درد‌های بشریت به دلیل زیاده‎خواهی و نافرمانی از دستورات الهی است
کد خبر: 3532309
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
حجت‌الاسلام صدیقی:

درد‌های بشریت به دلیل زیاده‎خواهی و نافرمانی از دستورات الهی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: امام جمعه موقت تهران در اختتامیه دهمین مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) گفت: قرآن برای اهلش گنجینه تمامی آگاهی‌ها و علوم بشری است به گونه‌ای که دربردارنده تمامی علوم چون حقوق، اخلاق، عصاره عرفان و کارآمدترین سیاست و مسائل تربیتی، خانواده و ... است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در آیین اختتامیه دهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش بانوان که عصر امروز، دوم مهرماه در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) در تهران برگزار شد به سخنرانی پرداخت.
وی با اشاره به روز جمعه، گفت: این روز، متعلق به صاحب زمان(عج) است، چنانکه در زیارت مخصوص روز جمعه به ایشان خطاب می‌کنیم «هَذَا یَوْمُ الْجُمُعَهِ وَ هُوَ یَوْمُکَ الْمُتَوَقَّعُ فِیهِ ظُهُورُکَ وَ الْفَرَجُ فِیهِ لِلْمُؤْمِنِینَ عَلَى یَدَیْکَ وَ قَتْلُ الْکَافِرِینَ بِسَیْفِکَ وَ أَنَا یَا مَوْلایَ فِیهِ ضَیْفُکَ وَ جَارُکَ» این روز، روز امید مؤمنان برای ظهور حضرت است و من در این روز میهمان شما هستم و به پناه شما آمده‌ام و شما از ما پذیرایی می‌کنید.
صدیقی ادامه داد: ایام الله ذی‌الحجه، به ویژه عید غدیر خم، عید زعامت و امامت، وصایت و ولایت مولای متقیان و اولاد طاهرین بزرگوار آن حضرت، روز انگشتربخشی حضرت امیرالمؤمنین(ع) که در قرآن کریم در آیه‌ ولایت سوره مبارکه مائده و نیز نزول آیه مباهله «قُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ» و روز نزول سوره هل اتی که در بردارنده این پیام است، بر شما قرآنیان و مربیان و حافظان و متعلمان مبارک باشد.
وی با ابراز خرسندی از این اقبال و گرایش‌های نورانی مردم از این مسابقات، عنوان کرد: این نشانه شکست ناپذیری مکتب ماست. شب و روز در ماهواره‌ها و شبکه‌های مجازی دشمنان بر بی‌دینی و بی‌مبالاتی می‌دمند و بمباران تبلیغاتی به منظور دعوت جوانان به جدایی از دین اسلام و قرآن در حال انجام است، اما وجود این همه علاقه‌مند به قرآن آن هم در سنگر حضرت زهرا(س) و با این حجاب کامل، موجب مباهات است که شما با قرآن، تجدید بیعت کرده‌اید و زندگیتان را با نور قرآن روشن می‌کنید.
امام جمعه موقت تهران بیان کرد: هر مقاله و کتابی موضوعی دارد که در اطراف آن موضوع قلم فرسایی می‌شود، صحبت امروز من عنوانش قرآن است، قرآن عنوانش چیست؟ خداوند قرآن را برای چه نازل کرده است؟ و اینکه موضوع سخن خداوند در قرآن چیست؟ هنگامی که این سؤال‌ها پرسیده می‌شود ممکن است جواب‌های متعددی به ذهن شما برسد چون قرآن «تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ ءٍ» قرآن حاوی اسرار است و آنهایی که با اسرار قرآن آشنا هستند، تمام اخبار غیبی را از قرآن استفاده می‌کنند.
وی اظهار کرد: قرآن، جام جم است یعنی جمال جلال خدا را می‌توان در قرآن دید، حضرات 14 معصوم را در آیه نور و همچنین چهره پیامبر اکرم(ص) را در قرآن می‌توان دید. قرآن، حاوی بیان تمامی حقوق، اخلاق، عصاره عرفان، بهترین سیاست و کارآمدترین سیاست و مسائل تربیتی، خانواده و ... است.
صدیقی اضافه کرد: در قرآن حدود 800 آیه درباره اعجاز علمی قرآن کریم است در آن زمانی که هیچ دانشگاه و تلسکوپ و... نبوده است، قرآن کریم مطالبی را بیان کرده است که امروز با چشم‌های مسلح، بشر به آن رسیده است و اگر فردی شیرین‌ترین حکایت‌ها و مطالب تاریخی را می‌خواهد، می‌تواند به قرآن کریم مراجعه کند که حدود 200 مسئله تاریخ را در برگرفته است.
وی با تأکید بر اینکه قرآن برای اهلش گنجینه تمامی آگاهی‌ها و علوم بشری است، تصریح کرد: اما در عین حال یک موضوع بیشتر در قرآن کریم محور نیست و آن هم در سوره مبارکه بقره در آیه دوم «ذَالِكَ الْكِتَبُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ» پس از شما بانوان و آقایان اگر بپرسند موضوع قرآن چیست می‌توانید بگویید قرآن کتاب هدایت است.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه در دانشگاه‌ها، کتاب‌های علوم تجربی و انسانی تدریس می‌شود اما چند درصد از دانشگاه‌های ما از قرآن الگو گرفته است تا علم را جهت‌دار کند، ادامه داد: تمامی علوم، جلوه‌های خدا هستند. اما بشریت از آیین خدا و جلوه‌هایش برای شناختش استفاده نکرده‌اند و نمی‌کنند از این جهت فرمود «العلم هو حجاب الاكبر» علم، حجاب اکبر است آن هم برای فردی که تربیت قرآنی نشده است و فردی که با کلید قرآن، درب علم را باز نکرده است. قرآن، علم را هدایت کرده است و عالم را در مسیر رشد و تعالی به سوی خداوند قرار داده است. هر مقدار از عمر با خداوند معامله نشود از دست رفته است «مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ ۖوَمَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ».
وی در ادامه سخنانش گفت: قرآن کریم برای ارتباط دادن ما با خودش چند عنوان دیگر را نیز مطرح کرده است که یکی از اسامی و عناوین قرآن کریم که در آن اشاره شده است «ذکر» است «أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ» خدا این کتاب را به عنوان ذکر، نازل کرده است. ذکر یعنی یاد، هیچ فردی به اندازه خداوند بنده‌اش را دوست ندارد و هیچ کسی به اندازه خداوند به ما نزدیک نیست «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرید» یعنی خداوند از رگ گردن و از جان ما به ما نزدیک‌تر است، خداوند با ما است و هیچ گاه خداوند ما را رها نمی‌کند «وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ» هرجا که باشید خداوند شما را همراهی می‌کند. در سفر، خداوند حافظ شما است «فَاللّهُ خَيْرٌ حافِظاً» و «وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ» این خدایی که با شما است این خداییست که نگهبان و محافظ شماست او خداییست که روزی شما را می‌دهد «وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا»
صدیقی با اشاره به اینکه خداوند است که دل‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهد، ادامه داد: در قرآن می‌خوانیم «مَّا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ»که به پیامبر(ص) گفته شد اگر همه ذخایر زمین را برای ارتباط دل‌ها خرج می‌کردی این کار از عهده‌ات خارج بود بلکه خداوند است که دل‌ها را باهم آشنا و مأنوس می‌کند.
وی افزود: خداوند از مادر و پدر، مهربان‌تر است که دوست دارد بنده‌اش خدایش را یاد کند «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ» شما من را یاد کنیم، من هم شما را یاد می‌کنم. برای یاد خودش، خداوند یکی نماز را به عنوان ذکر قرار داده است چنانکه فرموده است «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي». نماز، افراد را از فحشا و گناه دور می‌کند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: نماز، وسیله پالایش روح است «انَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر» نماز که می‌خوانی اگر گناهی داشته باشیم با آن پاک می‌شویم چنانکه خداوند نیز فرموده است نماز را برای او به جا آوریم. در قرآن کریم می‌خوانیم «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ» قرآن را برای ذکر قرار دادیم، بنابراین هنگامی که قرآن می‌خوانید یعنی شما بلندگوی خداوند هستید که با صدای شما حرف پروردگار پخش می‌شود. هنگامی که قرآن، می‌خوانید در جایگاه موسی(ع) قرار گرفته‌اید و خداوند با شما هم‌سخن شده است. لذا این موقعیت خود را که حافظ و قاری قرآن هستید، هنگام تلاوت قرآن خودتان را در محضر خداوند ببینید که اینجاست حضرت امام سجاد(ع) هنگامی که قرآن می‌خواندند و به آیات یا ایها الذین امنوا می‌رسیدند، بدنشان مرتعش می‌شد.
وی بیان کرد: امروز، جامعه ما، جامعه بیماریست. امروزه بشریت این همه ظلم و ستم و مردم آزاری و حق کشی و تجاوز و کودک کشی در سطح جهان می‌بیند. دنیا را دروغ و تزویر که حقیقت انسانی را پایمال کرده، در برگرفته است.
صدیقی با اشاره به اینکه قرآن شریف نسخه‌ایست که هم درد را گفته است و هم درمان را ادامه داد: درد بنا به گفته قرآن «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا» آنهایی که طبق قانون خداوند زندگی نمی‌کنند و سبک زندگی آنها قرآنی و آسمانی نیست راه آرامش و عزت و خدا برای آنها بسته می‌شود؛ چرا که راه عزت و سربلند و سعادت همان راه قرآن است که نشان داده است. «ضنک» به معنای تنگنا است فرد ثروت، ریاست و کارخانه دارد، اما آرامش ندارد. درد این است که بشر به فرمان خدا نیست بلکه به فرمان هوا و هوس و شهوت و زیاده‌خواهی‌ها است. اما درمان آن است که فرمود «تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ».
وی با اشاره به بخشی از آیه‌ای که می‌فرماید «فاذكرونی أذكركم واشكروا لی ولاتكفرون»، تصریح کرد: خداوند فرموده‌ است که اگر یادم کنید من هم شما را یاد می‌کنم. خداوند بنده‌اش را از یاد نمی‌برد. قرآن می‌‌فرماید «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا» این قرآن درمان تمامی دردها است. مدیران و سیاست مداران و سایر اقشار و دستگاه‌ها اگر در کارهایشان موفق نیستند به دلیل فاصله گرفتن از قرآن است و مادامی که به قرآن روی نیاورده‌اند، اینها مطمئن باشند که به جایی نخواهند رسید، چون قرآن شفای برای مؤمن است.
صدیقی عنوان کرد: اما فردی که ظالم باشد و همسایه ظالم، همسر ظالم، فرزند ظالم و به پدر و مادر ظلم کرد و ... بود مصداق آیه «وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا». قرآن به تلاوت نیست بلکه به رعایت و عمل به قرآن است.
وی در پایان ضمن تشکر از دست اندرکاران برپایی این مسابقات، یادآور شد: امیدوارم در این راه براساس همان چیزی که قرآن گفته است «إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ» ثابت قدم باشید.
یادآور می‌شود، بخش بانوان دهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی در دو مقطع سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال در هفت رشته حفظ کل و حفظ در اجزاء ۲۰، ۱۰، ۵ و ۲ قرآن، همچنین قرائت و ترتیل‌خوانی در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در تهران، بهارستان، چهارراه سرچشمه، یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد.
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۳ - ۰۹:۳۱
0
0
هر چقدر دستورات الهی را در زندگی بکار ببریم در مواجهه با بسیاری از مشکلات در امان خواهیم ماند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۴ - ۱۳:۱۲
0
0
برای کاهش مشکلات در زندگی باید دستورات الهی را بکار گیریم
Sadat
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۲۶ - ۰۷:۱۳
0
0
با عرض سلام
و تشکر فراوان
ما منتظر جواب مسابقات هستیم
چگونه باید اطلاع پیدا کنیم؟؟؟
captcha