مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن اصفهان در یک نگاه
کد خبر: 3526311
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶

مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن اصفهان در یک نگاه

گروه فعالیت‌های قرآنی: شعبه مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن در اصفهان با بهره‌گیری از پنح مدرس حفظ قرآن به هزار نفر از علاقه‌مندان این عرصه خدمات ارائه می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن امیری، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درخصوص ضرورت راه‌اندازی شعبه‌ای از مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن در استان‌ها چیست؟ گفت: طرح ملی حفظ قرآن از سال 91 بیشتر با اهتمام به حفظ قرآن به صورت حضوری آغاز شد در کنار این طرح، حفظ مجازی و آموزش‌های غیرحضوری هم در دستور کار قرار گرفت، تا جایی که می‌توان گفت حفظ مجازی هم مکمل طرح ملی حفظ است.
وی ادامه داد: استان اصفهان در طرح ملی حفظ در سال 93 و 94 جزو استان‌های برتر کشور شد. استان اصفهان به لحاظ جایگاه حافظان قرآن در کشور جایگاه و رتبه ویژه‌ای دارد. به گونه‌ای که در سطح استان، مشکل مربی نداریم،‌ مربیانی که دوره‌های لازم را دیده‌اند، متخصص و با‌انگیزه هستند اما در میان طرح ملی حفظ در سطح استان با مشکلی مواجه شدیم، از آن جهت که بعضی از مناطق و روستاهای استان دور و صعب‌العبور هستند و امکان اعزام مربی حافظ قرآن که دارای سابقه خوب مربیگری باشد، نبود.
امیری اظهار کرد: لذا در راستای طرح ملی حفظ، آموزش مجازی و غیرحضوری حفظ قرآن را برنامه‌ریزی کردیم. شعبه مرکز آموزش مجازی حفظ در کنار مقبره علامه مجلسی(ره) با پنج‌ اپراتور راه‌اندازی شد و فعالیتش آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه این طرح، کار مبارکی است، عنوان کرد: ‌از آن جهت که مقام معظم رهبری بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن تأکید داشتند. با این اجرای طرح غیرحضوری بهانه‌ای برای فردی باقی نمی‌ماند و فردی نمی‌تواند بگوید من نمی‌توانم حضور در کلاس داشته باشم و ...
امیری با اشاره به دیگر امتیازات این طرح، بیان کرد: از امتیازهای دیگر این طرح حضور افرادیست که به حفظ قرآن علاقه‌مندند اما امکان شرکت در کلاس حضوری را ندارند. اجرای طرح غیر‌حضوری حفظ قرآن هم در زمان صرفه‌جویی می‌کند و هم در هزینه. همچنین افرادی که به واسطه‌های مختلفی نمی‌توانند در کلاس شرکت کنند، این بهترین روشی است که می‌توانند حفظ قرآن را ادامه دهند.
وی اضافه کرد: سعی‌ما این است که در روستاها و مناطقی که امکان حضور استاد و اعزام استاد و مربی را نداریم، بتوانیم این خدمات را ارائه دهیم. این شعبه هم اکنون به 1000 نفر خدمات ارائه می‌دهد، پنج استاد که حافظ کل قرآن هستند، در این مرکز مشغول به فعالیت هستند که حدود 80 درصد این افراد بانوان و 20 درصد اقایان هستند.
امیری با اشاره به ساعت کار شعبه مرکز آموزش حفظ مجازی اصفهان، ادامه داد: این شعبه از ساعت هشت صبح تا 18 به صورت مستمر خدمات آموزشی ارائه می‌دهد و طی بررسی‌هایی که انجام شده عموم قرآن‌آموزان از عملکرد مرکز استان رضایت دارند.  
وی با اشاره به مواردی که موجب معرفی بیشتر و بهتر شعبه مرکز آموزش حفظ مجازی شده است، عنوان کرد: این مرکز غرفه‌هایی در نمایشگاه ‌قرآن استان، روز قدس در میدان امام داشت. همچنین در سطح شهر نیز تبلیغات گسترده‌ای از این طرح انجام گرفته است و در کنار آن نیز از ظرفیت شبکه استانی سیما و از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی برای معرفی بهتر طرح استفاده کردیم، تا اینکه امروزه شاهد استقبال قرآن‌دوستان هستیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌هایی برای ادامه روند مرکز آموزش مجازی استان اصفهان دارید؟ گفت: نگاه ما این است که در راستای بومی کردن این طرح و استفاده بیشتر از ظرفیت‌های قرآنی، در برخی از شهرستان‌های مهم و پرجمعیت استان مثل کاشان، شهرضا و ... مرکز مجازی را راه‌اندازی کنیم که رایزنی‌های مقدماتی در این زمینه صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در برنامه ما هست که تعداد اپراتورهای مرکز مجازی حفظ را در استان اصفهان افزایش دهیم به طوری که ان‌شاءالله بتوانیم تا پایان سال جاری به سه هزار و 500 نفر توسط این مرکز خدمات آموزشی ارائه شود. همچنین از آنجا که برخی از قرآن‌آموزان این مرکز هم با تنگای وقت روبرو هستند، برنامه ما این است که شیفت شب مرکز هم راه‌اندازی شود به گونه‌ای که از ساعت 18 تا 22 نیز پاسخگوی متقاضیان باشیم.
امیری بیان کرد: هم اکنون کارشناسانی در زمینه استفاده بهتر و بیشتر از بستر اینترنت، ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و همچنین شبکه‌های موبایلی و ... در حال انجام مطالعه و بررسی هستند. چراکه با استفاده از این ابزارها یقیناً‌ می‌توانیم نفوذ بیشتر و تأثیرگذاری بهتری داشته باشیم و از سوی دیگر خروجی بالاتری را شاهد باشیم.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری تأکید به استفاده از ظرفیت فضای مجازی در راستای ترویج فرهنگ اسلامی دارند، به نظر می‌رسد که باید فکر و تأمل بیشتری در این قضیه صورت گیرد به طوری که در این زمینه استفاده بیشتری از ابزارها داشته باشیم تا اینکه بتوانیم قطار حفظ قرآن کریم را به سرانجام خوبی برسانیم.
captcha