شناسایی مراکز «بیت‌النور» و پرورش نخبگان در «اسوه»
کد خبر: 3527076
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

شناسایی مراکز «بیت‌النور» و پرورش نخبگان در «اسوه»

گروه فعالیت‌های قرآنی: طی هفته‌ای که گذشت، رویدادهای قرآنی مختلفی رخ داد که از میان آن‌ها می‌توان به افتتاح پنجمین دوره طرح «اسوه»، تجلیل از قاریان حرم امام راحل، آزمون شفاهی اعطای مدرک تحصیلی و رونمایی از تابلوهای بیت‌النور در منطقه هفت تهران اشاره کرد.

از افتتاح پنجمین دوره طرح «اسوه» تا استقبال سیدحسن خمینی از تشکیل دارالقرآن در حرم امام(ره)

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اخبار این هفته با تشکیل جلسه هماهنگی پنجمین مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه بیمارستان‌های سراسر کشور، افتتاح پنجمین دوره طرح «اسوه» و نیز اعلام فراخوان آزمون قرآن و عترت کارکنان دولت از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد با برگزاری مسابقات قرآن بانوان شاغل در ستاد فرماندهی کل سپاه و اعلام خبر برگزاری بزرگترین رخداد قرآن کشور در گیلان ادامه یافت و نیز با اعلام خبر استقبال حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی از پیشنهاد تشکیل دارالقرآن در حرم امام خمینی(ره) پایان یافت.

پنجمین دوره طرح «اسوه» افتتاح شد

در اولین روز این هفته، مراسم افتتاحیه پنجمین دوره طرح اسوه با حضور ۴۸ قاری نوجوان از سراسر کشور روز ۶ شهریورماه در اردوگاه شهید زین‌‌الدین واقع در شهرک استقلال برگزار شد.

محمدتقی میرزاجانی، مدیر طرح «اسوه» در این مراسم به ارائه گزارشی از این طرح پرداخت و گفت: آنچه که از سال ۹۳، با دغدغه‌ای که دوستانمان در بنیاد خاتم‌الاوصیاء(عج) داشتند این بود که نتیجه‌ای حاصل شود تا قاریان قرآن در سطح ایران و بین‌الملل بدرخشند و از حیث تلاوت و شخصیت متعالی انقلابی و ولایی جریان‌ساز بشوند، این هدف عالی است که به‌دنبال آن هستیم.

میرزاجانی در مورد دو ویژگی مهم این دوره از طرح اسوه تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این دوره این است که سه استاد به صورت هم‌زمان در سه کلاس تدریس می‌کنند و برای هر کلاس یک استاد از اساتید جوان و باانگیزه که صبر بیشتری دارند استفاده شده است، البته این اساتید زیرنظر اساتید مبرز مانند استاد شاه‌میوه فعالیت می‌کنند.

مصوبات جلسه هیئت‌مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور اعلام شد

هشتمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور، صبح روز، ششم شهریورماه، با موضوعاتی چون بررسی اجرای طرح آیه‌های همدلی، ساماندهی فعالان قرآنی بانک اطلاعات قرآنیان کشوری و بررسی تجلیل از فعالان قرآنی استان‌ها در ساختمان شورای اسلامی شهر تهران تشکیل شد.

ازجمله مصوبات این جلسه می‌توان به فراهم کردن شیوه‌نامه برای بانک اطلاعات قرآنی اشاره کرد. همچنین مقرر شد براساس دستورالعمل ابلاغ شود و منابع ملی نیز تأمین شود. این پایگاه اینترنتی باید به‌عنوان یک مرجعیت برای فعالان قرآنی تبدیل شود.

جلسه هماهنگی مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه بیمارستان‌های کشور برگزار شد

همچنین، در دومین روز این هفته نیز دومین جلسه هماهنگی پنجمین مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه بین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان تهران به میزبانی بیمارستان خاتم‌الانبیاء(عج) تشکیل ‌شد.
طی این جلسه که روز هفتم شهریورماه با حضور پیرحسین کولیوند، مدیر بیمارستان تخصصی خاتم‌الانبیاء(عج) و سایر نمایندگان نهادهای درمانی و قرآنی برپا ‌شد، آئین‌نامه مسابقات ابلاغ و از پوستر مسابقات نیز رونمایی ‌شد. همچنین، بررسی و ابلاغ دستورالعمل مسابقات (رشته‌ها، جوایز و امتیار) از جمله برنامه‌های درنظر گرفته شده در جلسه بود.

فراخوان آزمون قرآن و عترت ویژه کارکنان دولت اعلام شد

فراخوان اولین آزمون سراسری قرآن و عترت ویژه کارکنان دولت توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد.

بر همین اساس در فراخوان اولین آزمون سراسری قرآن و عترت ویژه کارکنان دولت آمده است، ثبت نام اولین آزمون سراسری قرآن و عترت ویژه کارکنان دولت(رسمی، پیمانی، قراردادی)، روز شنبه، ٢٠ شهریورماه تا ١٥ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت که از طریق سایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود.
این آزمون الکترونیکی و صرفاً برای کارکنان دولت برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به شرکت در آن می‌توانند روز چهارشنبه، ١٩ آبان‌ماه با مراجعه به سایت معاونت قرآن و عترت و با استفاده از کد ملی و شماره تلفن همراه خود در آزمون شرکت کنند.

اسامی شرکت‌کنندگان در جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم اعلام شد

اسامی تمامی شرکت‌کنندگان در مرحله کشوری سی و یکمین جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم اعلام شده است، که بر اساس آن اسامی شرکت‌کنندگان در بخش‌های شفاهی(عترت)، ادبی، هنری، پژوهشی و فناوری مشخص شده است.
مرحله دانشگاهی سی و یکمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم ماه‌های پایانی سال ۹۴ برگزار شده است و مرحله منطقه‌ای نیز اردیبهشت‌ماه و به میزبانی پنج دانشگاه در مناطق مختلف برگزار شد.
یادآور می‌شود، مرحله کشوری این جشنواره نیز روزهای ۱۷ تا ۱۹ شهریورماه در زاهدان برگزار می‌شود. پیش از این نیز اسامی شرکت‌کنندگان بخش شفاهی(قرآن) و کتبی نیز اعلام شده بود.

مسابقات قرآن بانوان شاغل در ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد

همچنین، در سومین روز از این هفته، مرحله نیمه‌نهایی مسابقات قرآن کریم ویژه بانوان شاغل در ستاد فرماندهی کل سپاه در ستاد فرماندهی سپاه برگزار شد.
در این مسابقات که روز هشتم شهریورماه به همت معاونت روابط عمومی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در ستاد و حوزه مرکزی سپاه برگزار شد، شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ، قرائت و مفاهیم با یکدیگر به رقابت پرداختند.
یادآور می‌شود، مرحله کشوری این مسابقات که پانزدهمین دوره آن است، نیز آبان‌ماه و با حضور برگزیدگان تمامی نیروهای سپاه در بخش بانوان برگزار می‌شود

نشست بررسی و تحلیل مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی برگزار شد

همچنین، در این روز، نشست بررسی و تحلیل مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی با حضور جمعی از اساتید قرآنی کشورمان برگزار و در آن در مورد مسائلی همچون داوری مسابقات مالزی، اعزام و ... بحث و تبادل نظر شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشور و دارنده رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی، امین پویا، قاری بین‌المللی کشور و دارنده دو رتبه چهارم و دوم مسابقات قرآن کشور مالزی، عبدالرسول عبایی، داور دو دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و دبیر کمیته اعزام قاریان به مسابقات بین‌المللی قرآن از جمله حاضران در این جلسه بودند که هر کدام به بیان دیدگاه‌های خود در مورد مسابقات قرآن کشور مالزی پرداختند.

اولویت‌های کارگروه شورای عالی قرآن شهرداری تهران بررسی شد

جلسه کارگروه پژوهشی شورای عالی قرآن شهرداری تهران، روز هشتم شهریورماه به منظور بررسی اولویت‌های پژوهشی این کارگروه در دبیرخانه این شورا تشکیل شد.

در این جلسه دو مورد پژوهشی که از سوی پژوهشگران به این کارگروه ارائه شده بود، مورد بررسی قرار گرفت که از جمله آنها برگزاری جلسات کارگاهی با موضوع قرآن بوده که مقرر شد طرح درس و نمونه میدانی و آماری‌اش ارائه شود.
همچنین راه‌اندازی سامانه تلفنی در زمینه آموزش قرآن و پاسخگویی به سؤالات دینی و احکام و قرآنی از دیگر موضوعاتی بود که مورد بررسی قرار گرفت که مقرر شد نمونه جامعه آماری ارائه شود تا نتایج آن مورد بررسی قرار ‌گیرد.

یادآور می‌شود، این جلسه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، دبیر شورای عالی قرآن شهرداری، محسن میرباقری، رئیس این کارگروه، نعمتی به‌عنوان نائب رئیس، لیلا صفری دبیر و سایر اعضا چون محمدعلی لسانی فشارکی، مهدی نادی، بیگ محمدی، احمدی، اسماعیلی، میثم طاهرآبادی و حامدی برگزار شد.

«پروانه مهدوی» فعال قرآنی دار فانی را وداع گفت

در خبری که در چهارمین روز از هفته بر روی خروجی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) قرار گرفت، پروانه مهدوی، داور و ممتحن مجاز سازمان تبلیغات اسلامی طی مدت‌ها مبارزه با سرطان سرانجام دعوت حق را لبیک گفت. او که لقب خواهر شهید بودن را پس از دوران دفاع مقدس همراه داشت، از حدود سال ۷۷ تاکنون با سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد و همزمان با فعالیتش نیز سیر درمانیش را طی می‌کرد تا اینکه سرانجام دعوت حق را لبیک گفت. بانوی اخلاقی که فعالیتش همراه با خلوص و تواضع بود و روحیه ولایی‌ و عشق و ارادتش به ولایت فقیه زبانزده همه دوستان و شاگردان و آشنایانش بوده است.

زمان برگزاری بزرگترین رویداد قرآنی کشور اعلام شد

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست هم‌اندیشی ستاد راهبردی سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن از برگزاری این مسابقات در ۲۶ مهرماه به میزبانی استان گیلان خبر داد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به برخی تغییرات در نحوه برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در استان گیلان خاطرنشان کرد: در طول برگزاری مسابقات قرآنی گیلان حداقل ۶ مراسم و افتتاحیه و اختتامیه برگزار خواهد شد و این می‌طلبد که مسئولان در سطح ملی و استانی به صورت گسترده در آن حضور داشته باشند.

یادآور می‌شود، مسابقات سراسری قرآن کریم به‌عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور هر ساله در یکی از استان‌ها برگزار می‌شود که امسال این دوره از مسابقات روز ۲۶ مهرماه افتتاح و به مدت یک هفته با حضور مسئولان کشوری و استانی در شهر رشت برگزار خواهد شد.

آزمون شفاهی اعطای مدرک تحصیلی به حفاظ

این آزمون طی این هفته در دو بخش آقایان و بانوان با حضور داوران قرآنی و حافظان کل قرآنی که آزمون کارشناسی ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث سازمان سنجش را گذرانده ‌اند برگزار شد. با قطعی شدن تسلط آنها بر حفظ کل قرآن کریم مدرک تحصیلی کارشناسی این رشته به این افراد اعطا می‌شود.

زمان برگزاری مراسم اختتامیه مسابقات قرآن دانشگاه آزاد اعلام شد

در روز پایانی هفته‌ای که گذشت نیز بیت‌الله عزتی، رئیس اداره کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری مراسم اختتامیه بیست و یکمین دوره مسابقات قرآن این دانشگاه خبر داد.

وی با بیان اینکه این مراسم روز ۲۷ مهرماه سال جاری در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این مراسم نفرات برگزیده مسابقات قرآن دانشگاه آزاد اسلامی در بخش‌های کتبی و شفاهی حضور خواهند داشت.

عزتی اظهار کرد: با پایان یافتن مرحله نهایی این مسابقات، تعداد ۷۲ نفر از برگزیدگان که شامل نفرات اول تا سوم در هر بخش می‌شوند، طی برنامه‌ای در مراسم اختتامیه این مسابقات تجلیل و تقدیر خواهند شد.

استقبال حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی از پیشنهاد تشکیل دارالقرآن در حرم امام(ره)

در آئین تجلیل از قاریان و حافظان محافل انس با قرآن حرم حضرت امام خمینی(ره) که صبح روز ۱۰ شهریور در این حرم برگزار شد، بر خالی بودن جایگاه یک دارالقرآن در این مرقد مطهر اشاره و تولیت این آستان مقدس نیز خواستار پیگیری این موضوع شد.

حجت‌السلام والمسلمین سیدحسن خمینی، تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره) در این مراسم با تأکید بر اینکه هر چه پیوند ما با قرآن مستحکم‌تر باشد، نشان بیشتری از وصل به اهداف مد نظر دارد، گفت: هیچ تمدنی با امر به خواندن شروع نشده است، غیر از اسلام؛ آغاز حرکت ما خواندن و نوشتن علم بوده است. رسول گرامی اسلام(ص) که یک شخص امّی بودند زمینه‌ساز تمدنی بوده‌اند که آینده سعادتمندی را برای بشریت پیش رو قرار دادند.

وی با اشاره به پیشنهاد ارائه شده در مورد راه‌اندازی دارالقرآن در حرم امام خمینی(ره)، گفت: این موضوع نه تنها اولویت، بلکه وظیفه ماست و اینجا متعلق به قرآن و خادمان قرآن کریم است. گام‌های خوبی در این زمینه برداشته و آغاز شده و همین جلسه نیز گامی در همین راستاست

114 بیت النور

اولین مراسم رونمایی تابلوی خانه‌های قرآنی «۱۱۴ بیت‌النور»، چهارشنبه، دهم شهریورماه با حضور سعید طلوعی، شهردار منطقه ۷ در خیابان معلم، خیابان شهید گوهری، کوچه شهید حسین گرامی، دارالقرآن بیت‌الزهراء به همت معاونت فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری منطقه ۷ برگزار شد.
اختتامیه دومین دوره آموزشی مؤسسه «ریحانه مطهر»
اختتامیه دومین دوره آموزش عمومی و تخصصی قرآن کریم مؤسسه «ریحانه مطهر» با حضور حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسین طلا، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و سایر معلمان و متعلمان و والدین قرآن‌آموزان این مرکز ۱۱ شهریورماه در سالن اجتماعات سرای محله عباس‌آباد تهران برگزار شد.
captcha