آثار مخرب بی‌تفاوتی به دین در جامعه/ نسخه قرآن برای کاهش آسیب
کد خبر: 3524482
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
میرباقری تشریح کرد؛

آثار مخرب بی‌تفاوتی به دین در جامعه/ نسخه قرآن برای کاهش آسیب

گروه جامعه: عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی ضمن تاکید بر دستورات قرآنی و نقش آنها در کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: کشور ما قرن‌ها تحت سلطه حکومت‌های غیر دینی بوده‌ و در این مدت به حوزه دین بی‌تفاوت بود‌ه‌ایم و این موضوع آثار منفی بسیاری را بر جامعه معاصر گذاشته‌ است.

سید محسن میرباقری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این سوال که قرآن راه‌ حل برون رفت از آسیب‌های اجتماعی را چه چیزی بیان کرده است، گفت: قرآن كريم کتاب هدایت و سعادت بشر است و  در آن در خصوص آسیب‎های اجتماعی و پیامدهای آن برای اقوام و اجتماعات مختلف موضوعات گوناگونی بیان شده است. این موضوعات با ارائه آموزه‎های قرآنی و راهکارهای پیشگیری و درمان به طور کلی بیان شده‎اند.

وی افزود: اندیشمندان اسلام معتقدند اکثر انحرافات و فساد، ناشی از ضعف ایمان، تقوی، گسترش ظلم و گناه در جامعه است، لذا تخلف از قوانین الهی، جامعه را به فساد و تباهی می‎کشاند و زمینه بروز انواع گناهان و آسیب‎های اجتماعی را پدید می‎آورد.

در امان ماندن از آسیب به شرط عمل به قرآن

میرباقری ادامه داد: در قرآن موضوعاتی مطرح شده است که اگر انسان آنها رعایت کند از بسیاری آسیب‌ها در امان می‌مانند و به تبع آن جامعه نیز از آسیب حفظ می‌شود که به عنوان مثال می‌توان به صدقه دادن، احسان، ادای امانت، كرم و گذشت، عفو و بخشش، نظافت و پاكی، راستی و صداقت اشاره کرد. در کنار این موارد اموری هستند كه انسان‎ها را از انجام آنها نهی كرده است که از جمله آن می‌توان به سرقت، زنا، فساد، شراب، قمار و ربا اشاره کرد.

این متخصص علوم دینی و قرآنی در پاسخ به این سوال که چرا جامعه فعلی درگیر آسیب‌های اجتماعی بسیاری شده است، گفت: متاسفانه کشور ما قرن‌ها تحت سلطه حکومت‌های غیر دینی بوده‌ و در این مدت به دین بی‌تفاوت بود‌ه‌ایم که این موضوعات آثار منفی بسیاری را بر جامعه حال ما گذاشته‌اند.

وی با اشاره به هجوم فرهنگ غربی در افزایش آسیب‌های جامعه امروزی گفت: اروپایی‌ها و غربی‌ها بعد از آنکه خودشان می‌خواستند در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی رشد کنند، اقدامات زیادی را انجام داد‌ند و  رشد کردند، در این حال تلاش می‌کردند تا سایر کشورها ازجمله کشورهای جهان سوم نسبت به پیشرفت و قدرت علمی مهار شوند و یا حرکتی نداشته باشند، لذا در رشد بقیه کشورها با ترفندهای بسیار اختلال ایجاد کردند.

میرباقری ادامه داد: آنها در تسلیحات اتمی خودشان روز به روز پیش می‌روند و به دیگران می‌گویند که شما نباید پیش بروید و همین حرف را به نوعی در اقتصاد و فرهنگ دارند. تخریب‌هایی را ایجاد می‌کنند. در حال حاضر با رسانه‌های موجود در تلاش هستند که ذهنیت جوانان ما را نیز تخریب کنند.

  آسیب‌های که ریشه‌ استعماری دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی تاکید کرد: بسیاری از این آسیب‌های اجتماعی ریشه‌های استعماری دارد و بسیاری از موضوعات آن با هدف فاصله گرفتن مردم از عالمان واقعی دینی، قرآن و آموزهای آن است. البته تنها کشور ما اینگونه نیست بلکه در منطقه نیز این اتفاقات در حال رخ دادن است.

ضرورت تشکیل گروه علمی دینی و متخصص رفع آسیب‌ها

وی با بیان اینکه بسیاری از آداب و رسوم و اخلاقیات منفی به نوعی پدیدار شده که در فکر اصلاح آن نبوده‌ایم، گفت: این موارد به صورت آهسته در جامعه و بین مردم نهادینه شده و عوامل متعددی می‌تواند در آن نقش داشته باشد. اما آنچه که از کلیت این موضوعات متوجه می‌شویم این است که باید یک گروه علمی دینی به‌همراه سایر تخصص‌ها تشکیل شود و راجع به آسیب‌های جامعه فکر کرده، ریشه‌یابی کنند و راه‌کار نشان دهند.

میرباقری با تاکید بر اینکه دولت‌ها باید به طور جدی برای رفع آسیب‌های اجتماعی و شکل‌گیری این گروه علمی سرمایه‌گذاری کنند، تصریح کرد: این کار نیاز به فعالیت جدی و مستمر دارد. اینکه ما هر روز بنشینیم و نسبت به جامعه و آسیب‌های آن بدگویی کنم و با بدی‌ها خودمان را بزرگ کنیم چیزی را حل نمی‌کند.

این کارشناس علوم قرانی با اشاره به نقش خانواده در کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: خانواده نهادی است که جامعه نیمی از وقت خودش را در آن صرف می‌کند بخصوص اینکه بچه‌ها در خانواده شخصیتشان را دریافت می‌کنند. بنابر‌این به شدت می‌تواند موثر باشد.  لذا ‌یکی از راه‌کار‌ها این است که روی خانواده‌ها کار کنیم.

بسیاری از آسیب‌ها ریشه‌های خانوادگی دارد

وی ادامه داد: اگر خانواده‌ها اصلاح شوند جامعه نیز اصلاح می‌شود و یا حداقل درصد بالایی از جامعه اصلاح می‌شود. بسیاری از آسیب‌های جوانان ما ریشه‌های خانوادگی دارد. خانواده‌ها خیلی باید روی این موضوع سرمایه‌گذاری کنند. خانواده یک نهاد بسیار ارزشمند است و خداوند برای این نهاد ارزش فوق‌العاده قائل شده است و برای آن مسئول تعیین کرده است که خیر و شر آن بر دوش آن باشد و این مسئولیت بر دوش پدر خانواده است.

زندگی پاک و صالح در گرو تعالیم قرآنی است

میرباقری در پایان گفت: انس و الفت بیشتر با قرآن و حرکت در مسیر قرآن و اهل بیت(ع) زندگی انسان را به جهتی هدایت می‌کند که نفوذ آسیب در آن بسیار اندک است. زندگی پاک و صالح در گرو تعالیم قرآنی و عمل و تدبر در قرآن است و تدبر در قرآن و عمل به دستورات آن سبب اصلاح جامعه و بهبود اخلاق اجتماعی می‌شود.
captcha