جای خالی اخلاق در حق آرایش پرستاران
کد خبر: 3506205
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳

جای خالی اخلاق در حق آرایش پرستاران

گروه سلامت: قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان نقش این سازمان در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف میان جامعه پرستاری گفت: نقش ما توصیه‌گرانه است نه مداخله‌گرانه.

محمد شریفی مقدم، قائم مقام سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه نقش سازمان نظام پرستاری در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در میان جامعه پرستاری یک نقش توصیه‌گر است نه مداخله‌گر، به موضوع دادن حق آرایش به پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی واکنش نشان داد.

وی تصریح کرد: دادن و یا گرفتن حق آرایش پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی برای اولین بار است که به گوش ما می‌خورد و ما چنین چیزی را تأیید نمی‌کنیم چرا که سندی برای آن نیز وجود ندارد، پس از طرح آن توسط رسانه‌ها، از چند تا بیمارستان خصوصی درجه یک هم مسئله را پیگیری کرده و نتوانستیم آن را تأیید کنیم.

شریفی مقدم تأکید کرد: اصل موضوع مورد تأیید ما نیست چرا که باید سند و مدرکی وجود داشته باشد که نشان دهد چنین پدیده‌ای وجود دارد یا خیر؟ از سوی دیگر چند تن از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های خصوصی که رابطین سازمان نظام پرستاری با بیمارستان‌های خصوصی هستند این مسأله یعنی دادن حق آرایش به پرستاران را تأیید نکردند.

نحوه پوشش پرستاری تابع اصول و قوانین ایران است

وی با تأکید بر اینکه نحوه پوشش و رفتار حرفه‌ای پرستاران مانند سایر نهاد‌ها تابع یکسری چارچوب‌ و اصول است عنوان کرد: در بیمارستان‌ها فرم و پوشش اداری ایران که اسلامی است باید رعایت شود، در بخش دولتی این موضوع به صورت کامل و در بخش خصوصی نیز تا حدودی رعایت می‌شود، اگر هم جایی به این اصول عمل نشود باید طبق مقررات با دستگاه مربوطه برخورد کرد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه اگر اثبات شود در بیمارستانی حق آرایش به پرستاران و یا سایر پرسنل می‌دهند باید با مسئولان بیمارستان برخورد کرد، گفت: اگر این ادعا ثابت شود، این مدیران بوده‌اند که پرسنل را تشویق به انجام کار خارج از عرف و قوانین‌کرده‌اند، لذا باید پاسخگو باشند.

شریفی مقدم با تأکید بر اینکه پرستاران نسبت به سایر پرسنل بیشترین پایبندی به اصول اخلاقی و عرفی به ویژه حجاب و عفاف را از خود نشان می‌دهند، عنوان کرد: شاید در بخش خصوصی اندکی وضعیت متفاوت‌تر باشد اما اینکه ما بگوییم آرایش خلاف است؛ چنین چیزی وجود ندارد، آرایش در بیمارستان تخلف محسوب نمی‌شود منتها سیستم‌های نظارتی بر بیمارستانهای خصوصی که دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند باید به مسئولان بیمارستان مربوطه تذکر دهند تا نیروی انسانی آن حجاب یا مسائل اخلاقی دیگر را رعایت کنند.

سازمان نظام پرستاری نقش مداخله‌گر ندارد

شریفی مقدم خاطر نشان کرد: در بحث‌های اخلاقی مانند حجاب و عفاف سازمان نظام پرستاری نقش مداخله‌گر ندارد چرا که قانون این اجازه را به سازمان نداده است؛ اما نظام پرستاری نقش فرهنگ‌سازی دارد، کلاس‌ها، دوره‌ها و درس‌هایی‌ در رابطه با ترویج فرهنگ اسلامی عفاف برگزار می‌کند که همه اینها به صورت توصیه‌ای است.

وی بیان کرد: سازمان نظام پرستاری در رابطه با تخلفات پرستاری هم نمی‌تواند دخالت کند چرا که بیشترین نقش آن فرهنگی و توصیه‌ای است و در رابطه با حجاب و عفاف همین گونه است.

اگر ثابت شود پرستاران حق آرایش دریافت می‌کنند، مدیر فنی بیمارستان مقصر است

قائم مقام سازمان نظام پرستاری یادآور شد: در رابطه با ادعای پرداخت حق آرایش به پرستاران همچنین عدم رعایت حجاب و عفاف هم مقصر مسئول فنی بیمارستان مربوطه است چرا که موظف به ابلاغ یکسری دستور العمل‌ و آیین‌نامه‌ به پرسنل و ملزم کردن آنها به رعایت این دستورالعمل‌ها است.

وی اظهار کرد: ابزار نظارتی بر بیمارستان‌های خصوصی وزارت بهداشت است که تحت عنوان اعتبار بخشی باید از صفر تا 100 یک بیمارستان را بررسی و بر آن نظارت دارد.

captcha