بی‌توجهی به توصیه‌شده‌ترین ورزش اسلامی و تمرین شنا در جوی‌ها
کد خبر: 3518126
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸

بی‌توجهی به توصیه‌شده‌ترین ورزش اسلامی و تمرین شنا در جوی‌ها

گروه جامعه: نبود مدیریت و بهانه نبود امکانات موجب شده است جوی‌های آب و هر محلی که کمی آب در آن جمع شده تبدیل شود به محلی برای یادگیری توصیه شده‌ترین ورزش در اسلام.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) همه می‌دانند شنا و تیراندازی، توصیه شده‌ترین ورزش‌ها در اسلام هستند. این حدیث مشهور را کمتر مسلمانی نشنیده است که حضرت رسول(ص) فرموده‌اند: «حق فرزند(پسر) بر عهده پدرش، این است که به او آموزش دهد، نوشتن، شناکردن و تیراندازی را و روزی او را تنها از راه حلال و پاکیزه تهیه نماید». اما در جامعه اسلامی ما چه قدر به این توصیه عمل شده است؟

اگر به این حق و توصیه اسلامی عمل می‌شد، امروز باید ایران بهترین شناگران و تیراندازان دنیا را می‌داشت اما متأسفانه در هر دوی این ورزش‌ها ایران رتبه‌های بسیار پایین رنکینگ بین‌المللی را داراست.

واقعیت بسیار تأسف برانگیز این است که شنا و تیراندازی هرگز ورزش مورد توجه مسئولان نبوده و به هیچ عنوان ورزش اول، دوم و حتی ورزش سوم کشور هم محسوب نمی‌شده است.

بی‌توجهی به توصیه‌شده‌ترین ورزش اسلامی و تمرین شنا در جوی‌ها

اما علاقه مردم به شنا، با وجود امکانات بسیار نامناسب و محدود و نیز عدم برنامه‌ریزی هدفمند، موجب شده‌است هر جایی که چشمه و آبی وجود داشته باشد بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها دور آن جمع شوند.

این محل‌ها گاهی چشمه‌های طبیعی آب هستند که به دلیل عدم مدیریت به محل‌هایی بسیار آلوده از نظر بهداشتی تبدیل شد‌ه‌اند و بچه‌ها همان جایی که فرش‌های کثیف شسته می‌شوند، شنا می‌کنند. تأسف برانگیزتر اینکه گاهی حتی جوی‌های کثیف آب جولانگاه شادی بچه‌های مناطق محروم برای شنا هستند.

یکی از این مکان‌ها چشمه علی در شهر ری است. فضایی بی‌نظیر و تاریخی که هر سال تعداد زیادی از عکاسان برای تصویربرداری از شنای بچه‌ها و حتی بزرگ‌تر‌ها به آنجا می‌روند اما متأسفانه علی‌رغم توصیه بسیار اسلام به آموزش شنا به کودکان، تاکنون هیچ اقدامی برای ساماندهی آب این چشمه و استفاده درست از آن برای شنای سالم بچه‌ها و آموختن شنا به این بچه‌ها صورت نگرفته است.

یادگیری توصیه شده‌ترین ورزش اسلام در جوی آب

اگر ما معتقد هستیم که توصیه اکید حضرت رسول(ص) در خصوص آموزش شنا باید محقق شود، مسئولان حداقل در مکان‌هایی که این امکان طبیعی و علاقه وافر مردم منطقه وجود دارد باید دست به اقدام بزنند.

کافیست یک مربی شنا به این چشمه سر بزند، آنوقت شاهد خواهد بود که بچه‌ها بدون هیچ آموزش و امکاناتی چگونه به تنهایی شنا را آموخته و چه استعدادهای بی‌نظیری در این منطقه نهفته است که نباید هدر برود.

یادگیری توصیه شده‌ترین ورزش اسلام در جوی آب

اما مسئله عدم توجه به توصیه حضرت رسول(ص) در زمینه ورزش به اینجا ختم نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در یکی از سخنرانی‌های خود به مسئله عدم توجه به آموزش شنا به مردم به ویژه سربازان اشاره کرده و می‌گوید: با یکی از مسئولان نظام وظیفه صحبت می‌کردم به آنها گفتم که هر مسلمانی باید شنا بلد باشد حالا اینها که سرباز هستند واجب است که شنا بلد باشند آیا طرحی برای آموزش شنا برای سربازان دارید؟

به من جواب دادند آقای قرائتی صحبتی می‌فرمایید؟! ساخت استخر و آموزش شنا به سربازان هزینه زیادی لازم دارد که در توان ما نیست.

با تعجب به آنها گفتم، چه می‌گویید؟!!! شما طرحی را بدهید و بگویید هر سربازی که شنا بلد باشد یک ماه از مدت خدمت وی کم می‌شود، همه می‌روند و با هزینه خود شنا یاد می‌گیرند!

افسوس این پیشنهاد خوب حجت‌الاسلام قرائتی هم اجرایی نشد و در آستانه شروع بازی‌های المپیک باید همچنان گفت که تیراندازی و شنا جزء ورزش‌های کم فروغ ما است.

captcha