی مجلس تصویب شود همه تلاش خود را انجام خواهیم داد که در این چند هفته پایانی به سرانجام برسد بنابراین زمان، عنصری اساسی در این قضیه است.

نمیانده گناباد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاه دولتی‌ها درباره تصویب این طرح در مجلس کنونی گفت: دولتی‌ها عجله چندانی برای تصویب این طرح در این مجلس ندارند اما ما نگران هستیم که طرح در مجلس آینده هم با مشکل  مواجه شود چراکه تا نمایندگان با اوضاع مجلس جدید آشنا شوند مدت زمان زیادی طول می‌کشد.  

دلایل اهمیت تصویب طرح جدید بانکداری بدون ربا در مجلس کنونی

وی خاطرنشان کرد: ممکن است این روند تا زمان انتخابات ریاست جمهوری هم طول بکشد و مجددا موفقیت یا عدم موفقیت این دولت در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری بر روی این طرح تأثیر خواهد گذاشت.

رجایی گفت: حتی ممکن است نمایندگان جدید علاقه چندانی به سرانجام رساندن این طرح نداشته باشند؛ چراکه تعداد نمایندگان اقتصادی در مجلس دهم به شدت کاهش پیدا کرده و این امر ممکن است بر روی این طرح هم تأثیر بگذارد بنابراین اگر بتوانیم در همین مجلس، طرح جدید بانکداری بدون ربا را به سرانجام برسانیم، بسیار مناسب‌تر خواهد بود.

عضو کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا در پایان تأکید کرد: بنده معتقدم اگر این طرح در هفته جاری در دستور کار مجلس قرار بگیرد، مجلس به تصویب آن در کمیسیون اقتصادی رأی خواهد داد اما این نگرانی هم وجود دارد که چون چند هفته آخر کار مجلس است، اعضای کمیسیون اقتصادی میل چندانی به شرکت در جلسات نداشته باشند و این امر مانعی بر سر راه تصویب طرح جدید بانکداری بدون ربا در مجلس نهم شود.
captcha