وجود المان‌های دینی و قرآنی در شهر باعث آرامش می‌شود
کد خبر: 3525089
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
علیزاده تشریح کرد:

وجود المان‌های دینی و قرآنی در شهر باعث آرامش می‌شود

گروه جامعه: رئیس سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران معتقد است که وجود المان‌ها و نمادهای دینی و قرآنی هم در شهر باعث آرامش و تقویت باورها می‌شود؛ ممکن نیست وارد شهری بشویم که مولفه‌های ایرانی و اسلامی داشته باشد و ما متوجه آن نشویم.

عیسی علیزاده، رئیس سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این سوال که بایسته‌های یک شهر اسلامی چیست و جایگاه المان و نمادهای دینی و قرآنی در ارتقای باورهای مردم این شهر چه میزان است، گفت: واقعیت این است که تنها المان و نمادها نمی‌تواند یک شهر را به سمت شهر دینی پیش ببرد و مولفه‌های زیادی در حوزه‌های معماری، شهرسازی، فنی و مواد و همچنین نوع بنا و ساختمان‌های شاخص هر شهر لازم است تا بتوان آن‌را به‌عنوان یک شهر اسلامی معرفی کرد.

وی اصول شهر اسلامی را به دو بخش ظاهری و باطنی تقسیم کرد و افزود: آنچه که به ما ارتباط دارد ظواهر شهر اسلامی است که باید به‌گونه‌ای باشد که اگر شخصی وارد آن شد احساس آرامش کند و به خوبی متوجه شود که وارد یک شهر و یا پایتخت یک کشور اسلامی شده است.

توجه به معماری اصیل سنتی ایرانی-اسلامی
علیزاده با اشاره به وظایف سازمان زیبا‌سازی برای رسیدن به یک شهر اسلامی، گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان زیبا‌سازی در نمایش یک شهر اسلامی حذف زوائد بصری و توجه به معماری اصیل سنتی ایرانی-اسلامی است که کارهایی را در این زمینه درحال انجام هستیم. به عنوان مثال میدان بهارستان را که یکی از مکان‌های بافت تاریخی شهر است و اتفاقات تاریخی بسیاری در آن رخ داده است را با توجه به معماری ایرانی و اسلامی درحال مرمت، حذف زوائد و بهسازی هستیم.

رئیس سازمان زیبا‌سازی ادامه داد: بخش مهم دیگری از این مسئله به موضوع ترویج فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت مرتبط است، که ما در این زمینه سه دوره سمپوزیم دفاع مقدس را برگزار کردیم و امسال چهارمین دوره این سمپزیوم را برگزار می‌کنیم. یک دوره سمپوزیم مفاخر و مشاهیر را برگزار کردیم که با حضور 15 تن از شعرای معاصر در خانه شاعران برگزار شد.

تغییرات رفتار شهروندی به سبک زندگی ایرانی-‌اسلامی
وی تصریح کرد: ما در حوزه تبلیغات فرهنگی نگاه ویژه‌ای به موضوع تغییرات رفتار شهروندی به سبک زندگی ایرانی-‌اسلامی داریم و پیام‌هایمان را هم با همین رویکرد در سطح شهر منتشر کردیم. به عنوان مثال کارهایی که در سطح شهر پیش رو داشتیم و گذشت و کارهایی که در ادامه انجام خواهیم داد با توجه به سبک زندگی اسلامی‌-ایرانی است.

شهر‌ اسلامی مجموعه‌ای همگون و هماهنگ است
علیزاده با تاکید بر اینکه شهر‌ اسلامی مجموعه‌ای همگون و هماهنگ است، گفت: در این شهر ترافیک، معماری، شهرسازی، مسائل فنی و حتی مبلمان شهری نیاز دارد که از یکجا هماهنگ شود و  در شورای اسلامی شهر تهران نیز اقدامات خوبی برای هماهنگ کردن نهادهای شهرداری صورت گرفته و آیین‌نامه‌های مشخصی را در این حوزه تدوین کرده است.

شهر اسلامی و بایسته‌های آن نیاز به فرهنگ‌سازی دارد
‌رئیس سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه جامعه در رسیدن به یک شهر اسلامی مسئول است، تصریح کرد: درصد بسیاری از این کار به عهده خود شهروندان است به این معنی که شهر اسلامی و بایسته‌های آن نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. به عنوان مثال اگر گذری به خانه‌های قدیمی داشته باشید حتما در گوشه‌ای از خانه آیات قرآن، شعر و یا موضوعی که نگاه اسلامی ایرانی دارد را مشاهده خواهید کرد. آنها آیات قران را به واسطه برکت در خانه نصب می‌کردند. در موضوع نگاه به هم نوع نیز قسمتی را در جلوی درب خانه‌هایشان با عنوان پیر نشین درست می‌کردند تا اگر کسی خسته شد بتواند آنجا استراحت کند.

وی با تاکید بر اینکه باید نمادهای فرهنگی ایرانی اسلامی در معماری و شهرسازی رعایت شود، گفت: بخش مهم این موضوع فرهنگ‌سازی است و اینکه مردم به خودشان احترام بگذارند و حق و حقوق خودشان را در مسائل شهروندی رعایت کرده، پرخاشگر نباشند و  به هم توهین نکنند. اگر مجموع این موارد رخ دهد، وقتی کسی وارد شهر شود احساس می‌کند که وارد شهری با نماد ایرانی و اسلامی شده و آرمش را در آن احساس می‌کند.

وجود المان‌ها دینی و قرآنی در شهر باعث آرامش می‌شود
علیزاده افزود: ممکن نیست وارد شهری بشویم که مولفه‌های ایرانی و اسلامی داشته باشد و ما متوجه آن نشویم. وجود المان‌ها و نمادهای دینی و قرآنی هم در شهر باعث آرامش و تقویت باورها می‌شود و ممکن نیست افراد در این شهر احساس آرامش نکنند. روابط اجتماعی افراد نیز در شهر اسلامی بر ضوابط قرآنی است. در این شهر عرصه‌ زندگی اجتماعی افراد در دست دين است حتی اگر برخی افراد آن، متدين به دين اسلام هم نباشند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۱۳:۲۶
0
0
مهمترین المان دینی و قرآنی، پاکیزگی است...
captcha