بررسی پیش‌نویس سند راهبردی آموزش عمومی قرآن
کد خبر: 3496814
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰

بررسی پیش‌نویس سند راهبردی آموزش عمومی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: هفتادمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اوایل هفته جاری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده مربوط به بررسی پیش‌نویس سند راهبردی آموزش عمومی قرآن بود.

رضا سلامت‌پناه، دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به برگزاری هفتادمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در مورد مباحث مطروحه در این جلسه، گفت: در این جلسه ضرورت اهتمام و توجه دستگاه‌های قرآنی به برگزاری هر چه بهتر سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران مورد تأکید قرار گرفت. همچنین دغدغه و نگرانی اعضای جلسه در مورد برخی از مشکلات و نواقص برگزاری مسابقات در مصلای امام خمینی‌(ره) از جمله مشکلات فیزیکی محل جدید ابراز شد.
وی افزود: بحث و بررسی در مورد اعتبارات قرآنی در سال گذشته و سال جدید نیز موضوع دیگری بود که پیش از دستور جلسه، اعضا در مورد آن به گفت‌وگو پرداختند. در نشست علنی هفته گذشته مجلس شورای اسلامی و در ادامه رسیدگی به لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، ماده الحاقی 12 این لایحه به تصویب رسید.
سلامت‌پناه یادآور شد: به موجب مصوبه مجلس، به منظور دستیابی به جامعه‌ای متمسک به قرآن و عترت(ع) و برخوردار از ایمان و عمل صالح و گسترش فرهنگ حیات بخش قرآن کریم و عترت(ع) در راستای اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی دولت موظف است نسبت به موارد ذیل اقدام کند؛ الف- تأمین اعتبارات و پشتیبانی لازم به‌منظور اجرای برنامه‌ها و سیاست‌ها و فعالیت‌های تعیین‌شده، ب- حمایت از ارتقای سطح سواد قرآنی جامعه با رویکرد روخوانی و روانخوانی، آموزش عمومی قرآن، تدبّر، تفسیر، تبلیغ، ترویج و پژوهش‌های قرآنی و عترت، پ- حمایت لازم به منظور تربیت حداکثری حافظان قرآن کریم‌(جزء و کل) با اولویت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی حوزوی و تشکل‌های مردم‌نهاد.
دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: در دستور نخست این جلسه با وجود غیبت نماینده وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن، به بررسی پیش‌نویس سند راهبردی آموزش عمومی قرآن کریم پرداخته شد. پیش‌نویسی که مصوب جلسه 47 کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم، مورخ 27/10/94 بوده و برای بررسی و تصویب به دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارسال شده بود.
سلامت‌پناه عنوان کرد: در ادامه جلسه، اعضای مجمع مشورتی به بررسی جزئیات این پیش‌نویس پرداختند و نظرات اصلاحی و تکمیلی خود را در مورد مفاد سند بیان کردند. نظرات اعضای جلسه ناظر به کلیات سند، چشم انداز؛ رسالت و بیانیه مأموریت، اهداف کمی و زماندار و اقدامات ملی بود. ضرورت توجه بیشتر به جایگاه و نقش مؤسسات قرآنی مردمی در سند، آرمانی بودن برخی از اهداف و لزوم برقراری رابطه معقول میان اهداف، راهبردها و اقدامات ملی برخی از مهم‌ترین نظرات مطروحه در جلسه در مورد این پیش‌نویس بود.
وی اذعان کرد: پس از ایراد انتقادات و پیشنهادات، مقرر شد اعضای مجمع مشورتی حداکثر تا پایان هفته جاری سایر نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این پیش‌نویس به دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارسال نمایند.
captcha