تربیت 500 مشاور اسلامی و ایجاد قرارگاه‌های فرهنگی در راستای سیاست‌های خانواده
کد خبر: 3531486
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
مدیر کل پرورشی و تهذیبی حوزه خواهران عنوان کرد:

تربیت 500 مشاور اسلامی و ایجاد قرارگاه‌های فرهنگی در راستای سیاست‌های خانواده

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر کل پرورشی و تهذیبی معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران گفت: تربیت 500 مشاور اسلامی و ایجاد قرارگاه‌های فرهنگی و گنجاندن موضوعات خانواده در مسابقات و جشنواره‌ها گامی در راستای تحقق سیاست‌های خانواده و فرمایشات رهبری است.

مریم کریمی‌تبار، مدیر کل پرورشی و تهذیبی معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با اشاره به اهتمام حوزه خواهران در زمینه مسایل خانواده گفت: حوزه خواهران فعالیت‌های زیادی در زمینه خانواده و سبک زندگی اسلامی داشته و دارد و از جمله این برنامه‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه استادان، طلاب و مدیران و معاونان مدارس علمیه خواهران است.
وی با بیان اینکه این دوره‌ها با تفاهم صورت گرفته با سازمان بسیج طلاب انجام می‌شود، اظهار کرد: اولین دوره آموزشی با هدف تحکیم خانواده و با موضوعات جمعیت و فمینیسم، روایت‌گری و رسانه و فضای مجازی از سوم تا ششم مهرماه برگزار خواهد شد.
وی افزود: 92 طلبه خواهر فعال و نخبه از میان تعداد زیادی از متقاضیان انتخاب شده و در این دوره سه روزه شرکت خواهند کرد که هر کدام از این طلاب با کسب توانمندی می‌توانند مروج و مبلغ فرزندآوری و رشد جمعیت و مباحث مربوط به خانواده و مصون نگه داشتن خانواده‌ها از مشکلات فضای مجازی باشند.
کریمی‌تبار به اجرای طرح سیر مطالعاتی اشاره کرد و گفت: مسابقات سیر مطالعاتی مشتمل بر 16 کتاب با موضوعات مختلف است که یکی از محوری‌ترین مباحث آن، سبک زندگی اسلامی و تبلیغ است و از آثاری مانند مفاتیح‌الحیات آیت‌الله جوادی آملی استفاده شده است و برای همه سطوح از طلاب سطح دو تا چهار اجرا می‌شود.
مدیر کل پرورشی و تهذیبی حوزه خواهران بیان کرد: همچنین یکی از محورهای اصلی در مسابقات و جشنواره قرآن و عترت حوزه خواهران در بخش پژوهش این جشنواره، مباحث خانواده اسلامی است.
وی افزود: امسال فراخوان یازدهمین جشنواره آغاز شده است و اخلاق و تربیت، اقتصاد و معیشت و بینش سیاسی محورهای کلی بخش پژوهش را تشکیل می‌دهند و در بحث اخلاق و تربیت، ریزموضوعات زیادی از جمله مسایل خانواده مانند ارتباط متقابل زن و شوهر و والدین و فرزندان و ده‌ها ریزموضوع دیگر در ذیل این محور با هدف انجام پژوهش‌های مربوط به خانواده و سبک زندگی اسلامی گنجانده شده است.
انتظار الگوبودن طلاب
کریمی‌تبار در پاسخ به این سؤال که انتظار جامعه از بانوان طلبه و حوزه خواهران این است که در مسایل خانواده و رشد جمعیت و ... پیشگام باشند آیا این پیشگامی محسوس است و یا آماری برای برنامه‌ریزی‌های خود دارید، اظهار کرد: مرکز مدیریت حوزه خواهران نهادی سیاستگذار در این نوع مباحث است و ما در متن زندگی طلاب حضور نداریم و کمتر ارتباط چهره به چهره با آنان داریم زیرا بیشتر فعالیت ما برنامه‌ریزی در سطح کلان است و مدیران مدارس شاید بهتر بتوانند پاسخگوی این مسئله باشند.
وی تاکید کرد: در عین حال سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و فرمایشات ایشان از گذشته تاکنون و بعد از این نیز راهبرد و سیاست کلان حوزه خواهران بوده و خواهد بود. البته رسیدن به اهداف فرهنگی و تبلیغی زمان‌بر و نیازمند گذشت زمان است.
کریمی تبار افزود: طرح قرارگاه‌های فرهنگی که در 200 صفحه آماده شده و در همین راستا قرار است در تمامی استان‌ها، مدارس علمیه و یک قرارگاه مرکزی نیز در قم ایجاد شود که قرآن و عترت، خانواده و اقتصاد مقاومتی محور برنامه‌هایی است که توسط این قرارگاه‌ها اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: این قرارگاه‌ها در مرحله نخست برنامه‌های فرهنگی ویژه طلاب برگزار می‌کنند، اما هدف، توسعه آموزش‌های لازم در سطح مناطق و شهرهای سراسر کشور است.
کریمی‌تبار در پاسخ به این سؤال که در سال‌های اخیر شاهد رشد مشاوران و مراکز مشاوره و میزان مراجعه به این مشاوران در سطح حوزه‌های علمیه هستیم آیا این مسئله در تضاد با بحث الگوبودن حوزویان به ویژه بانوان طلبه برای دیگران نیست؟ اظهار کرد: مشاوره در سطح حوزه خواهران زیاد شده است ولی دلیل بر این نیست که مشکلات حوزویان و طلاب در مسایل اخلاقی و خانوادگی بیشتر شده باشد.
500 مشاور در مدارس خواهران کشور
وی تاکید کرد: ما هم اکنون 500 مشاور در حوزه‌های خواهران سراسر کشور داریم که تحت آموزش‌های لازم قرار گرفته و می‌گیرند و با ارتقاء دانش آنان بنا داریم ضمن ارایه مشاوره به طلاب در صورت لزوم در مدارس علمیه بتوانند در سطح استان و شهر خود به ارایه مشاوره اسلامی به خانواده‌ها و زنان بپردازند.
کریمی تبار افزود: هدف اصلی در تربیت مشاوران اسلامی و متخصصان این مسئله، خدمت رساندن به خانواده‌هایی است که با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی با تاکید بر نقش مثبت تحصیل در حوزه و زی طلبگی در بهبود روابط خانوادگی و کاهش مشکلات عنوان کرد: قطعا افرادی که در حوزه تحصیل می‌کنند و معتقد به مطالب و مباحثی هستند که آن را می‌خوانند، از زندگی بهتر و آرام‌تری برخوردار خواهند بود، اما بنده آماری در خصوص مشکلات خانوادگی مانند میزان طلاق و ... ندارم.

captcha