اسناد خزانه اسلامی؛ ابزاری مناسب برای عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی
کد خبر: 3523659
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۴
برنامه ششم توسعه زیر ذره‌بین ایکنا/ محمد توحیدی عنوان کرد:

اسناد خزانه اسلامی؛ ابزاری مناسب برای عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی

گروه اقتصاد: عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: یکی از ابزارهای مفید و کارآیی که بانک مرکزی برای اعمال سیاست‌های پولی خود می‌تواند داشته باشد عملیات بازار باز است که این عملیات را می‌تواند با استفاده از اسناد خزانه اسلامی انجام دهد.

محمد توحیدی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) و پژوهشگر مالی اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بحث درباره اهمیت توجه دولت به اسناد خزانه اسلامی در برنامه ششم توسعه پرداخت و اظهار کرد: معمولا دولت‌‌ها بدهی‌هایی به بانک‌ها و پیمانکاران دارند و این اسناد خزانه اسلامی ابزاری است که دولت می‌تواند از طریق آن بدهی خود به پیمانکاران را پرداخت کند.

کمک اسناد خزانه اسلامی به بانک مرکزی
وی ادامه داد: بنابراین اسناد خزانه اسلامی در وهله اول، ابزاری است برای اینکه دولت تعهدات خود را در قبال پیمانکاران پرداخت کند. قابلیت دیگری که اسناد خزانه اسلامی دارد این است که می‌تواند به عنوان ابزاری در کنار سایر ابزارها برای اجرای سیاست‌های پولی استفاده شود.
توحیدی اظهار کرد: یکی از ابزارهای مفید و کارآیی که بانک مرکزی برای اعمال سیاست‌های پولی خود می‌تواند داشته باشد عملیات بازار باز است. در کشور ما به دلیل ممنوعیت اوراق قرضه به دلیل محدودیت شرعی و ربوی بودن آن، ابزار جایگزین ما صرفا اوراق مشارکت بانک مرکزی بوده است.
تنظیم سیاست‌های پولی با استفاده از اسناد خزانه اسلامی
عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: بانک مرکزی چندین بار برای تنظیم سیاست‌های پولی از این عملیات استفاده کرده است. کشور ما سالیان سال، بازار منسجی برای اینکه بانک مرکزی بتواند عملیات بازار باز را انجام دهد و از طریق خرید و فروش اوراق، سیاست‌های انبساطی و انقباضی را اعمال کند، نداشته است.
این پژوهشگر مالی اسلامی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر با ایجاد بازار اوراق بدهی یا اوراق بهادار اسلامی در کنار اوراق مشارکت و انواع اوراق دیگر همانند اوراق اجاره، مرابحه و استصناع که تا به حال منتشر شده، فضایی ایجاد شده است که در کنار این موارد ابزار کوتاه‌مدتی همانند اسناد خزانه اسلامی که سررسید کوتاه‌مدتی دارد، ایجاد شود.
توحیدی در پایان گفت: این ابزارها می‌توانند به بانک مرکزی کمک کنند که سیاست‌های پولی خود را از طریق ورود به این بازار اعمال کند؛ بنابراین یکی از ویژگی‌های اسناد خزانه اسلامی به دلیل اهیت کوتاه‌مدت آن استفاده در راستای سیاست‌های پولی است.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۳۰ - ۱۴:۵۸
0
0
ایشون هیئت علمی نیست.
captcha