مداحان رابط بین مردم و اهل بیت(ع) هستند
کد خبر: 3521884
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
حجت الاسلام ولی اللهی:

مداحان رابط بین مردم و اهل بیت(ع) هستند

کانون خبرنگاران نبأ: رئیس تبلیغات اسلامی شمال شرق تهران خطاب به مداحان گفت: مداحان رابط بین مردم و اهل بیت(ع) هستند که وظیفه دارند معارف اهل بیت(ع) را در جامعه تبیین و گسترش دهند که این پرچمداری اهل بیت(ع) برای مداحان خیلی مهم است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت الاسلام حسین ولی اللهی رئیس تبلیغات اسلامی شمال شرق تهران عصر چهارشنبه 20 مرداد ماه در جلسه آموزش تخصصی مداحان شمال شرق تهران که در سالن اجتماعات سرای محله شمیران نو برگزار شد،خطاب به مداحان اهل بیت(ع) گفت: مداحان رسالت بسیار بزرگ و ارزشمندی دارند که از سوی اهل بیت(ع) به مداحان عطا شده است، و از طرفی مداحان رابط بین مردم و اهل بیت(ع) هستند که معارف اهل بیت(ع) را در جامعه تبیین و گسترش دهند که این پرچمداری مداحی اهل بیت(ع) خیلی مهم است.

مجالس عزاداری راز ماندگاری قیام حسینی
وی ادامه داد: راز ماندگاری و جاودانگی قیام امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) به خاطر همین مجالس عزاداری است که امام صادق(ع) نیز فرمودند: شیعیان ما کسانی هستند که در مجالس ما حضور پیدا کرده و امر ما را احیا می کنند.

ویژگی های یک مداح خوب
رئیس تبلیغات اسلامی شمال شرق تهران در ادامه به ویژگی های یک مداح خوب پرداخت و گفت:یکی از ویژگی های یک مداح خوب این است که به جایگاه مهم مداحی در جامعه توجه نموده و جایگاه خود را بشناسد و معرفت بدان پیدا کند، چون مداحان مورد تایید اهل بیت(ع) و نظر و عنایت خاصی به آنها می شود.

وی مستند و واقع خواندن را دومین ویژگی یک مداح خوب برشمارد و بیان کرد: مستند خواندن در مداحی خیلی مهم است یک مداح خوب نباید از زبان دیگران و بی مستند چیزی بخواند به کتاب های مستند مراجعه کنید و از مطالب بی مورد خصوصا خواب و جعلیات پرهیز شود که خواب هیچ سندی ندارد در صورتی که ما مطالب مستند زیادی داریم چرا باید خواب را مطرح نمود؟ این یک خطر جدی است که جامعه مداحی را تهدید می کند.

ولی اللهی با اشاره به اخلاص و استفاده از سبک های سنتی به عنوان ویژگی های یک مداح گفت: یک مداح خوب باید اخلاص داشته باشد و همچنین از سبک های مقبول استفاده کند، گاهی مشاهده می شود که یک مداح خدایی نکرده صدای یک خواننده معلوم الحال را گوش می کند و با آن سبک برای مردم روضه خوانی می کند که مردم خوششان بیاید که این دهن کجی به اهل بیت(ع) است.

رئیس تبلیغات اسلامی شمال شرق تهران به دیگر ویژگی های مداحان اشاره و گفت: یک مداح خوب همچنین باید حفظ شئونات اخلاقی و ظاهرش را رعایت نموده و وقت شناس و منظم باشد و به وعده ای که داده عمل نماید، همچنین نسبت به پیشکسوتان و بانیان مجالس رعایت ادب و احترام را مراعات نماید.

رسالت مداحان اهل بیت(ع)
ولی اللهی به رسالت مداحان اشاره و بیان کرد:برخی از مجالس و محافل سخنران روحانی ندارند و فقط مداح حضور دارد که در چنین مجالسی مداح باید  سخنش پیام آور برای مستمع باشد که رسالت مهمی در این زمینه بر عهده مداح می باشد.

رئیس تبلیغات اسلامی شمال شرق تهران شش رسالت را برای مداحان بیان کرد:رسالت مداحان اهل بیت(ع) اول استفاده شایسته از عواطف مردم نسبت به تقوای الهی،دوم روشنگری افکار مردم و بصیرت دهی،سوم ایجاد روح آزادگی و مبارزه در مردم،چهارم ایجاد معرفت و محبت و اطاعت نسبت به اهل بیت(ع) ،پنجم حفظ و اشاعه فرهنگ شهادت و ششم مبارزه با بدعت و تحریف ها می باشد.

امیرمحسن سلطان احمدی
captcha