رونمایی از «کلیات» آثار استاد سبزواری در روز شعر و ادب
کد خبر: 3515719
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
اسماعیلی اظهار کرد:

رونمایی از «کلیات» آثار استاد سبزواری در روز شعر و ادب

گروه ادب: یکی از اعضای کارگروه گردآورنده آثار استاد حمید سبزواری از رونمایی کتاب «کلیات» پدر شعر انقلاب همزمان با سالروز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار در شهریورماه خبر داد.

رضا اسماعیلی، شاعر و استاد ادبیات دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره چاپ آثار استاد حمید سبزواری گفت: پس از درگذشت پدر شعر انقلاب، سازمان بسیج هنرمندان کارگروهی را به منظور چاپ آثار منتشر شده و منتشر نشده تشکیل داد. حسین اسرافیلی، مصطفی محدثی‌خراسانی و من از اعضای این گروه هستیم و به جمع‌آوری، بازخوانی و بازبینی آثار می‌پردازیم.
وی افزود: همه این آثار در یک جلد تقریباً هزار صفحه‌ای با عنوان کلیات استاد مرحوم حمید سبزواری از سوی انتشارات سیمرغ هنر به چاپ می‌رسد و همزمان با روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار رونمایی می‌شود.
اسماعیلی ادامه داد: با توجه به حجم بالای آثار استاد سبزواری، نیازمند فرصت شش ماهه‌ای بودیم تا این کار را با دقت و توجه و به دور از شتابزدگی انجام دهیم؛ از این رو اولویت کاری خود را به این موضوع اختصاص دادیم تا کارهای آن به سرعت انجام شود و در حال حاضر 80 درصد پیشرفت داشته‌ایم.
وی با اشاره به آثار چاپ شده از استاد سبزواری عنوان کرد: با توجه به اینکه سال‌های گذشته برخی از آثار استاد به چاپ رسیده است، این آثار در کتاب کلیات به صورت متمایز چاپ می‌شود، به این معنی که در کتاب‌های گذشته قالب‌های گوناگون در کنار هم قرار گرفته بود، اما در این اثر قالب‌های یکسان همانند دیوان اشعار در کنار هم قرار می‌گیرند تا برای علاقه‌مندان مفید باشند.
این شاعر در ادامه بیان کرد: بخشی از آثار استاد سبزواری هنوز به چاپ نرسیده است که در این راستا با خانواده استاد جلساتی داشتیم و قرار بر این شد، که دست‌نوشته‌های استاد در اختیارمان قرار گیرد و بخشی از کلیات با عنوان «آثار چاپ نشده» به این مطالب اختصاص یابد.
اسماعیلی با بیان اینکه جمع‌آوری و انتشار سرود‌های انقلابی استاد یکی از آرزوهای وی بود، گفت: استاد سبزواری به عنوان طلا‌یه‌دار سرود‌های انقلاب شهرت داشت و در این زمینه تأثیرگذار و فعال بود. برخی از این سرود‌ها از صدا و سیما پخش شده و برخی نیز پخش نشده‌اند، اما به صورت مکتوب هم به چاپ نرسیده‌اند که بخشی از این سرود‌ها را از آرشیو صدا و سیما استخراج کردیم.
وی افزود: به گفته مرحوم حمید سبزواری، حدود 600 سرود از وی به جا مانده است که برای دسترسی به برخی از این سرودها افرادی چون شاهنگیان، حسین شمسایی، محمد گلریز و محمدحسن زورق از دوستان استاد، مشاوره و همکاری کردند. با توجه به اینکه مضامین برخی از این سرود‌ها غیر از مسائل انقلابی مانند محبت، نوعدوستی و ... است، در صورتی که خانواده استاد نظر مثبتی نسبت به انتشار آنها داشته باشند، این مطالب چاپ می‌شوند، اما اولویت با سرود‌های انقلابی است.
اسماعیلی گفت: در حال حاضر بخش عمده کار انجام شده و بازبینی و بازخوانی آن انجام می‌شود و امیدواریم این اثر در شهریورماه امسال رونمایی شود و اثر مثبتی در راستای احیای سرودها و شعرهای انقلابی در کشورمان باشد.
captcha