اجرای 50 پروژه در راستای طرح عدالت اجتماعی
کد خبر: 3530263
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹
شهریاری خبر داد:

اجرای 50 پروژه در راستای طرح عدالت اجتماعی

گروه فضای مجازی: معاون فرهنگی و رئیس مركز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه از اجرای 50 پروژه در راستای طرح عدالت اجتماعی در این قوه خبر داد و یكی از آن‌ها را طرح الكترونیكی ابلاغ‌های قضایی دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، معاون فرهنگی و رئیس مركز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه امروز، 24 شهریور در جلسه شورای اداری استان فارس، ضمن قدردانی از عملكرد دستگاه قضایی این استان، فارس را جزو استان‌های برتر در ارزیابی‌های ماهیانه دانست.
وی به اجرای 50 پروژه در راستای اجرای طرح عدالت اجتماعی در مجموعه قوه قضاییه اشاره كرد و طرح الکترونیکی ابلاغ‌های قضایی را یکی از مهم‌ترین آن‌ها برشمرد و گفت: معمولاً 15 میلیون پرونده در دستگاه قضایی ثبت می‌شود که هر پرونده 2 طرف و هر طرف 4 ابلاغ دارد، بر این اساس سالانه حداقل 120 میلیون ابلاغ قضایی برای پرونده‌ها انجام می‌شود.
شهریاری هزینه‌های اعمال ابلاغ قضایی به شکل کاغذ را برای سال 94 در مشهد، بالغ بر 3 میلیارد تومان اعلام و اضافه كرد: علاوه بر این هزینه‌های دیگری نیز به این ارقام اضافه خواهد شد.
معاون فرهنگی و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با بیان اینكه اجرایی شدن طرح ابلاغ الكترونیك در كشور موجب صرفه‌جویی حدود 100 میلیارد تومانی خواهد شد، گفت: از زمان آغاز این طرح به شکل پایلوت در استان فارس، 14 هزار نفر اعم از وکلا و كارشناسان قضائی با مراجعه به سایت ثبت‌نام كرده‌اند.
وی ادامه داد: ارسال ابلاغ به شکل کاغذی به درب منازل به سهم خود دارای اشکالاتی از جمله خدشه‌دار شدن حیثیت افراد،  نرسیدن ابلاغ به دست فردی که مورد شکایت قرار گرفته و موارد دیگری بوده است و طرح ابلاغ الكترونیكی راهی برای انجام دقیق‌تر وظیفه قانونی و شرعی دستگاه قضائی در قبال مردم به‌شمار می‌رود.
شهریاری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بسیاری از فناوری‌ها در محدوده موضوعات خاص مانند فناوری‌های ژنتیکی، نانو، هسته‌ای و... شکل گرفته‌اند، فناوری اطلاعات و ارتباطات را واجد پنج ویژگی دانست كه این ویژگی‌ها در حیات بشر تغییر ایجاد كرده است.
به گفته معاون قوه قضائیه گستردگی محیطی، مشارکت جهانی، توانمندسازی بشر و تکثر ظرفیت، پنج ویژگی‌ مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات محسوب می‌شود و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در آینده جنگ الكترونیكی جایگزین جنگ سرد شود.
وی همچنین اهمیت فضای مجازی در شرایط کنونی را به مثابه انقلاب اسلامی توصیف و اضافه كرد: متأسفانه امروز مفسدان از طریق فضای مجازی یكدیگر را یافته و ارتباط برقرار كرده و اقدامات مجرمانه را دنبال می‌كنند.
معاون فرهنگی و رئیس مرکز آمار و فانوری اطلاعات قوه قضاویه با بیان اینكه دکان‌هایی متعددی در فضای مجازی باز شده است، بر حضور جدی مدیران و دولتمردان در این فضا تأکید و اضافه كرد: شبكه‌های اجتماعی همان‌گونه كه فرصت محسوب می‌شوند، به همان میزان و بیشتر هم دارای تهدیداتی است كه باید آن‌ها را شناسایی كرد و این تهدیدات را از بین برد.
شهریاری یكی از مزایای طرح ابلاغ الكترونیكی را شناسایی هویت افراد در فضای مجازی دانست و گفت: در شورای عالی فضای مجازی به مسئولان هشدار داده‌ایم که نسبت به فیلترینگ در کشور و احراز هویت‌ها تحت شبکه همت کنند، چرا که ما مجاز به ورود به ارتباطات خصوصی افراد نیستیم و آن را تجسس حرام می‌دانیم اما در اقدامات ضد امنیتی، فساد و جرم موظف به ورود و پیگیری خواهیم بود.
captcha