لزوم حفظ وظیفه متقابل مردم و رهبر در نظام اسلامی
کد خبر: 3511631
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
رفیعی عنوان کرد:

لزوم حفظ وظیفه متقابل مردم و رهبر در نظام اسلامی

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه در جلسه تفسیر سوره نور به تبیین وظایف متقابل رهبر و مردم در نظام اسلامی پرداخت و تاکید کرد: موفقیت در مدیریت کشور، مشروط بر رعایت این وظایف متقابل است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز، دهم تیرماه در ادامه تفسیر سوره نور گفت: با منکر باید برخورد شود تا فاعل منکر منزوی شود و آن را کنار بگذارد، زیرا وقتی فردی ببیند هر قدر بدحجابی کند بیشتر تحویلش می‌گیرند بیشتر ترغیب می‌شود.
وی با دعوت از حضور مردم در راهپیمایی روز قدس ادامه داد: انقلابی ماندن و با دشمن جنگیدن هزینه دارد، مگر اینکه مانند این کشورهای عربی باشیم که برایشان چیزی مهم نیست و بدانیم جواب و جزای این هزینه را هم خدا می‌دهد. قرآن فرموده است بدانید اگر رنج و زحمت و گرسنگی و سختی در راه خدا کشیدید و قدمی برداشتید که کفار را ناراحت کردید مانند راهپیمایی روز قدس، که مصداق بارز ناراحت کردن کفار است اجر و مزدش با خداوند است.
این استاد حوزه با بیان اینکه برخی می‌گویند این راهپیمایی‌ها باعث آزادی فلسطین نمی‌شود، بیان کرد: همین راهپیمایی‌ها و اعلام حمایت‌هاست که سبب شده تا اسرائیل نتواند جلو بیاید و حداقل اثرش این است که نوار غزه را به نام فلسطین قرار دادند و پرچمی در سازمان ملل برای فلسطین قایل شده‌اند و اگر این حمایت‌ها نبود امروز نامی از فلسطین و لبنان و سوریه نبود.
وی اظهار کرد: بحث ما برخورد حق با باطل و ظلم است و فلسطین یک نماد برای رفع ظلم از همه عالم است؛ بنابراین اگر راهپیمایی روز قدس خلوت شود موجب خوشحالی دشمن است. در همان سال 88 وقتی برخی شعار دادند که نه غزه، نه لبنان، دشمن را شاد کردند. این شعار از روی جهل بود، زیرا در طول ماه روزه در ادعیه می‌خوانیم که خدایا فساد را از امور همه مسلمین بردار.
رفیعی با بیان اینکه امور دینی مرز و جغرافیا ندارد، اظهار کرد: سلمان رشدی در ایران کتاب ننوشت، ولی امام عکس‌العمل نشان داد. وقتی شیخ زکزاکی در نیجریه مورد ستم واقع شد و در بحرین، شیخ سلمان مورد تعدی آل خلیفه قرار گرفت مراجع ما موضع گرفتند، زیرا اسلام مرز اعتقادی ندارد.
این استاد حوزه با اشاره به حوادث صدر اسلام که برخی مسلمین را از مقابله با کفار می‌ترساندند، عنوان کرد: عده‌ای امروز دنبال این هستند که روحیه انقلابی‌گری را از مردم بگیرند و می‌گویند ما و مبارزه با آمریکا و اسرائیل؟ ما توان این کار را نداریم، ولی به لطف خدا 37 سال است که در مقابل این دشمنان ایستادگی کرده‌ایم، زیرا اینها عهدشکن و پیمان‌شکن هستند. در همین قضیه برجام هر روز یک بازی در می‌آورند و شگردشان همین است، زیرا با اصل نظام مخالف هستند و در کشورهای اسلامی دیگر هم مانند افغانستان که وارد شدند غیر از خسارت چیز دیگری نداشتند.
وی افزود: در زمان طاغوت نیز امام وقتی انقلاب را شروع کرد افرادی صاحب‌نام به ایشان می‌گفتند مگر می‌شود حکومت پهلوی را عوض کرد؟ امام فرمودند: شاه باید برود، و اگر این شجاعت امام نبود تحقق انقلاب ممکن نبود.
این استاد حوزه عنوان کرد: حضرت علی(ع) در خطبه 34 نهج‌البلاغه فرمود والی عادل چهار وظیفه دارد و مردم نیز در مقابل او چند وظیفه دارند؛ اول اینکه مردم را نصیحت و خیرخواهی کند؛ دوم اینکه بیت‌المال را درست تقسیم کند؛ سوم اینکه به مردم آموزش بدهد تا در جهالت نمانند و روشنگری کند و چهارم اینکه اگر اشتباهاتی مانند دزدی و ... رخ داد تأدیب کند.
وی ادامه داد: وظیفه مردم نیز بیعت، عمل کردن به بیعت و پیروی است و وقتی رهبر مردم را خواند جواب بدهند و وقتی امر کرد اطاعت کنند، زیرا اگر رابطه مردم و رهبر به صورت متقابل حفظ نشود مدیریت کشور ممکن نخواهد بود.
captcha