اعتراف مخالفان «سبزواری» به استادی‌ وی در عرصه شعر
کد خبر: 3517519
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
حدادعادل:

اعتراف مخالفان «سبزواری» به استادی‌ وی در عرصه شعر

گروه ادب: رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری عنوان کرد: پدر شعر انقلاب كسی است كه حتی مخالفان انقلاب هم به توان استادی‌ وی در شعر و ادب معترف هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم بزرگداشت استاد حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب اسلامی، عصر یكشنبه، سوم مردادماه با حضور خانواده آن مرحوم، مسئولان فرهنگی، شاعران پیشكسوت و جوان این عرصه در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.
در این مراسم غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ویژگی‌های شهر سبزوار و محل تولد حمید سبزواری پرداخت و گفت:  حمید همواره به شهرش افتخار می‌كرد و برای شهرش یک شعر زیبا نیز سروده است. عمر آشنایی من با مرحوم سبزواری برابر با عمر انقلاب است. مرحوم سبزواری در عمر طولانی خود در کودکی ظلم و ستم حكومت رضاخانی را دیده بود و در نوجوانی حوادث و طوفان‌های سیاسی دهه‌های ۲۰ و ۳۰ را و در پی آن‌ها به جریان‌های سیاسی زیادی وارد شده و تجربه اندوخته بود. حمید شاهد نهضت ملی شدن نفت و كودتای پس از آن بود و این فراز و فرودها را سرمایه زندگی و عمر خود قرار داد. حمید بسیاری از كسانی كه نسل امروز تنها نامی از آن‌ها شنیده است مانند مرحوم شریعتی و پسرش علی شریعتی، از نزدیک دیده بود و با آن‌ها دوستی و آشنایی داشت.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه افزود: ایمان به خدا، معنویت، مسلمانی، تشیع، آرمان‌خواهی، ظلم‌ستیزی، عشق به ایثار و جانبازی و شور حماسی در روح آثار او جاری بود و آن‌ها را زبان‌زد همه كرده بود. در سال‌های پس از انقلاب پای‌بند در عهد و پیمان با امام و شهیدان بود. سبزواری تا زمانی كه زنده بود خود را رزمنده می‌دانست، رزمنده برای شعر گفتن درباره انقلاب. در هیچ بحرانی غایب و ساكت نماند، چه در عصر انقلاب و چه در سال‌هایی كه نیاز انقلاب به شعر زیاد و شاعر کم بود.
وی در ادامه گفت: مرحوم سبزواری كسی است كه حتی مخالفان انقلاب هم به توان استادی‌ وی در شعر و ادب معترف هستند، او بر هزار سال سرمایه شعر فارسی و سبک خراسانی تكیه داده و در زمان حیاتش گفته بود كه در میان شاعران كهن تحت تاثیر ناصر خسرو و مسعود سعد است و در میان شاعران جدیدتر تحت تاثیر فرخی یزدی، عشقی و نسیم شمال است. او در واقع هم‌درد با این شعرا بود. 
حدادعادل افزود: در سال‌های دفاع مقدس هم هر جا جبهه‌ای بود حمید هم بود، بعد از درگذشت امام راحل (ره) هم راهش را گم نكرد و در همان مسیری كه آمده بود پشت سر رهبر به راهش داد.
وی در ادامه به سرایش بیش از ۴۰۰ سرود انقلابی و نیز قصیده‌سرایی مرحوم سبزواری اشاره كرد و گفت: آقای حمید شخصیت سالمی داشت و در طول ۳۷ سال بعد از انقلاب هرگز نشانی از انحراف فكری، سیاسی و اخلاقی در او بروز پیدا نكرد كه این خود نعمت بزرگی است.
captcha