قرآن کریم ایمان را ملاک فلاح بیان می‎کند
کد خبر: 3528445
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵
آیت‌الله هادوی تهرانی:

قرآن کریم ایمان را ملاک فلاح بیان می‎کند

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر و خارج فقه و اصول حوزه در تفسیر آیه نخست سوره مومنون گفت: براساس این آیه آنچه ملاک فلاح و رستگاری انسان است ایمان اوست زیرا علم بدون ایمان انسان را به فلاح نخواهد رساند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله محمدمهدی هادوی تهرانی، امروز 16 شهریورماه، در ابتدای درس خارج فقه و اصول خود به ارائه تفسیر مختصری از ابتدای سوره مبارکه مؤمنون پرداخت و گفت: ایمان راهی است که انسان را به هدف خلقت می‌رساند و البته ایمان مراتب دارد و به همین میزان هم فلاح، مراتب دارد بنابراین اگر کسی مانند پیامبر ایمانش در قله بود به قله فلاح هم خواهد رسید.
وی اظهار کرد: همه مومنین با هر مرتبه از ایمان، فلاح و رستگاری دارند و هر مرتبه‌ای از فلاح تابعی از مرتبه ایمان است و همان طور که گفته‌ایم ایمان متفاوت از علم است؛ یعنی ممکن است علم به چیزی داشته باشیم ولی ایمان به آن پیدا نکنیم.
این استاد حوزه بیان کرد: اگر کسی دید و ایمان پیدا نکرد از کسی که ندیده ایمان نیاورد عقاب سخت‌تری دارد زیرا بد آن است که ببینیم و باور نکنیم و خیلی‌ها دیدند و باور نکردند.
استاد خارج حوزه عمیه افزود: قرآن فرموده معجزات موسی(ع) را قومش دیدند ولی باور نکردند و این اتفاق به تصریح قرآن در تاریخ رخ داده است.
هادوی تهرانی گفت: تبدیل شدن عصای دست موسی(ع) به اژدها را دیدند ولی آن را سحر نامیدند و به آن ایمان نیاوردند و در عوض سحره فرعون که باید به آنان غطبه بخوریم  در یک نگاه دیدند و ایمان آوردند.
این استاد حوزه تصریح کرد: بنابراین ایمان، ملاک فلاح است نه علم، زیرا نفرمود مومنون عالمان هستند البته فرمود کسانی که علم دارند با کسانی که علم ندارند یکسان نیستند.
وی تاکید کرد: معنای این مطلب آن است که علم مقدمه است و اگر علم بود زمینه ایمان فراهم می‌شود و اگر ایمان بود به فلاح می‌رسیم زیرا عالم بدون ایمان وضعش از جاهل بدون ایمان بدتر است.
captcha