الگوبرداری از سبک زندگی امام(ره) نیازمند زبان بلیغ تصویر است
کد خبر: 3532802
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
عبدالحسینی:

الگوبرداری از سبک زندگی امام(ره) نیازمند زبان بلیغ تصویر است

گروه هنر: عکاسی که در بیشتر مراسم‌هایی که حضرت امام حضور داشتند فعالیت کرده است، گفت: زندگی امام (ره) به نظر من زیبایی بصری خاصی دارد که می‌تواند با زبان تصویر، الگویی مردم‌پسند برای ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی باشد.

محمود عبدالحسینی، عکاسی که تصاویر مراسم مربوط به حضور حضرت امام (ره) را تهیه می‌کرد، در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره سبک زندگی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی اظهار کرد: بزرگترین سعادت من در زندگی این بوده که سال‌ها در خدمت پیر و مرشد تمام مستضعفین جهان باشم. این امتیاز نیز تنها برای مقطعی خاص نبوده، بلکه برای سال‌های سال من از امام (ره) عکاسی می‌کردم، برای همین آنچه که از زندگی ایشان بیان می‌کنم به هیچ وجه بر پایه نقل قول‌ها استوار نیست، بلکه چیزی است که عیناً شاهد آن بوده‌ام. 

وی افزود: از نگاه من سبک زندگی امام (ره) تنها روشی برای آموختن نیست، بلکه باید آن را تدریس کرد، چون معتقدم که اگر کسی بتواند سبک زندگی ایشان را درک کند، در حقیقت توانسته آرمان‌های امام را بشناسد و در نتیجه به راهش پایبند باشد. مطلبی که در این میان حتماً باید به آن اشاره کنم این است که حضرت امام توجه به ظاهر را بخشی از سبک زندگی می‌دانستند و برای همین همیشه سعی می‌کردند به آراسته‌ترین شکل در مقابل مردم ظاهر شوند. 

این هنرمند ادامه داد: درباره سبک زندگی امام (ره) حرف برای گفتن زیاد است که به هیچ وجه در قالب یک یا چند مصاحبه نمی‌توان آن را توصیف کرد، اما با چند مثال سعی می‌کنم تا حدودی زندگی وی را توصیف کنم تا آنهایی که به دنبال الگوهای رایج در سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی می‌گردند به شکل بهتری بتوانند روش‌های مورد نظر را در زندگی خود پیاده کنند. 

عبدالحسینی با بیان اینکه امام (ره) به شدت به خانواده پایبند بود، اظهار کرد: برای امام (ره) خانواده اصلی‌ترین رکن در زندگی بود، چون اعتقاد داشت، آرامشی که در خانواده وجود دارد می‌تواند بر ارتقای ایمان فردی هم تاثیر بگذارد. در ضمن امام (ره) همیشه اصرار داشتند تا هنگام نهار، غذا را در کنار همسرشان میل بفرمایند. این اتفاق شاید در ظاهری امری ساده به شمار آید، اما به عقیده من روشی برای مستحکم کردن رابطه‌های خانوادگی است. 

وی با بیان اینکه وی روزانه حتماً ساعتی را مطالعه می‌کرد، گفت: دیگر نیازی نیست که بگویم رهبر کشوری همانند ایران تا چه حد وقتش مشغول است، اما این اتفاق دلیلی نبود تا وی از مطالعه روزانه غافل شود. این ویژگی برای جوانان ما می‌تواند الگو باشد، به ویژه که آمار سرانه مطالعه در کشور ما پایین است، اتفاقی که می‌تواند تاثیرات بسیار مخربی در پی داشته باشد. البته این امتیازات فوق در زندگی مقام معظم رهبری نیز عیناً وجود دارد، اما چون من عکاس امام (ره) بودم، درباره زندگی ایشان بهتر می‌توانم حرف بزنم. 

عبدالحسینی ادامه داد: اشاره دیگر من از سبک زندگی حضرت امام به توجه ایشان به ورزش کردن بر می‌گردد. ایشان با وجود اینکه سن زیادی داشتند، اما همیشه قدم زدن را از برنامه روزانه خود حذف نمی‌کردند، چون معتقد بود که سلامت جسم به روی سلامت روح تاثیر می‌گذارد و می‌تواند به انسان امکان دهد که بیشتر به خدا و خلقش خدمت کند. 

این عکاس تاکید کرد: اگر ما توفیق این را نداشتیم که در زمان ائمه(ع) حضور داشته باشیم این امکان را داریم که از الگوهایی مشابه استفاده کنیم. برای مثال زندگی امام (ره) و مقام معظم رهبری گواه بارز این مثال است، اما متاسفم که ما الگوهایی اینچنین را نادیده می‌گیریم تا با بهانه‌های مختلف سعی کنیم به نوعی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم. 

وی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر این‌که چگونه با زبان تصویر می‌توان سبک زندگی بزرگانی چون حضرت امام (ره) را تصویر کرد، بیان کرد: این گفته را همه شنیده‌اند که تاثیر یک تصویر از هزار کلمه بیشتر است، برای همین اگر به دنبال رسیدن به بسیاری از آرمان‌های ارزشی هستیم باید زبان تصویر را به عنوان ابزار اصلی مد نظر قرار دهیم. در این میان عکس به عنوان ثبت کننده لحظه‌ای از زندگی می‌تواند نقشی ویژه در این میان ایفا کند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۷ - ۱۳:۵۰
0
0
از طریق زبان تصویر می‌توان بسیاری از مفاهیم را به ببینده منتقل کرد و تاثیرات خوبی دارد
captcha