شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: خوشبختانه چند سالی است که تولید کارهای مناسبتی دینی و قرآنی در حوزه هنرهای نمایشی هویت پیدا کرده و علاوه بر اهتمام به حضور نسل جوان و خوشذوق تئاتر برای پرداختن به این نوع نمایش، از حضور چهرههای نامآشنا و پیشکسوت تئاتر که تولیدات آنها ضمانت کننده استقبال پرشور مخاطبان از نمایشهای دینی است نیز استفاده میشود.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه در ایام ماه مبارک رمضان امسال شاهد تولید و اجرای اثر شاخص نمایشی تحت عنوان «مجلس ضربت زدن» هستیم که در نوع خود یک اثر فاخر نمایشی با موضوع مذهبی است و توانسته به فاصله تنها چند روز از اجرای صحنهای خود استقبال قابل توجه مخاطبان تئاتر را به خود جلب کند.
کرمی ضمن ابراز خرسندی از امکان به وجود آمده برای یک گروه حرفهای تئاتر به منظور پرداختن به نمایشی در حوزه تئاتر دینی تصریح کرد: شاید این شائبه به وجود آید که مثلاً با سرمایهگذاری از سوی اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد به منظور دعوت از یک گروه حرفهای تئاتر و صرف هزینهای قابل توجه برای تولید یک اثر نمایشی دینی، صرفنظر از کیفیتبخشی در حوزه تولیدات دینی و ارزشی، امکان حضور پرشور هنرمندان دیگر و در نتیجه افزایش کمی این تولیدات فراهم نمیشود.
این کارگردان و کارشناس تئاتر در ادامه گفت: به نظر من کمکاری در حوزه تئاتر دینی را که در طول سال شاهد آن هستیم و این امر منجر به اینگونه تئاترها با رویکرد مناسبتی که در زمانهای خاصی به آن میپردازیم شده است نباید با هزینهبر بودن فرایند تولید آنها توجیه کرد، بلکه باید با برنامهریزی اصولی و حمایت همهجانبه از گروههایی که به تولید آثار دینی و ارزشی میپردازند، زمینه را برای بروز خلاقیت آنها در تمامی ایام سال فراهم کرد.
دبیر جشنوارههای «تئاتر شهر» و «تئاتر کودک و نوجوان» افزود: آنچه مسلم است اینکه ما از امکانات سختافزاری که در اختیار داریم استفاده نامطلوبی در بروز خلاقیت هنرمندان جوان و همچنین استفاده از تجارب گرانقیمت هنرمندان پیشکسوت در زمینه تولید یک اثر نمایشی به ویژه با موضوع دینی و ارزشی به عمل میآوریم و به طور مثال در شرایطی که شاهد ایجاد مکانهایی تحت عنوان تئاتر خصوصی هستیم و این مسئله به افزایش سرانه فضاهای نمایشی کمک بسیاری میکند، اما با این پیشفرض که چون تولید و اجرای آثار نمایشی مذهبی صرفه اقتصادی ندارد، لذا عملاً شاهد هستیم که حداقل تئاتر خصوصی با وجود قابلیتهای فراوانی که در آنها سراغ داریم از چرخه تولید و اجرای نمایشهای دینی و ارزشی همواره خارج هستند.
وی در پایان تأکید کرد: اگر به فکر رونق و اعتلای گونهای از تئاتر هستیم که مناسب با ایام و مناسبتهای دینی و مذهبی به شکلی ویژه به موضوعات ارزشی میپردازند و همچنین برای الگوسازی در زمینه تولید آثار نمایشی به حضور پررنگ گروههای حرفهای تئاتر میاندیشیم، این مسئله تنها در سایه حمایت بیدریغ و به دور از پرداختن به این نکته که حتماً باید تولید یک نمایش خاص توجیه اقتصادی داشته باشد، محقق خواهد شد.
امیرسجاد دبیریان