روایت زندگی شهيد نادر مهدوی در مستند «يادگار نادر»
کد خبر: 3517917
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳

روایت زندگی شهيد نادر مهدوی در مستند «يادگار نادر»

کانون خبرنگاران نبأ: مشاور فرهنگی و هنری امام جمعه بوشهر از پخش مستند ۱۶۰ دقیقه‌ای «یادگار نادر» روایت زندگی سردار نادر مهدوی در شبکه مستند سیما خبر داد.

فرید میرشکار، استاد دانشگاه و مشاور فرهنگی و هنری امام جمعه بوشهر در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، از پخش مستند زندگی شهید قرآنی «سردار نادر مهدوی» که به کوشش فرزند شهید کلید خورده است خبر داد و گفت: راوی این مجموعه مستند تولیدی، زهرا مهدوی، دختر شهید نادر مهدوی است، این مستند گذری بر زندگی دوران کودکی تا شهادت این شهید قرآنی است که در چهار بخش تهیه و پخش می‌شود.
مشاور فرهنگی و هنری امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه مستند «یادگار نادر» برای نخستین بار بر روی قاب تصویری پخش سیمای استانی مرکز بوشهر رفت، افزود: تحقیقات و جمع‌آوری محتوای مفید از تمامی ابعاد زندگی این سردار شهید در نبرد و رویارویی با کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس توسط معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر جهت تولید مستند ۱۶۰ دقیقه ای «یادگار نادر» نزدیک به شش ماه زمان برد.
وی با بیان اینکه بخشی از این مجموعه مستند که از فیلم آرشیو طبقه‌بندی شده مصاحبه با رهبر معظم انقلاب اسلامی، فرماندهان نظامی دوران دفاع مقدس و عملیات‌های رزمندگان دریادل در خلیج فارس آماده‌سازی و تولید شده است، گفت: گروه تلویزیونی بسیج و سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر برای تکمیل و فیلم‌برداری بخش‌های این مستند با حضور زهرا مهدوی، راوی یادگار نادر به روستای محل تولد شهید در شهرستان دشتی، جزیره فارسی، جزیره خارگ، شهر تهران، استان خوزستان اعزام شدند.
این مدرس دانشگاه فرهنگ و هنر اضافه کرد: با پیگیری‌هایی که توسط سازمان بسیج هنرمندان و معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه امام صادق(ع) بوشهر صورت گرفته است، مستند شهید قرآنی «یادگار نادر» در آینده نزدیک نیز از شبکه ملی افق طی چهار مرحله پخش خواهد شد.
میرشکار تصریح کرد: با توجه به اینکه زهرا مهدوی ۴۰ روز پس از شهادت سردار مهدوی متولد شده است، برای شناخت بیشتر از پدر خود و معرفی سبک زندگی شهید در جامعه با استفاده از هنر راویتگری و ابزار رسانه، شکست هیمنه آمریکا در آب‌های نیلگون خلیج فارس در سال ۱۳۶۶ توسط شهید نادر مهدوی و یارانش را به تصویر کشیده است. اولین قسمت این مستند در روز دوم مردادماه، ساعت 22 به روی آنتن شبکه مستند سیما رفت و سه قسمت دیگر آن روزهای 9، 16 و 23 مردادماه جاری پخش خواهد شد.


پیشکسوت تئاتر و هنرهای نمایشی در ادامه به تشریح بخش‌های تحلیلی این مستند پرداخت و اظهار کرد: سردار شهید نادر مهدوی توانست تغییری در تألیف قدرت ایستادگی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشور در رویارویی با استعمار و ایادی استکبار بیافریند و به خاطر روحیه جهادی و مخلصانه او و همرزمانش و همچنین انفجار کشتی بریجتون در نزدیکی جزیره فارسی به پاس قدردانی از اقدام دلیرانه این عزیزان به دیدار با حضرت امام خمینی(ره) نائل شدند.
مشاور فرهنگی و هنری امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه این مستند به اسارت گرفتن ۱۰ تفنگ‌دار آمریکایی در آب‌های دریای خلیج‌فارس پرداخته است، گفت: سردار شهید نادر مهدوی در بخش مصاحبه قبل از عملیات دریایی به آیه هفتم سوره توبه اشاره می‌کند و می‌گوید «قرآن کریم ویژگی امر به معروف و نهی از منکر را در مؤمنان، بر اقامه نماز و دادن زکات و اطاعت از خدا و رسولش مقدم می‌دارد، همان‌طور که حضرت سیدالشهداء امام حسین‌(ع) احیای سیره رسول خدا‌(ص) و دین اسلام و دفاع از آن را تنها در سایه امر به معروف و نهی از منکر محقق می‌دانست».
یادآور می‌شود، پس از گذشت شش روز از شهادت نادر مهدوی، پیکر مطهر این پاسدار شهید و دیگر اسرا را از مسقط پایتخت کشور عمان در تاریخ ۲۲ مهرماه ۶۶ از مرز هوایی طی مراحلی در فرودگاه مهرآباد تهران تحویل گرفتند و پیکر مطهر شهید قرآنی باشکوه خاصی بر دوش هزاران تن از امت حزب‌الله در مقابل لانه جاسوسی آمریکا تشییع و سپس برای خاکسپاری به گلزار شهدای روستای نوکار از توابع دهستان بحیری استان بوشهر انتقال یافت.
حامد فکوری
captcha