از دفاع مقدس تا پیوستن به صف مجاهدین اقتصادی
کد خبر: 3532993
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
علائی تبیین کرد:

از دفاع مقدس تا پیوستن به صف مجاهدین اقتصادی

گروه اجتماعی: مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در یادداشتی به ایکنا به تبیین بایسته‌های جهادی که در دوران دفاع مقدس بکار گرفته شد و امروز در قالبی دیگر برای آبادانی کشور باید اجرایی شود، پرداخت.

عادل علائی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: این روزها در سالگرد هفته دفاع مقدس که امام امت(ره) در بزرگداشت این ایام فرمودند: «هر روز ما درجنگ برکتى داشته‌ایم که در همه صحنه‌ها از آن بهره جسته‌ایم» به سر می‌بریم.

هشت سال عزت‌مندانه در دفاعی مقدس از کیان میهن اسلامیمان پایداری کردیم و خداوند ما را شایسته غلبه قرار داد، خون‌های پاک شهدا و دعای والدین آن‌ها، مناجات‌های مخلصانه رزمندگان، همه و همه برای حفظ انقلاب و دستاوردهای آن و خدمت به بهترین خلق خدا، امت اسلامیمان بود.

دفاع ما با ذلت دشمنانمان پایان یافت و جهاد ما برای ادامه راه شهدا شروع شد. پیامبر مکرم اسلام(ص) عملیات نظامی را جهاد اصغر و مبارزه با نفس را جهاد اکبر معرفی کرده‌اند، شاید از این حیث که برای ساختن جامعه و رسیدن انسان به عالی‌ترین مرتبه‌ای که برایش خلق شده است، تهذیب نفس را در اولویت قرار دهد. همچنین شرکت در جهاد علیه دشمنان نیز اگر در این راستا باشد ارزشمند است و فی‌النفسه هر پیکار نظامی نمی‌تواند جهاد قلمدا شود، هر چند توسط مسلمانان نیز صورت گیرد.

اولین قدم برای قرار گرفتن در صف مجاهدین داشتن بصیرت، زمان‌شناسی و دقت در موقعیت خود و نحوه استقرار دشمن و گوش سپردن به فرماندهی است. فرمانده معظم کل قوا جهاد را این‌گونه تبیین و فرموده‌اند: «جهاد، حضور و رویارویى با دشمن، مفروض است. انسان یک تلاشى می‌کند، دشمنى در مقابل او نیست، این جهاد نیست. اما یک وقت شما می‌خواهید یک تلاشى را انجام دهید، که بخصوص یک دشمنى سینه به سینه‌ شما ایستاده است، این می‌شود جهاد. ممکن است یک وقت این جهاد به شکل قتال باشد، ممکن است جهاد مالى باشد، ممکن است جهاد علمى باشد، ممکن است جهاد فنى باشد، همه‌ اینها جهاد است»

با این تعریف برای پیوستن به رزمندگان میادین نبرد، خودباوری احساس تکلیف و نیت مخلصانه‌ای نیازمندیم که دور از دسترس نیز نیست، برای شناخت بیشتر موقعیت خود و دشمن، فرماندهی آرایش خطوط را کاملا ترسیم و الزامات مبارزه را بیان کرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب پس از گذشت 23 سال از پایان جنگ در سال 1390 موضوع جهاد اقتصادی را مطرح کرده و در این پنج ساله اخیر مدام بر آن تأکید کرده‌اند «جهاد اقتصادی پیچیده‌تر، حساس‌تر، متنوع‌تر و نیازمند مجاهدت پیچیده و عمیق است» چرا که رویکرد دشمن تداوم تحریم‌های اقتصادی است، هدف از جنگ اقتصادی ناامیدی مردم از انقلاب و انتقال فشار از مردم به حکومت است چون حرکت اقتصادی تدریجی، نرم و بلندمدت بوده و در کنار تهاجم بی امان فرهنگی و تبلیغی و حتی تسلیحی دشمنان داخلی نظام موجب فرسایش و سرخوردگی مردم می‌شود. در اجرای این نقشه شوم خوشبختانه در بعد نظامی با آمادگی نیروهای امنیتی و نظامی و حرکت‌های علمی در حوزه تسلیحات راه به جایی نبرده‌ا ند و لذا تمام تمرکز خود را به اقتصاد و فشار مظاعف به هر بهانه‌ای متمرکز ساخته‌اند.

فرمانده با بصیرت و پیش گام در جهاد اکبر با گرا دادن صحیح موقعیت دشمن، زمینه آفندی جدیدی برایمان بوجود آورده‌اند و چگونگی حرکت و موفقیت در جهاد اقتصادی را معین کرده‌اند، به نحوی که در وهله اول توجه جدی به اشتغال «کاهش نرخ بیکارى و افزایش اشتغال در کشور، از جمله‌ مسائل بسیار اساسى و مهم است»، برای انجام این مهم داشتن روحیه جهادی «ملت ما از اول انقلاب تا امروز در هر جایى که با روحیهى جهادى وارد میدان شده، پیش رفته، این را ما در دفاع مقدس دیدیم، در جهاد سازندگى دیدیم، در حرکت علمى داریم مشاهده می‌کنیم. اگر ما در بخش‌هاى گوناگون، روحیه‌ جهادى داشته باشیم، یعنى کار را براى خدا، با جدیت و به صورت خستگى‌ناپذیر انجام دهیم - نه فقط به عنوان اسقاط تکلیف - بلاشک این حرکت پیش خواهد رفت» و همچنین روح ایمان و تدین «در زمینه‌ علم، در زمینه‌ فعالیت‌هاى اجتماعى، سیاسى و در اقتصاد هم همین جور است. روحیه‌ معنویت و تدین، نقش بسیار مهمى دارد»، برای خنثی کردن توطئه‌ها حفظ اتحاد و انسجام ملى مسئولان و مردم از شروط تحقق جهاد اقتصادی است.

توصیه دیگر ایشان که سرنوشت ساز است به مصرف کالای داخلی مرتبط می‌شود، که آن را یکى از قلم‌هاى مجاهدت اقتصادى می‌خوانند. «یکى از قلم‌هاى مجاهدت اقتصادى مردم این است که بروند سراغ کالاى ساخت داخل، آن را بخواهند. البته این طرف قضیه هم این است که کالاى ساخت داخل بایستى قانع‌کننده باشد، بایستى دوامش، استحکامش، مرغوبیتش جورى باشد که مشترى را قانع کند؛ این هر دو در کنار هم، یک کار لازم و واجبى است».

در نهایت تأکید مکرر به استراتژی دشمن و وظیفه همه ما در قبال آن تمرکز دشمن بر روی اقتصاد و ضرورت جهاد اقتصادی با همه توان و همه وجود است. «براى اینکه مردم را از دولت جدا کنند، از نظام جدا کنند، فاصله و شکاف ایجاد کنند، دنبال این هستند که در مسئله‌ اقتصادى کشور مشکل ایجاد کنند. پس جهاد اقتصادى لازم است.»

بنا به فرمایش رهبر فقید انقلاب و پیر مرادمان حضرت روح‌الله، جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنى نیست. جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا خاتم زندگى وجود دارد. اول بسیجی اسلام امیرالمومنین علی(ع) نیز در باب جهاد می‌فرمایند: در حقيقت خداوند جهاد را واجب گردانيد و آن را بزرگداشت و مايه پيروزى و ياور خود قرارش داد. به خدا سوگند كار دنيا و دين جز با جهاد درست نمى‌‏شود.

یکی از سازمان‌های اثرگذار در اقتصاد کشور قطعا سازمان تأمین اجتماعی است که می‌تواند در خط مقدم این جبهه از کارآفرینان حمایت کرده و یاور ایجاد و گسترش اشتغال پایدار و نیز یاریگر امنیت تولید و آرامش نیروهای مولد باشد. امید است با برنامه‌ریزی منسجمی که سازمان در پیش گرفته و با وارد شدن همکاران مخلص، جهادگر و انقلابی در این عرصه و همچنین با مصرف کالاهای داخلی نیز بتوانیم با تمام توان در صف مجاهدین اقتصادی قرار گرفته و انجام وظیفه کنیم. انشااله با همین نیت در صف مجاهدین نیز محشور شویم.

captcha