رونمایی از دیوان‌ اشعار و آلبوم‌ سرودهای «سبزواری» در روز شعر و ادب
کد خبر: 3509501
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
سردار نقدی:

رونمایی از دیوان‌ اشعار و آلبوم‌ سرودهای «سبزواری» در روز شعر و ادب

گروه ادب: رئیس سازمان بسیج مستضعفین در مراسم «همپای جلودار» گفت: مرحوم سبزواری از جمله کسانی بود که همواره در مسیر انقلاب ثابت‌قدم ماند و با وجود سختی‌ها و مشقت‌ها هیچ‌گاه دچار لغزش نشد و باید برای انتشار آثارش تلاش کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، عصر روز گذشته سه‌شنبه، اول تیر، مراسم «همپای جلودار» به مناسبت یادبود زنده‌یاد حمید سبزواری با حضور محسن مومنی‌شریف؛ رئیس حوزه هنری، فاضل نظری؛ معاون هنری حوزه هنری،‌ سردار محمدرضا نقدی؛ فرمانده سازمان بسیج مستضعفین، غلامرضا منتظری؛ رئیس سازمان بسیج هنرمندان،‌ خانواده مرحوم سبزواری،‌ خانواده مرحوم مشفق کاشانی،‌ محمد گلریز؛ خواننده انقلابی، جمال شورجه؛ کارگردان سینمای انقلاب و بسیاری از شاعران و نویسندگان در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

سردار نقدی در این مراسم و طی سخنانی با اشاره به اینکه استاد سبزواری قدم به قدم و لحظه به لحظه انقلاب را سرود و حالا لازم است که جوانان مسیر او را ادامه دهند، گفت: هنرهایی که مانند شعر از صنعت بهره‌مند نیستند و به وجود خود هنرمند وابسته هستند نیازمند قلب رقیق هنرمندان هستند و گاهی هنرمندان به خاطر این رقت قلب، توانایی نه گفتن را ندارند و به دلیل فشارهای زورگویان و طمع‌کاران، دچار لغزش‌هایی می‌شوند.

وی ادامه داد: اما باید گفت که مرحوم سبزواری از کسانی بود که در راه انقلاب ثابت‌قدم ماند و با تحمل سختی‌های بسیار در راه مبارزه با ظلم و استبداد اشعار جریان‌سازی را سرود و در اوج هنر کوچکترین لغزشی در مسیر حقیقت پیدا نکرد و به جرئت می‌توان این ادعا را داشت که الگوی رفتاری ایشان درس بزرگی برای همه کسانی است که می‌خواهند دو ویژگی هنر و انقلابی بودن را همزمان داشته باشند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به ویژگی‌های شعری و ادبی مرحوم سبزواری تصریح کرد: باید برای تبیین آرمان‌ها و نشر ایده‌های او تلاش کنیم؛ یکی از این تلاش‌ها انتشار آلبوم سرودها و کتاب‌های این شاعر است که درصدد هستیم شهریورماه دیوان اشعار استاد حمید سبزواری به همت دوستان ما و همکاری خانواده ایشان تهیه و منتشر شود، همچنین 160 سرود استاد تا جایی که در آرشیو صدا و سیما موجود بوده است جمع‌آوری شده و در آلبومی در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

سردار نقدی در پایان رباعی در وصف مرحوم سبزواری خواند و در ادامه محمد گلریز، خواننده سرودهای انقلابی به بیان خاطراتی از او پرداخت و گفت: از مسئولان تقاضا می‌کنم نسبت به تهیه نماهنگی از آثار استاد سبزواری اقدام کنند. اشعار او تاریخ انقلاب است و داستان‌های انقلاب و دفاع مقدس را در مقاطع مختلف تاریخی ایران روایت می‌کند که نباید آنها را نادیده بگیریم، همانطور که تجربه هم نشان داده که مردم با سرودهای ایشان ارتباط خوبی برقرار کرده و هنوز آنها را در خاطر دارند.

غلامرضا منتظری،‌ رئیس سازمان بسیج هنرمندان نیز در ادامه این مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: هر از گاهی در آسمان علم و ادب ایران،‌ ستارگان پرفروغی طلوع می‌کنند که چراغ راه می‌شوند و حتی هنگامی که چراغ عمرشان به خاموشی می‌گراید،‌ آثار مانا و ارزشمند آن‌ها سخن آغاز می‌کنند و به دیگران نشان می‌دهند که چگونه باید زیست و چون باید رفت.

وی ادامه داد: از مصادیق بارز این موضوع،‌ حمیدِ شعر انقلاب است که حیات علمی و فرهنگی و آثار درخشانی داشت که ولی امر مسلمین که از نعمت خدادادی هنر بهره وافر دارد،‌ با واژگانی فاخر از او یاد کرده و عنوان پدر شعر انقلاب را به او دادند.

منتظری تأکید کرد: حالا با رفتن این شخصیت، بر ماست که به ادامه و احیای نام حمید سبزواری اهتمام بورزیم و اصرار داشته باشیم که مجموعه آثارش هرچه زودتر منتشر شود و به دست مخاطبان برسد تا شاید قدمی هر چند کوچک در راه تحقق اهداف این شاعر بزرگ برداریم.

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم پس از شعرخوانی جمعی از شاعران و ذکر خاطرات برخی از دوستان و همراهان مرحوم سبزواری از شخصیت و زندگی وی با حضور مسئولان از خانواده مرحوم سبزواری تجلیل به عمل آمد.

captcha