واکنش آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی به سرقت دومیلیارد دلاری آمریکا از ایران
کد خبر: 3494250
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹

واکنش آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی به سرقت دومیلیارد دلاری آمریکا از ایران

گروه حوزه‌های علمیه: امام علی(ع) فرمود اگر شما با کسی پیمان بستید و شما به آن عمل می‌کنید ولی او عهدشکنی می‌کند؛ اگر شما بخواهید آن را ادامه دهید در حد بردگی است، بنابراین فریاد مسئولانی که می‌گویند دو میلیارد دلار، سرقت بین‌الملی است، تربیت ناشی از نهج‌البلاغه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 13 اردیبهشت ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه محمد(ص) گفت: با تشکیل حکومت اسلامی در مدینه نظام اسلامی با جنگ نفس‌گیری از سوی مشرکان و یهودیان روبرو شد اما با تکیه بر اسلام بر همه مشکلات فائق شدند تا در فتح مکه همه مشرکان مجبور به تسلیم در برابر پیامبر(ص) شدند.

وی با اشاره به آیات ابتدایی این سوره ادامه داد: قرآن کریم فرمود ما میان مهاجران و انصار الفت ایجاد کردیم؛ در سوره آل عمران دارد که این الفت، تالیف الهی است زیرا اگر خدا نخواهد این الفت صورت بگیرد ممکن نیست حتی اگر معادن زمین خرج آن شود.

این مفسر قرآن افزود: پیامبر و قرآن، عرب سوسمار خور را طوری تربیت کرد که در ایام احرام از آهو می‌گذشت؛ این تربیت دینی است؛ اینکه قرآن روی مردم مدینه تاکید کرده برای این است که همین گروه اوس و خزرج که پیش از اسلام با هم درگیر بودند در رفتن به جبهه پیشگام می‌شدند و این الفت بین قلوب، کار خداست.

این مرجع تقلید در پاسخ به سؤالی درباره مصارف زکات به کفار تصریح کرد: اگر یکی از مصارف زکات به کفار داده می‌شود برای این است که دست از کارشکنی بردارند وگرنه اینکه کفار از مشی خود دست بکشند و حامی نظام اسلامی شوند بعید است.

وی افزود: خداوند در طرح این نظام عالم فرمود، این نظام مبدا و معادی دارد و قافله‌ای و مدیر و مدبری که عالم را به خوبی مدیریت می‌کند. دیگران یا باطل محض هستند مانند صنمی و وثنی و یا حقی دارند مشوب به باطل، مانند مسیحی و یهودی دارای دین محرف و کسانی هستند که حق دارند اما محدود مانند یهودیان و مسیحیان سالم(پیرو دین در دوره شریعت خودشان) زیرا یهودیان و مسیحیان بعد از اسلام حق نداشتند بر منهاج و شریعه خود باقی بمانند.

وی تاکید کرد: بنابراین دین حق، اسلام است ولا غیر؛ این دین باطل نیست، مشوب به بطلان هم نیست و محدود به زمان خاص هم نیست زیرا نسخ‌پذیر نیست.

بهشت رایگان نیست

این مرجع تقلید بیان کرد: به همین دلیل قرآن فرمود حق محض به دست پیامبر است و این دین تا قیامت دین مردم است و شما باید مردم را به این دین راهنمایی کنید و بدانید بهشت هم رایگان به کسی داده نخواهد شد.

صاحب تفسیر تسنیم افزود: فرمود آنها باطل‌اند از هر جهت و شما هم حق هستید از هر جهت و موید و نشانه آن هم در جریان بدر بود که آن را تجربه کردید.

استاد برجسته تفسیر حوزه عنوان کرد: در شب جنگ بدر همه می‌لرزیدند چون سپاه خون آشام مکه در کمین مسلمین بودند؛ ولی با سکینه الهی پیامبر و امام علی در شب جنگ بدر مشغول عبادت بودند انگار نه که جنگی در کار است و تا صبح مشغول مناجات بودند؛ قرآن فرمود ما اینطور شما را حفظ می‌کنیم و البته یکی دیگر از راه‌های ما در نصرت شما ایجاد ترس در دل کفار است به شرط اینکه شما هم دستی تکان بدهید.

وی با اشاره به آیه 4 این سوره «فَإِذا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّى إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاء حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَلِكَ وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَكِن لِّيَبْلُوَ بَعْضَكُم بِبَعْضٍ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَن يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ» افزود: فرمود مبادا مشکلات مالی سبب شود وقتی وارد صحنه نبرد شدید آنان را به اسارت بگیرید؛ اولین کار شما برخورد شدید با اینها باشد(فضرب الرقاب) زیرا این ها سالیان متمادی در برابر بت ها خضوع و خشوع کرده اند و امیدی به اصلاح آنان نیست این طور نباشد که آنان را به اسارت بگیرید زیرا اگر تجهیز شوند دوباره علیه شما خواهند شورید البته تصمیم نهایی با پیامبر(ص) است.

آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: لحظه‌ای دودمان اموی ایمان نیاورد؛ قبل از فتح مکه کافر مطلق و بعد از فتح مکه نیز منافق مطلق شدند؛ بنابراین اگر تسلیم شما شدند خواستید منت بر آنان بگذارید از آنان پولی بگیرید ولی بدانید خدا اگر بخواهد می‌تواند آنان را نابود کند ولی شما با جنگ آزمایش می‌شوید؛ اگر در آزمایش الهی موفق شدید چیزی از شما کم نمی‌شود و از دار محفوف به بلاء به جایی می‌روید که بلایی در آن نیست.

مرگ در منطق قرآن

این مرجع تقلید تصریح کرد: بیان نورانی امام حسین(ع) این است که فرمود مرگ پوسیدن و آخر خط و از بین رفتن نیست این موت، پل است و همه خبرها در آن طرف پل است؛ مشکل ما این است که تصور می‌کنیم مرگ آخر راه است و آن طرف خبری نیست ولی قرآن آن را معبر می‌داند.

وی با اشاره به آیات 5 و 6 این سوره اظهار کرد: انسان در قیامت میهمان کار خود است، هیچ کاری گم نمی‌شود و خدا هم در دنیا مومن را راهنمایی می کند که چه راهی برود و قلبش را صاف و پاک می کند تا وارد بهشت شود و آدرس بهشت را هم به او می دهد طوری که خود فرد بهشتی می‌داند جایش در بهشت کجاست.

این مفسر قرآن بیان کرد: البته اوحدی بهشتی‌ها عند ملیک مقتدر هستند که جنت اللقاء است و مخصوص اولیاء الهی ولی جناتی که غالب مسلمین نصیبشان می‌شود همین تجری من تحتها الانهار است.

استاد حوزه با اشاره به آیه هفتم این سوره افزود: قرآن فقط حواله به بهشت نمی‌دهد بلکه در دنیا نیز خدا حامی مومن است؛ همینکه انسان به یادش می‌آید که گناهی کرده و استغفار کند همین تثبیت قدم و حمایت و نصرت است.

وی افزود: فرمود کسانی که کافر شدند مرگ بر آنان باشد؛ کسانی که کار لغو کرده‌اند نتیجه‌ای ندرند، یک مینی‌بوس را فرض کنید بعد از 20 سال دویدن، آهن قراضه می شود چون هر جه کار کرده بیرون انداخته و لی درخت گلابی هر چه دور ریخته زیر ریشه خود ریخته است و دوباره کود به پای خود کرده است مثال انسان کافر نیز مانند دویدن مینی بوس است ولی کسی که عمرش را در حوزه و دانشگاه صرف کارهای علمی کرده است بعد عمری می گوید محصول من این رساله و کتاب و شاگرد و ... است.

این مفسر قرآن با اشاره به تعبیر مرگ بر کفار تاکید کرد: خدا می فرماید ما گفتیم دین، حق و الله، حق است یعنی از بطلان و شوب و ... دور است ولی اینها در برابر حق ایستادند پس هم مصداق «تعسا لهم» و هم «اضل» هستند.

عمل به عهد با دشمنان عهدشکن، بردگی است

آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: امام علی(ع) بیان نورانی در کلمه 164 نهج دارد؛ مستحضرید کلمات حکیمانه مستخرج از خطبه‌های حضرت است که سیدرضی آن را انتخاب کرده است یکی از آنها این است که فرمود اگر شما با کسی پیمان بستید و شما به آن عمل می‌کنید ولی او عهدشکنی می‌کند؛ اگر شما بخواهید رعایت کنید در حد بردگی است اینکه مسئولان می‌گویند دو میلیارد دلار، سرقت بین‌الملی است برای همین است؛ اینها که این فریاد را بر می‌آورند چون نمی‌خواهند کشور زیر بار بردگی برود و این محصول تربیت نهج‌البلاغه است.

captcha