مهم‌ترین وظیفه در شب قدر، حسابرسی اعمال است/ شب قدر؛ شب ارتباط با ثقلین
کد خبر: 3510080
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
حجت‌الاسلام رفیعی عنوان کرد:

مهم‌ترین وظیفه در شب قدر، حسابرسی اعمال است/ شب قدر؛ شب ارتباط با ثقلین

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شب قدر، شب ارتباط با ثقلین است، گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف ما در شب قدر که قبل از مرحله توبه و استغفار است اصل محاسبه و حسابرسی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، جمعه‌شب، چهارم تیر ماه در اولین شب از لیالی قدر در حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه شب قدر، سیدالیالی است گفت: شب قدر شب ضیافت خاص و میهمانی ویژه است زیرا یک شب معادل 85 سال حساب می‌شود.
وی با بیان اینکه در سوره قدر، شب قدر معادل هزارماه دانسته شده است، افزود: البته صرف بیداری در این شب ملاک نیست بلکه عمل در امشب از عمل در هزار ماه بالاتر است؛ یعنی اگر استغفرالله گفتید و دو رکعت نماز خواندید مانند اینکه معادل هزار ماه نماز خوانده‌اید مانند آنچه درباره ثواب اعمال در مسجدالحرام فرموده‌اند.
رفیعی بیان کرد: خداوند در سوره قدر نزول ملائکه را همیشگی و مستمر دانسته لذا شب قدر، شب ارتباط با دو ثقل قرآن و اهل بیت(ع) است.
این استاد حوزه با بیان اینکه در آیه 13 تا 15 سوره مبارکه اسراء قرآن کریم 5 اصل به عنوان قانون بیان شده است، تصریح کرد: در لیالی قدر، کسب علم بسیار ارزشمند است به همین دلیل بسیاری از بزرگان کتب خود را در این شب‌ها تمام می‌کردند مانند علامه طباطبایی که فرمود من المیزان را شب بیست و سوم خاتمه دادم.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) در تبیین اصول پنج‌گانه با بیان اینکه اول باید در قرآن تدبر کنیم و بعد آن را به سر بگیریم، عنوان کرد: اصل اول، اصل اختیار و سرنوشت است؛ خدا کسی را بد نیافریده بنابراین گردن قضا و قدر نیفکنیم و فرافکنی نکنیم؛ خداوند اضلال ابتدایی ندارد و احدی را با گمراهی ابتدایی خلق نکرده است.
وی با بیان اینکه تا ما این اصول را توضیح ندهیم نمی‌توانیم استغفار و توبه را توصیح دهیم، گفت: امروز شبهات از طرف بهایی‌ها و وهابیون با انحاء مختلف مطرح می‌شود و به دین حمله می‌کنند و عصر کنونی، دوره غوغای شبهات است و معجزه است که شیعه باقی مانده است.
وی با اشاره به اصل دوم بیان کرد: اصل دوم اصل حسابرسی است، و این حساب‌رسی قابل انکار نیست، فیلم باز و شفاف و روشن از زندگی هر کسی جلوی او می‌گذارند تا نتواند منکر شود و همین نامه خودش برای حسابرسی کافی است.
رفیعی افزود: اصل سوم این است که هر کسی هدایت یافت به نفع خودش و هر کسی گمراه شود به ضرر خود اوست و انتخاب این راه بر عهده خود فرد است و نفع و ضررش هم بر دوش خود او خواهد بود.
وی با بیان اینکه امکان هدایت و گمراهی وجود دارد و اگر به گناهی آلوده هستیم نباید گفت کار از کار گذشته، اظهار کرد: فضیل عیاض دزدی بود که در منطقه سرخس از ترس او کسی جرئت نمی‌کرد کاروانی را حرکت دهد اما یک مرتبه متحول شد و توبه کرد.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) عنوان کرد: اصل چهارم، مسئولیت‌پذیری است؛ یعنی هر کسی مسئول عمل خود است و خدا کسی را به گناه کسی محاکمه نمی‌کند بنابراین حتی اگر کسی ولدالزنا باشد امکان هدایت دارد.
وی تاکید کرد: گناه پدر بر گردن فرزند نیست و برعکس؛ البته این مسئله منافاتی با گناهان اجتماعی ندارد و کسانی که باعث انحراف عمومی می‌شوند هم گناه خودشان را دارند و هم گناهان افراد منحرف را بر دوش می‌کشند در اینجا مراد کسانی هستند که مرتکب گناه فردی هستند.
رفیعی بیان کرد: اصل پنجم، این است که در هر منطقه و جامعه و روستایی ندای حق به فردی نرسیده باشد جهنم نمی‌رود زیرا خداوند عادل است و بدون اتمام حجت کسی را جهنم نمی‌برد مثلا در سال پنجم بعثت کسی در ایران زندگی کرده باشد و نداند پیامبر اسلام مبعوث شده تکلیف بر دوش او نبوده است.
حسابرسی؛ مهم‌ترین وظیفه شب قدر
وی با بیان اینکه تکلیف در مقابل اعلام است اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف ما که قبل از توبه و استغفار است اصل محاسبه و حسابرسی است و در شب قدر باید فرصتی برای محاسبه بگذاریم؛ حضور قلب، اهمیت به حلال و حرام و ... اگر بیشتر شد رو به رشد است، اگر هرسال مانند سال قبل باشد راکد است و برخی نیز پسرفت دارد یعنی در جوانی بهتر نماز می خواند و اشکی می‌ریخت و ... ولی الان پسرفت کرده است.
رفیعی بیان کرد: امام علی(ع) فرمود هر کسی به نفس خود محاسبه بدهد دو نتیجه دارد؛ اول عیوبش را می‌شناسد و به گناهانش احاطه پیدا می‌کند و در روایت دیگری هست که زرنگ‌ترین آدم کسی است که نفسش را محاسبه و خطاهایش را جبران کند نه کسی که یک تومان را دو تومان کند و سریع در اداره به ریاست برسد.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) تصریح کرد: روز قیامت دیگر امکان بازگشت نیست و زمان گذشته است و فرصتی باقی نخواهد ماند بنابراین نباید کاری کنیم که قبح گناه در نزد ما بشکند.
وی با بیان اینکه یکی از نعمت‌های شیعه همین لیالی احیاء و قدر است تاکید کرد: در این شب‌ها فرصتی است تا با توسل به ائمه(ع) به خصوص امام علی(ع) نفس خود را محاسبه کنیم.              
رفیعی افزود: امام علی(ع) که این همه افتخار مانند کندن در قلعه خیبر و خندق و ... را داشت هیچ وقت نفرمود که فزت ورب الکعبه ولی امشب فرمود لذا امشب شادمانی آن حضرت است و انتظار این لحظه را می‌کشید.
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ساجد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۱۵:۴۸
0
0
در لیالی قدر، کسب علم بسیار ارزشمند است به همین دلیل بسیاری از بزرگان کتب خود را در این شب‌ها تمام می‌کردند مانند علامه طباطبایی که فرمود من المیزان را شب بیست و سوم خاتمه دادم.
m.j
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۱۵:۵۱
0
0
یکی از مهم‌ترین وظایف ما که قبل از توبه و استغفار است اصل محاسبه و حسابرسی است و در شب قدر باید فرصتی برای محاسبه بگذاریم؛ حضور قلب، اهمیت به حلال و حرام و ... اگر بیشتر شد رو به رشد است
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۱۵:۵۵
0
0
امام علی(ع) فرمود هر کسی به نفس خود محاسبه بدهد دو نتیجه دارد؛ اول عیوبش را می‌شناسد و به گناهانش احاطه پیدا می‌کند و در روایت دیگری هست که زرنگ‌ترین آدم کسی است که نفسش را محاسبه و خطاهایش را جبران کند
captcha