حمید سبزواری در حوزه شعر جهانی می‌اندیشید
کد خبر: 3507194
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵

حمید سبزواری در حوزه شعر جهانی می‌اندیشید

گروه اندیشه: عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه مرحوم حمید سبزواری در حوزه شعر فراتر از مرزهای ایران می‌اندیشید گفت: هر کجا سخن از مقاومت بود چه در ایران و چه در فلسطین و لبنان این شاعر بزرگ در رثای آن شعر می‌سرود.

مرادعلی واعظی، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: مرحوم سبزواری از شاعران قبل و بعد از پیروزی انقلاب بود که همراه با کسانی چون علی معلم، گلشن کردستانی، قدسی مشهدی و طیف دیگر از شاعران قبل از انقلاب علیه نظام وقت شعر می‌سرود.

وی با اشاره به اینکه برخی از شاعران بعد از پیروزی انقلاب مسیر خود را از انقلاب جدا کردند، اظهار کرد: با این وجود مرحوم سبزواری در کنار کسانی چون علی معلم به همراهی با انقلاب در قالب شعر و ادب ادامه دادند.

این استاد دانشکده ادبیات دانشگاه بیرجند بیان کرد: مرحوم حمید سبزواری در حوزه شعر فراتر از مرزهای ایران می‌اندیشید و هر کجا سخن از مقاومت بود چه در ایران و چه در فلسطین و لبنان این شاعر بزرگ در رثای آنان شعر می‌سرود و در حقیقت یکی از چهره‌های ادبیات پایداری بود.

واعظی ادامه داد: یکی از برجستگی‌های شعر این شاعر انقلاب این نکته بود که شعر خود را با موسیقی همراه کرد و همین موضوع نیز اشعار او را در اذهان ماندگار نمود که نمونه آن سرود مشهور خمینی ای امام است.

وی افزود: ما در حوزه شعر انقلاب سه نسل داریم که یک نسل انقلاب با آنان پیروز شد و بعد نیز در جهت ترویج ارزش‌های انقلاب کار و تلاش کردند که نمونه برجسته آن مرحوم سبزواری به عنوان یکی از پیشکسوتان برجسته شعر انقلاب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند گفت: نسل دوم کسانی چون سپیده کاشانی، نصرالله مردانی و.. بودند که در مکتب شعری مرحوم سبزواری درس آموختند و حال نیز شاعران جوانتری چون فاضل نظری، برقعه ای در عرصه ادبیات انقلاب کار می‌کنند.

واعظی اظهار کرد: ممکن است برخی از شاگردان مرحوم سبزواری اشعاری قوی‌تر گفته باشند اما در هر حال این شاعر بزرگ یکی از پیشکسوتان شعر انقلاب است و دیگران در مکتب او شاگردی کرده و درس آموخته‌اند.

وی بیان کرد: برخی از افراد زبان به طعنه و سرزنش مرحوم سبزواری گشودند و تلاش کردند وی را شاعری حکومتی و به نوعی درباری قلمداد کنند اما او هموار به اینکه درباره ارزش‌ها شعر می‌سرود، افتخار می‌کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه مرحوم سبزواری در قالب سنتی و البته لحنی حماسی شعر می‌گفت: یادآور شد: با این وجود سبزواری شاعری بودکه اندیشه، نگرش و دیدگاهش از شعرش قوی‌تر بود.

captcha