نخستین جشنواره «نقالی و پرده‌خوانی غدیر» به کار خود پایان داد
کد خبر: 3531633
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
عصر دیروز و طی مراسمی؛

نخستین جشنواره «نقالی و پرده‌خوانی غدیر» به کار خود پایان داد

گروه هنر: نخستین جشنواره «نقالی و پرده‌خوانی غدیر» پس از یک هفته برگزاری و اجرای مجالس گوناگون پیرامون واقعه غدیر و شخصیت حضرت علی(ع) عصر روز گذشته دوشنبه، 29 شهریور به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم اختتامیه نخستین جشنواره «نقالی و پرده‌خوانی غدیر»(نقالان علوی) عصر روز گذشته، دوشنبه، 29 شهریور با حضور محسن مؤمنی شریف؛ رئیس حوزه هنری، فاضل نظری؛ معاون هنری حوزه هنری، علی نصیریان؛ پیشکسوت بازیگری تئاتر و سینما، مهدی شفیعی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی ارشاد، شهرام کرمی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و جمعی از هنرمندان و مسئولان فرهنگی و هنری در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم کوروش زارعی به ایده اولیه شکل‌گیری این جشنواره اشاره کرد و گفت: حدود چهارماه پیش حسین عالم‌بخش از دوستان هنرمند و مدیر مجتمع فرهنگی غدیر ابتکار برگزاری این جشنواره را با ما در میان گذاشت و خوشبختانه با وجود فرصت کمی که در اختیار داشتیم، توانستیم با مشارکت مؤسسه فرهنگی «تسنیم نور» وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با انتشار فراخوان آمادگی 70 فعال در زمینه هنر نقالی و پرده‌خوانی را کسب کنیم که از این میان حدود 25 اثر نقالی و پرده‌خوانی در مدت یک هفته برگزاری این جشنواره اجرا شد که 13 مجلس مربوط به شهرستان‌ها بودند و باقی از تهران در این رویداد حضور داشتند.

وی گفت: اجرای آثار این جشنواره علاوه بر مکان‌های تعیین شده در 4 مسجد تهران نیز پیگیری شد که خوشبختانه بازخورد و استقبال خوبی از سوی مؤمنان نمازگزار داشت و ما به این واسطه خواستیم تا هنر شریف و اصیل پرده‌خوانی و نقالی را که از دیرباز در ایران متداول و مرسوم بوده است اما کمی به فراموشی سپرده شده را به بطن جامعه باز‌گردانیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: واقعه غدیر واقعه بزرگی است که از آن به عید اکبر یاده شده است و چه زبانی بهتر از هنر که بتواند به ابعاد گوناگون آن توجه کرده و به این وسیله بتوانیم آن را مانا سازیم؛ انشاء‌الله بنا داریم تا این جشنواره را به این مناسبت مبارک در سال‌های آینده نیز تداوم بخشیم و اگر حمایت مناسبی از ما به عمل آید در نظر داریم با برپایی خیمه‌گاه غدیر از سال آینده به انواع و اقسام نمایش‌های آئینی پیرامون غدیر بپردازیم.

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر و تلویزیون در ادامه این مراسم و پس از برگزاری بخش تجلیل از مرشد ابوالحسن میرزاعلی در سخنان کوتاهی گفت: باید از مؤسسات وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی برای این کار ارزنده‌ای که صورت گرفته است تقدیر و تشکر کرد چرا که این سنت‌های نمایشی با وجود قدمت و اعتباری که دارد متأسفانه در حال به فراموشی سپردن است.

وی ادامه داد: از بچگی شخصاً نظاره‌گر گونه‌های مختلف نمایش‌های اصیل ایرانی همچون نقالی و پرده‌خوانی در کوی و برزن بوده‌ام و باید بگویم با وجود آنکه این گونه‌های نمایشی اغلب به شکل تک نفره اجرا می‌شود اما در حقیقت بنیان اساسی نمایش‌های ایرانی محسوب شده اما چه باید کرد که به سبب اهمال ما بسیاری از آنها در حال فراموشی هستند در حالیکه بسیاری از کشورها پاسدار و حافظ سنت‌های نمایشی خود هستند و به آن اجر و احترام خاصی قائلند.

نصیریان تصریح کرد: شبیه‌خوانی و تعزیه از جمله هنرهای نمایشی ناب ایرانی است که در آن نمایش به سبک و شیوه غربی را شاهد نیستیم و شخص نمایشگر و تعزیه‌خوان بازیگر نیست بلکه روایتگر است و تنها تشبه به شخصیتی که معمولاً یک شخصیت ارزشی و مذهبی است می‌جوید.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما داشته‌های فرهنگی فراوانی داشته و داریم اما از مقطعی به بعد به تقلید از الگوی نمایش غربی تمام آن‌ها را به دور ریختیم، تکیه دولت را به عنوان مهد و مرکز نمایش‌های آئینی و سنتی ویران کردیم در حالیکه باید گفت مجاز به این کار نبودیم و هرچند که باید برخی از تکنیک‌های نمایشی را از غرب اقتباس می‌کردیم اما مجاز به تقلید محض و کورکورانه نیستیم.

این گزارش حاکی است، در ادامه این مراسم سیدخلیل طباطبایی، مدیر مؤسسه فرهنگی تسنیم نور نیز در سخنان کوتاهی نقالی و پرده‌خوانی را مناسب‌ترین ابزار نمایشی برای بیان جایگاه و مرتبه شخصیت و سیره علوی معرفی کرد و پس از آن از تعدادی از پیشکسوتان هنر نقالی و پرده‌خوانی از سراسر کشور به شرح زیر با اهدای لوح تقدیر، تندیس بلورین مرحوم مرشد ترابی تقدیر شد:

مرشد سیدمصطفی سعیدی، مرشد محمد احدی، مرشد ذبیح‌الله بهاری، مرشد ابراهیم سیرجانی، مرشد قاسم دانش‌پژوه، مرشد مهدی چایانی، مرشد ابوالضل ورمرزیار، مرشد نقی صباغ، مرشد شعبان میرزاعلی، مرشد سیدحمید حوائجی.

در ادامه این مراسم از خانواده دو شهید مدافع حرم یعنی شهید حاج احمد غلامی و شهید سیدجواد اسدی که در زمینه نمایش‌های آئینی و تعزیه نیز فعال بودند با اهدای تندیس بلورین مرحوم ترابی و لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد و پس از آن مرشد محسن میرزاعلی نقل هماوردی حضرت علی(ع) با عمرو بن عبدود را در غزوه خندق اجرا کرد.

رونمایی از كتاب «جرعه‌ای از غدیر» که به کوشش مهدی دریایی و سینا دلشادی، رئیس حوزه هنری مازندران در زمینه هنر نقالی و پرده‌خوانی است از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

در بخش پایانی این مراسم نیز با اهدای جایزه، تندیس بلورین مرحوم ترابی و جایزه نقدی از محسن میرزا علی، مهدی دریایی، رسول میرزاعلی، محمدرضا آزادفرد، محمد صمدیان، روح‌الله سنایی، جواد خرم، محمدصادق بصیری، هومن روح تافی، فهیمه باروتچی، شیرین امامی، رؤیا سخاوت و كریم مقدسی به واسطه حضور در این جشنواره تقدیر شد.

امیرسجاد دبیریان

captcha