ویترین و سنگ مزار شهدا؛ خط قرمزهای طرح همسطح‌سازی
کد خبر: 3525625
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳

ویترین و سنگ مزار شهدا؛ خط قرمزهای طرح همسطح‌سازی

گروه جهاد و حماسه: پس از انتشار شایعاتی درباره تخریب قبور مطهر شهدای قطعه 24 بهشت زهرا(س)، مسئولان خانه شهید از حفظ ویترین و سنگ مزار شهدا به عنوان خطوط قرمز این مرکز در انجام این طرح یاد کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مدتی است که شاهد انتشار اخباری درباره تخریب قبور مطهر شهدای قطعه 24 گلزار شهدا بهشت زهرای(س) تهران از برخی رسانه‌ها هستیم. اخباری که در راستای طرح بهسازی یا همان مناسب‌سازی بستر عبور و مرور در قبور شهدا، چند سالی است بر سر زبان‌ها افتاده و هر از گاهی اخباری ضد و نقیض و شبهه‌افکن آرامش خانواده معظم شهدا را هدف قرار داده و آنها را آزار می‌دهد.

با شنیدن این اخبار بر آن شدیم که به بررسی موضوع برآییم و حتی گزارشی در تقبیح و محکوم کردن این اقدام بنویسیم که در ادامه تحقیقات متوجه شدیم که موضوع چیز دیگری است و برخی رسانه‌ها، آگاه از اصل موضوع و کاملاً مغرضانه در جهت تخریب نهادهای ذیربط و برخی دیگر به اشتباه در این میدان بازی خورده‌اند.

به همین دلیل برای شفاف‌سازی موضوع و ادای دین به خانواده معظم شهدا و مادرانی که فرزندانشان را برای آسایش امروز ما تقدیم انقلاب اسلامی کردند، که تنها دلخوشی امروز‌شان قبور مطهر فرزندان شهیدشان است، با مسئولان و مجریان طرح بهسازی به گفت‌وگو نشستیم و از بخش بهسازی شده گلزار شهدا بازدید کردیم و دیدیم آنچه که طی کلیپی، از تخریب قبور مطهر شهدا در شبکه‌های مجازی منتشر شده بود و در ادامه آن،‌ تهییج عواطف برخی خانواده شهدا، نمود بیرونی در آنچه مشاهده می‌شد نداشت.

کلیپی که تنها نمای بسته‌ای از تخریب را در صحنه به نمایش می‌گذارد و آنقدر فضای لوکیشن غیر حرفه‌ای ساخته و پرداخته شده است که هر بیننده مطلع از فضای گلزار شهدا از دروغ‌پردازی ارائه شده متعجب می‌شود. ویترین‌هایی که مشخص است از پیش پایه‌های آنها قطع شده و به صورت نمایشی در این کلیپ گذاشته و تخریب می‌شود،‌ خود بیان می‌کند که این تصاویر حقیقی نبوده و اصلاً چنین مکانی وجود ندارد و این اقدام تنها برای تهییج عواطف خانواده شهدا انجام شده، که به واقع با نیاتی پلید، اشاعه پیدا کرده است که خوشبختانه بسیاری از خانواده شهدا با مراجعه به گلزار بهشت زهرا(س) و قرار گرفتن در جریان انجام طرح،‌ هوشمندی به خرج دادند و همچون گذشته مانع از آن شدند که اهداف و آرمان‌های والا و خون شهیدشان دستمایه دسیسه‌گران قرار گیرد.

البته یادآور می‌شویم که در راستای بهسازی که در سال‌های 86 و 87 صورت گرفت، قطعه 44 گلزار شهدا که در حدود 80 درصد شهدای آن گمنام هستند، مزارها به صورت یکسان درآمدند و ویترینی اگر بود، برداشته شد و سنگ قبور به یک شکل تغییر یافت. این در حالی است که در بهسازی یا بهتر بگویم همسطح‌سازی قطعه 24 چنین اقدامی صورت نگرفته است و علاوه بر اینکه ویترین هر شهید حفظ شده و بلکه مرمت و بازسازی شده،‌ سنگ مزار شهید به همان شکل و بدون جابجایی با همان نام و نشان حفظ شده است و تنها سطح قبور با هم طراز شده که علت این اقدام نیز به دلیل فرسوده شدن برخی قبور این قطعه با گذشتن بیش از 30 سال از ایجاد آن بوده است. در بازدید متوجه شدیم این قطعه جزء قطعاتی است که پیش از انقلاب، جنازه اموات عمومی هم در آن به خاک سپرده شده است و پس از پیروزی انقلاب، پیکر شهدا را در آن به خاک سپرده‌اند. خوب است بدانید، تصویری که یکی از سایت‌های خبری آن را معاندانه و با سوء نیت منتشر کرده، قبر یک فرد عادی است که سنگ مزار از پیش ترک خورده و شکسته شده است و این سایت تصویر را برش زده و آن را منتسب به مزار شهید کرده است، اما به همین دلیل موجه باید همه قبور این قطعه مورد بازسازی قرار بگیرد.

یکی دیگر از دلایلی که نسبت به همسطح‌سازی مزارهای مطهر شهدا در این قطعه اقدام شد،‌ سختی تردد مادران و پدران شهدا که اغلب در سنین بالا هستند بود و از سویی جانبازان ویلچری که عبور از پستی و بلندی‌های مزار شهدای آرمیده در این قطعه به دلیل تفاوت ارتفاع قبور برایشان مشکلاتی ایجاد می‌کرد، دلیل دیگری بود که انجام چنین اقدامی را می‌طلبید. نمونه بارز این دشواری را می‌توان در شکسته شدن دست و پای مادران و پدرانی جستجو کرد که در همه فصول هنگام عبور از روی قبور ناهمسطح که در جوارشان محلی برای عبور و مرور تعبیه نشده بود،‌ دچار سانحه شدند.

در همین رابطه با علی اکبری، مسئول خانه شهید بهشت زهرا(س) گفت‌وگویی انجام دادیم که شرح آن را در زیر می‌خوانید؛

اکبری درباره اقدامی که در قطعه 24 انجام می‌شود، گفت: در قطعه 24 بهشت زهرا(س) اقدامی با عنوان مناسب‌سازی انجام می‌شود که در این اقدام، نه فقط ویترین هر یک از شهدا، بلکه سنگ مزار وی حفظ می‌شود. این قطعه مشترک است، یعنی علاوه بر شهدا، افراد عادی نیز که از دنیا رفته‌اند در آنجا به خاک سپرده شده‌اند.

وی به سخنان مقام معظم رهبری استناد کرد که فرموده‌اند «مناسب‌سازی شود و دسترسی آسان میسر شود» و گفت: برخی افراد مغرض به خانواده شهدا می‌گویند که سنگ مزار شهیدان این قطعه تعویض می‌شود، در حالی که اصلاً چنین اتفاقی نیفتاده است و دقیقاً همان سنگی که پیش از این روی سنگ مزار قرار گرفته بود،‌ دوباره نصب می‌شود، با هر رنگ و شکل و اندازه‌ای که بود و فقط سنگ مزارهای آن قطعه به منظور راحتی عبور و مرور والدین شهدا که کهنسال شده‌اند،‌ همسطح می‌شود.

اکبری در پاسخ به اینکه پیش از این در قطعه 44 اقدامی مبنی بر مناسب‌سازی صورت گرفت و همین موضوع سبب ایجاد ابهاماتی برای خانواده شهدا شده است، اظهار کرد: در قطعه 44 گلزار شهدا که طرح یکسان‌سازی طی سال 86 ـ 87 انجام شد، به این صورت که اکنون در قطعه 24 انجام می‌شود نبوده است. در قطعه 44 بحث یکسان‌سازی مطرح بود و تقریباً می‌توان گفت که هم ویترین و هم سنگ مزار شهدا حذف شد، ولی اتفاقی که در قطعه 24 می‌افتد این گونه نیست و موضوع فقط همسطح‌سازی است.

وی تاکید کرد: تعدادی از مزارهای قطعه 24 بهشت زهرا(س) همسطح‌سازی شده است و برای انجام این اقدام،‌ پیش از شروع کار با خانواده شهدایی که در این بخش قرار گرفته‌اند تماس گرفته و درباره کاری که قرار بود انجام شود توضیحاتی داده شد. برخی از اعضای خانواده شهدا که با آنان در این باره گفت‌وگو شد اظهار کردند که این اقدام باید با حضور خود آنان صورت گیرد که همین کار نیز انجام شد. برخی نیز رضایت دادند و کار را انجام دادیم. البته یادآور می‌شوم که اگر خانواده شهیدی نسبت به این موضوع رضایت نداشته باشد،‌ ما دست به مزار آن شهید نمی‌زنیم و اجازه خانواده شهید،‌ شرط نخست ما برای انجام همسطح‌سازی است.

مسئول خانه شهید بهشت زهرا(س) به خاطره‌ای در این باره اشاره کرد و افزود: مادر شهید کوه‌نژاد راضی به همسطح کردن مزار فرزندش نبود و به همین خاطر ما هم به مزار دست نزدیم. یک روز صبح به خانه شهید می‌آمدم که دیدم مادر شهید جلوی درب نشسته است. نگران شدم و تلفنی از مسئولان پرسیدم که نکند سنگ مزار تغییر داده شده باشد. گفتند نه. گفتم در محل حاضر شوید تا مطمئن شویم. بعد از دقایقی خبر دادند که سنگ همچنان به همان شکل قبلی است. با خیال آسوده وارد خانه شهید شدم. مادر شهید ابتدا با تشر که تا الان کجا بودی با من برخورد کرد و ادامه داد که باید سنگ مزار پسرم را هم مثل بقیه کنی! تعجب کردم. گفتم شما که راضی نبودید. گفت بعد از سال‌ها خواب پسرم را دیدم که پشتش را به من کرد. وقتی علت را پرسیدم، پسرم گفت من را با ندادن رضایت از دیگر شهدا جدا کردی.

ویترین و سنگ مزار شهدا؛ خط قرمزهای طرح همسطح‌سازی

ویترین و سنگ مزار شهدا؛ خط قرمزهای طرح همسطح‌سازی

ویترین و سنگ مزار شهدا؛ خط قرمزهای طرح همسطح‌سازی

ویترین و سنگ مزار شهدا؛ خط قرمزهای طرح همسطح‌سازی

اکبری در ادامه سخنانش در پاسخ به اینکه چند شهید در قطعه 24 به خاک سپرده شده‌اند،‌ گفت: بیش از 4 هزار شهید در این قطعه جای گرفته‌اند. البته کسب اجازه برای همسطح‌سازی قبوری که در این قطعه جای گرفته‌اند،‌ فقط مخصوص خانواده شهداست و دیگر قبوری که متوفیان عادی را در بر می‌گیرد شامل نمی‌شود و انجام این کار مشکلی ندارد. کسب اجازه نیز به دلیل حفظ حرمت خانواده معظم شهدا انجام می‌شود. ما به خودمان اجازه نمی‌دهیم که بدون کسب اجازه خانواده شهدا،‌ اقدام به همسطح‌سازی مزارها کنیم،‌ چه برسد به حذف ویترین‌ها و تعویض سنگ مزار شهدا.

وی در این باره که چه اسنادی برای گفته‌هایش در دست دارد،‌ یادآور شد: تمام اسناد مربوط به کسب مجوز از خانواده شهدا با نام و شماره تماس آنها در اختیار ماست که در ادامه این گفت‌وگو آنها را به خبرنگار ایکنا نشان داد.

اکبری از اظهارات برخی خانواده‌های شهدا مبنی بر اینکه به آنان در این باره مطلبی گفته نشده و تماسی گرفته نشده است، گفت: گلزار شهدای بهشت زهرا(س) تنها یک قطعه ندارد،‌ بلکه 14 قطعه دارد که 30 هزار شهید در این قطعات جای گرفته‌اند و همسطح‌سازی تنها در قطعه 24 در حال انجام بود که 35 سال از قدمت آن می‌گذرد و مشکلاتی در قطعه پدید آمده بود که طرح همسطح‌سازی به همین مناسبت انجام شد.

وی درباره مشکلاتی که در این قطعه پدید آمده است به خبرنگار ایکنا گفت: مشکلاتی باعث نابسامان شدن این قطعه شده بود. برای مثال دیده می‌شد که چاله‌های بزرگی در کنار قبور ایجاد شده‌اند که در نتیجه فرسودگی بود و همین موضوع را می‌توانم به صورت مستند به شما نشان دهم و بگویم که یکی از پدران شهدا به ما اظهار کرد که عبور و مرور از چنین وضعیتی واقعاً برایشان دشوار است و به همین دلیل نمی‌توانند در قطعه 24 راه بروند و بر سر مزار فرزندشان حضور پیدا کنند.

مسئول خانه شهید بهشت زهرا(س) ادامه داد: در میان 14 قطعه‌ای که در بهشت زهرا(س) وجود دارد،‌ قطعه 24 و 50 که از قطعات قدیمی به شمار می‌روند دچار نابسامانی‌هایی شده‌اند که به بهسازی نیاز دارند. به ویژه مشکل عبور و مرور در قطعه 50 حتی برای جوانان وجود دارد و ما خودمان هم که سن و سالی نداریم، به سختی وارد این قطعه می‌شویم، چه برسد به پدران و مادران شهدا که سن و سالی از آنها گذشته است.(مستندات این قطعه در ادامه به صورت تصویری ارائه می‌شود)

اکبری در توضیحات بیشتر پیرامون مشکلات قطعه 50 و 24 گفت: ارتفاع برخی از مزارها 5 سانتی‌متر و برخی دیگر 10 یا 20 سانتی‌متر است و حتی در این میان ارتفاع 30 تا 50 سانتی‌متر هم دیده می‌شود. چنین افت و خیزهایی که در قبور شهدا دیده می‌شود،‌ مانع از آن است که خانواده‌ها به راحتی بر سر مزار شهدا رفته و قبور فرزندانشان را زیارت کنند.

وی تصریح کرد: روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته شاهد هستیم که تعداد زیادی از زائران در بلوارها و خیابان‌های بهشت زهرا(س) حرکت می‌کنند و به دلیل همین تنگی معابر و پستی و بلندی‌هایی که در قبور وجود دارد،‌ نمی‌توانند وارد قطعات شوند که این موضوع باید مدیریت شود تا خانواده‌های شهدا بتوانند بر سر مزار فرزندانشان بروند و اگر درصدد برپایی مراسم یادبود هستند،‌ بتوانند آن را در همان مکان برگزار کنند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات قطعه 27 گلزار شهدا برطرف شده است،‌ افزود: خوشبختانه توانستیم راه مناسبی را برای تردد خانواده شهدا در این قطعه باز کنیم و در قطعات 27، 28 و 53 مشکل خاصی وجود ندارد که طرح همسطح‌سازی یا بهسازی در آنها صورت گیرد. در این قطعات راهرویی برای تردد در نظر گرفته شده است که جانباز ویلچری و والدین شهدا می‌توانند به راحتی از آن عبور کنند، ولی قطعات 24 و 50 جزء قطعات نابسامان به شمار می‌آید و چنانچه خانواده‌ها حضور یابند و رضایت دهند،‌ سعی در بهبود وضعیت آنها داریم. قطعه 50 مربوط به شهدای تفحص است و 15 تا 20 سال قدمت دارد و پستی و بلندی‌ها اجازه تردد را به خانواده شهدا نمی‌دهد.

وی درباره شایعاتی که با پخش کلیپ یا اظهارات سبب دلنگرانی خانواده شهدا شده است گفت: فردی که به چنین اقداماتی دست زده است، مواردی چون تعویض سنگ مزار و حذف ویترین شهدا را که حکم موزه شخصی خانواده شهید را دارد به خانواده‌ها ارائه کرده و با این اقدام از عواطف خانواده شهدا سوءاستفاده می‌کند. وی با نشان دادن کلیپ به خانواده شهدا گفته است که در مزار فرزندان شما بولدوزر انداخته‌اند و مزارها را تخریب می‌کنند و استخوان‌های فرزندان شما را بیرون می‌اندازند. چنین فردی با نیت سوئی که داشته است، بدون در نظر گرفتن عواطف خانواده‌ها، به راحتی با احساسات آنها بازی می‌کند. همین موضوع سبب شد که مادر شهیدی در ساعت 23 و 24 با من تماس بگیرد و بگوید که می‌خواهم سر مزار فرزندم بروم. وقتی علت را از ایشان پرسیدم،‌ پاسخ داد که با من تماس گرفته و گفته‌اند که استخوان‌های فرزندم را در طرح یکسان‌سازی بیرون انداخته‌اید.

اکبری با ناجوانمردانه خواندن چنین اقدامی از سوی افراد مغرض، اظهار کرد: برخی از خانواده‌های شهدا در هنگام دادن رضایت برای انجام طرح همسطح‌سازی در پائین امضایی که کرده‌اند، نوشته‌اند که در هنگام انجام این اقدام، خانواده شهید باید حضور داشته باشد. ما نیز به این خواست خانواده شهید احترام گذاشتیم و این اقدام را در حضور آنان انجام دادیم.

وی ادامه داد: برخی از خانواده‌هایی که رضایت دادند نیز گفته‌اند که اگر ما هم باشیم ایرادی دارد؟ که ما هم به کارگران تذکر دادیم که مزار آن شهید باید با حضور خانواده همسطح شود و حضور خانواده‌ها هیچ مشکلی ندارد.

اکبری به خبری که در یکی از جراید منتشر شده بود اشاره کرد و افزود: در این روزنامه چنین خبر داده بودند که مزار شهید صراف، یکی از شهدای معروف کشورمان که در قطعه 24 قرار دارد تخریب شده است. با خودم گفتم شاید کارگران درست متوجه نشده‌اند و همین موضوع سبب شد که بر سر مزار بروم و ببینم موضوع از چه قرار است. وقتی بالای سر مزار رسیدم،‌ دیدم برادر شهید هم آنجاست که در همان لحظه از سخنان برادر شهید فیلم گرفتم. این در حالی بود که عکس مزار تخریب شده این شهید را در روزنامه مورد نظر منتشر کرده بودند.

وی به سخنان یکی از مادران شهدا با این مضمون که «دیگر بنیه 10، 20 سال پیش را ندارم و نمی‌توانم بر سر مزار فرزندم بروم» اشاره کرد و گفت: اکنون حدود سه ردیف از قطعه 24 را همسطح کردیم که البته برخی از قبور به دلیل اینکه نتوانستیم خانواده آنها را پیدا کنیم دست نخورده باقی مانده است. اکنون می‌دانم که با توجه به شایعات پراکنده شده، 80، 90 درصد خانواده‌های شهدا با این اقدام مشکل دارند؛ در حالی که اقدام خاصی قرار نیست صورت بگیرد. وقتی خانواده‌ها به قطعه 24 می‌آیند و واقعیت را می‌بینند،‌ متوجه می‌شوند که اطلاعات کذب به آنها داده شده است و نه سنگ مزار تعویض شده و نه ویترینی حذف شده است و قرار هم بر این نیست که هیچ کدام از موارد نامبرده شده روی دهد.

اکبری به سخنان والدین یکی از شهدا اشاره کرد که گفته بود، به ما گفتند که ویترین‌ها را حذف کرده‌اید و قبور تخریب شده‌اند و یادآور شد: تصور کنید به منزل مادر و پدر یک شهید که 60، 70 سال دارند زنگ بزنند و بگویند که مزار فرزندتان تخریب شده است. چه اتفاقی می‌افتد؟ والدین شهدا چه احساسی پیدا می‌کنند و این خبر بد چه بر سر جسم‌شان می‌آورد؟

وی با تاکید بر اینکه درصدد بودیم که مناسب‌سازی مزار شهدا را با رضایت خانواده آنها انجام دهیم و بدون رضایت کاری صورت ندهیم، افزود: ما در گلزار شهدای تهران به هیچ گلزاری در شهرستان‌ها کار نداریم. در گلزار شهدای تهران دو خط قرمز وجود دارد؛ یکی ویترین شهید که حکم موزه شخصی وی را دارد و دیگری سنگ مزار. خانه شهید بهشت زهرا(س) حتی هر یک از ویترین‌هایی را که قفل و شیشه آنها شکسته بود، با مراجعه و اطلاع‌رسانی خانواده شهید احیاء کرد و به ترمیم آنها پرداخت. برای ویترین‌هایی که پرچم نداشتند هم پرچم نصب کردیم. با چنین اقداماتی که رایگان هم انجام می‌شود،‌ چرا باید دست به تخریب قبور و ویترین شهدا بزنیم؟

اکبری در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: اگر شیشه‌ ویترین مزاری شکسته باشد را درست می‌کنیم و خبر تعویض کلید قفل‌ها را با زدن برچسب بر ویترین شهید به اطلاع خانواده می‌رسانیم تا برای تحویل گرفتن آن به خانه شهید روی آورند. این اقدام مربوط به یکی، دو روز گذشته نیست و شماره تماس اغلب خانواده‌های شهدا در قطعات مختلف را داریم و اسناد آن نیز موجود است.

وی با اشاره به اینکه خانواده شهید با گذاشتن آئینه و قرآن در ویترین برای خود موزه شخصی درست کرده است و این موزه باید حفظ شود، گفت: خانواده شهدا مطمئن باشند که اگر هر کسی بخواهد این ویترین‌ها را از بین ببرد،‌ خود ما جلوی ایشان می‌ایستیم. همچنین از همه مزارها یک بار عکس گرفتیم و آرشیو کل آنها را داریم.

ویترین و سنگ مزار شهدا؛ خط قرمزهای طرح همسطح‌سازی

اکبری ادامه داد: در قطعه 24 هم روزی دو،‌ سه بار سرکشی می‌کنیم و همه تصاویر را آرشیو کردیم و سند مصور داریم. گلزار بهشت زهرا(س) قطب فرهنگی کشور و بزرگترین قطب فرهنگی جهان اسلام است و هیچ مکانی را در دنیا نداریم که 30 هزار شهید به صورت یکجا در آنجا جای داشته باشند.

ویترین و سنگ مزار شهدا؛ خط قرمزهای طرح همسطح‌سازی

وی به برخی مزارها که در این گلزار نمونه و ویژه هستند اشاره کرد و افزود: برای مثال برخی از شهدا که خواستند گمنام بمانند از این جمله هستند که روی سنگ مزار آنها اسمی بیان نشده است. برای مثال برخی از شهدا وصیت کرده بودند که مثل حضرت زهرا(س) غریب باشند مانند شهید غلامرضا صباغی یا مازیار منصوری. در جای دیگری از این قطعه سنگ مزاری است که نامی از شهید روی آن وجود ندارد و در ازای آن نوشته شده که «تقدیم به آستانه کبیر الله». این موارد را ضمن کاوش‌هایی که انجام دادیم به دست آوردیم و در بروشورهایی که چاپ کردیم،‌ به شناسایی آنها پرداختیم و اطلاع‌رسانی کردیم. در بروشوری که تهیه کرده‌ایم، نام یکایک شهدای شاخص بهشت زهرا(س) نوشته شده است.

ویترین و سنگ مزار شهدا؛ خط قرمزهای طرح همسطح‌سازی

اکبری در ادامه سخنانش از حفظ این گونه مزارها یاد کرد و ادامه داد: سنگ مزار شهدا باید حفظ شود و نه فقط سنگ‌هایی که به صورت شاخص و نمونه بیان شده‌اند، بلکه باقی مزارها هم باید به صورت ویژه حفظ شوند. گاه به دلیل گذشت 35 سال از عمر این قطعه، خانواده شهید برای تعویض سنگ مزار به دلیل فرسودگی اقدام می‌کنند. گاه که از این موضوع مطلع می‌شویم،‌ به آنها پیشنهاد می‌دهیم که یک سنباده نرم روی سنگ بکشند و رنگ بزنند تا مثل روز اول شود، مانند هزار سنگ مزار سیاه‌رنگی که نمونه آن در بهشت زهرا(س) بسیار است، ولی گاه می‌بینیم که سنگ مزار را تعویض می‌کنند و سنگ قدیمی که هویت اصلی شهید بوده است تغییر می‌کند.

ویترین و سنگ مزار شهدا؛ خط قرمزهای طرح همسطح‌سازی

وی اظهار کرد: ما در بهشت زهرا(س) دو خط قرمز داریم که یکی سنگ مزار شهداست. گاه خود خانواده شهید به ما مراجعه می‌کنند و می‌خواهند که سنگ مزاری که شکسته شده است تعویض شود. اگر چنین مطالبه‌ای هم شود،‌ همانند همان سنگ با همان رنگ و جنس و مطالبی که روی آن نوشته شده بود را جایگذاری می‌کنیم، به طوری که هیچ فرقی با سنگ اصلی نداشته باشد. البته در روال کاری ما این گونه نیست که بخواهیم سنگی را تعویض کنیم و مثالی که بیان شد، در صورت خواست خانواده شهید در اثر شکسته شدن سنگ است. در صورتی که سنگ مزاری شکسته شده باشد سعی می کنیم آن را مرمت کنیم و در غیر این صورت همانند همان را طبق توضیحاتی که گفته شد می‌گذاریم.

مسئول خانه شهید بهشت زهرا(س) با بیان اینکه هزینه چنین اقدامی را شهرداری تقبل می‌کند و اگر احیاناً سنگی شکست، نیز با مسئولیت ما و هزینه‌کرد شهرداری اصلاح می‌شود، گفت: اینجا سوال است که اگر سنگ مزاری شکسته شده و یا به مرور زمان و فرسودگی دچار تخریب شده باشد،‌ آیا باید همان خرده سنگ‌ها را در همسطح‌سازی استفاده کرد؟ البته باز هم می‌گویم که هیچ اقدامی بدون اطلاع و رضایت خانواده شهدا انجام نمی‌شود و انجام این کار را وظیفه خود می‌دانیم.

اکبری با اشاره به اینکه همسطح‌سازی با رضایت و خواست خانواده شهید انجام می‌شود، گفت: برخی اخباری را به کذب منتشر کرده‌اند که بلدوزر در مزار شهدا انداخته‌ و استخوان‌های شهدا را شبانه بیرون آورده‌اند. با اشاعه چنین شایعاتی، خانواده شهدا را دچار استرس و ناراحتی کرده‌اند و با احساسات و عواطف آنها بازی کرده‌اند. آنها چنین فیلم‌های دروغینی را ساخته و پخش کرده‌اند.

وی درباره اینکه همسطح‌سازی تا چه حد انجام شده است، عنوان کرد: این اقدام در یک ردیف از قطعه 24 صورت گرفته است و کار خاصی انجام نشده و هم اکنون نیز متوقف شده. البته این اقدام، کاری دشوار است؛ چرا که باید از هر کدام از خانواده شهدا رضایت گرفته شود. این طرح شاید به این شکل باشد که روزانه فقط روی مزار یکی از شهدا کار شود و در این راستا نباید سنگ مزار نباید حتی یک میلیمتر جابجا شود. باید سنگ با همان حالت برداشته و همسطح دیگر مزارها شده و جایگذاری شود که این کار یک یا دو روز زمان می‌برد.

اکبری ادامه داد: برای بعضی از خانواده‌های شهدا و افراد این تصور وجود دارد که اتفاق به وقوع پیوسته در سال 86، 87 که در قطعه 44 بهشت زهرا(س) که مربوط به شهدای گمنام است، هم اکنون اینجا پیاده می‌شود، ولی آنچه که در اینجا انجام می‌شود(قطعه 24) کاملاً متفاوت است، به این معنی که اتفاقی که در قطعه 44 صورت گرفت و سنگ‌ها جا به جا شد، در اینجا انجام نمی‌شود و علت مقایسه این کار از سوی افراد مغرض،‌ تضعیف ارتباط خانواده شهدا با نظام است و اینکه عواطف خانواده شهدا جریحه‌دار شود.

وی در ادامه سخنانش درباره شایعاتی که پراکنده شده است،‌ گفت: واقعاً انصاف نیست که مادر شهید را این گونه آزار و اذیت کنند که در نیمه شب سر مزار فرزندش حاضر شود که ببیند آیا سنگ مزار فرزندش سالم است و آیا استخوان‌های فرزندش بیرون ریخته نشده است؟ چنین افرادی چگونه پاسخ خدا و شهدا را در آن دنیا خواهند داد؟ چنین افرادی که دست به چنین اقداماتی می‌زنند، افراد معتقد به اسلام و دیانت نبوده و مسلمان نیستند. باید بدانند که قیامتی در راه است و شهدا در سر پل صراط جلوی آنها را خواهند گرفت.

در پایان گزارش تصویری به سمع و نظرتان می‌رسد.


گزارش از آزاده غلامی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۰۹ - ۰۸:۳۱
0
1
سلام چرا این دوست یا مسوول عزیز توجیه می کند . بهشت زهرا و قطعه شهدا جزیی از فرهنگ جبهه و ایثار و شهادت است . اینگونه که هست باید بماند .
ببینید خود شما چقدر از مشروطه اکنون درک و تجسم دارد همین مقدار هم جوانان امروزی از دفاع مقدس درک دارند و این تجسم که هم بخشی از آن در قطعه شهداست به لطف این عزیزان میوول از بین می رود . سنگ مزار حتی راه های عبور برای رسیدن به قطعه شهدا خود فرهنگی است از دفاع مقدس . هر مزار شهید داستانی دارد هر تابلو و هر گونه نصب سنگ مزار . چرا این عزیزان داستانها و ادبیادت آن موقع را روایت نمی کنند . الان به قطعه شهدای گمنام که ساماندهی شده است بروید بله تفریح و جای قدم زدن خوبی است اما چقدر پدران مادران و فرزندان مکث می کنند و روایت هر مزار شهید را می خوانند؟ سخن بسیار است اگر دوست داشتید تماسی گرفته شود
captcha