چنین شکاف عظیمی که مطبوعات می‌گویند وجود ندارد
کد خبر: 3525567
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
در حوزه سبک اجتماعی ایرانیان از امور دینی؛

چنین شکاف عظیمی که مطبوعات می‌گویند وجود ندارد

گروه جامعه: یک جامعه شناس معتقد است فاصله سبک اجتماعی ایرانیان از امور دینی آنچنان که در مطبوعات به نمایش گذاشته می‌شود نیست و چنین شکاف عظیمی وجود ندارد.

آرمان شهرکی، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به علل تغییر ارزش‌ها در یک جامعه و حاکم شدن برخی ارزش‌های غیراصیل اشاره و عنوان کرد: همواره متن با حاشیه تعریف می‌شود و گاهی حواشی از متن قضایا اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه گفتمان‌ حکومتی موجود داعیه‌دار ترویج، تقویت و تثبیت ارزش‌ها و اعتقادات دینی است اظهار کرد: به طور مثال وقتی حکومت با برگزاری برخی کنسرت‌های موسیقی مخالف می‌کند، علت صرفا به برپایی این مراسم باز نمی‌گردد، بلکه حواشی در این کنسرت‌ها ایجاد می‌شود که با گفتمان ارزشی حکومت همخوانی ندارد. در واقع سبک زندگی، نوع پوشش و اصول رفتاری حاکم بر شرکت‌کنندگان در این مراسم با ارزش‌های تعریف شده نظام مغایرت دارد.

شهرکی ادامه داد: وقتی گفتمان دینی از سوی حکومت بیان شود برخی مخالفان را بر آن می‌دارد تا به لجبازی با آن بپردازند و به صورت افراطی به بروز رفتارهای ضدارزشی بپردازند. گفتمان رسمیت پیدا کرده شده اگر از سوی مسئولانی بیان شود که خود دارای امتیازات خاصی هستند و نوع زندگی آنان با مردم عادی تفاوت فاحشی به لحاظ کیفیت دارد به ویژه در امور دینی، مخالفت شهروندان را به همراه دارد.

این جامعه شناس با بیان اینکه برخی ارزش‌ها ذاتا همچون مهربانی و همیاری اصیل و برخی رفتارها اصالتا همچون قتل قبیح هستند اظهار کرد: باورهای مشترک قابلیت تغییر ندارند ولی وقتی یک رفتار همچون حفظ حجاب در جامعه‌ای‌ ارزش و در جامعه‌ای دیگر ضد ارزش محسوب می‌شود، قابلیت تغییر از نسلی به نسل دیگر پیدا می‌کند و این به علت شک ورزی حاکم در میان جوانان نسبت به رویدادهای پیرامون است.

وی ترویج شک ورزی در میان جوانان را مطلوب ارزیابی و سبب رسیدن به حقیقت دانست و گفت: این پدیده تا زمانی مبارک محسوب می‌شود که به افراط کشیده نشود و در قالب تعادل پدیده‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند تا جوانان به حقیقت دست پیدا کنند.

شهرکی در ادامه سخنان خود تشریح سبک زندگی متعالی را امری دشوار برشمرد و تصریح کرد: بیان مصادیق بارز و الگویی در این زمینه کفایت مسئولان و بهره‌مندی از بهترین روش‌ها و ایجاد زمینه‌های گفت‌وگو را می‌طلبد.

این جامعه شناس اظهار کرد: باورهای اصیل که با اخلاقیات درآمیخته‌اند و به باور مشترک در میان تمام جوامع تبدیل شده‌اند از متن مقدس دین، روایات و احادیث و فقه واصول نشئت می‌گیرد.

وی با انتقاد از اینکه برخی رسانه‌ها به سیاه نمایی در مورد تغییر سبک زندگی دینی در کشور می‌پردازند، عنوان کرد: فاصله سبک اجتماعی ایرانیان از امور دینی آنچنان که در مطبوعات به نمایش گذاشته می‌شود نیست و چنین شکاف عظیمی وجود ندارد.

captcha