آغاز طرح تربیت 4 هزار حافظ
کد خبر: 3533810
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
پزشکی خبر داد:

آغاز طرح تربیت 4 هزار حافظ

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران از آغاز اجرای طرح تربیت چهار هزار حافظ قرآن کریم زیر نظر 20 مربی قرآنی در 10 مدرسه از منطقه شمال غرب تهران خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا کریمی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اجرای طرح تربیت چهار هزار حافظ قرآن در این منطقه بیان کرد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری در زمینه حفظ قرآن کریم و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، پرداختن به این امر مهم از برنامه‌های اصلی اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران است.

وی ادامه داد: در همین راستا مدت چهار سال است تربیت حفاظ قرآن کریم در دستور کار اداره شمال غرب تهران قرار دارد که هر سال با توجه به توسعه طرح، با قوت بیشتری در سطح مدارس منطقه اجرا می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران با بیان اینکه این طرح با همکاری اداره آموزش و پرورش منطقه اجرا می‌شود، اظهار کرد: امیدواریم با اجرای این طرح قرآنی در سطح مدارس بتوانیم گامی در راه تحقق منویات مقام معظم رهبری در این زمینه برداریم.

کریمی در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که فرمود «خداوند کسی را که قلبش جایگاه قرآن است، عذاب نمی‌کند»، اظهار کرد: امر فرهنگ‌سازی قرآنی در جامعه یکی از ضروریات است؛ چراکه از این طریق می‌توانیم به سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی برسیم و یکی از راه‌های این نهادینه سازی قرآنی در جامعه پرداختن به امور قرآنی به‌ویژه حفظ و تدبر در قرآن است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران در ادامه با بیان اینکه باید در این زمینه سرما‌یه‌گذاری را از سنین پایین آغاز کرد، افزود: با اجرای طرح‌های قرآنی نظیر طرح تربیت حافظان قرآن در سطح مدارس و نهادینه کردن امر مبارک قرآن کریم در میان دانش‌آموزان می‌توانیم به فرهنگ‌سازی قرآنی در سطح جامعه بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه با نهادینه کردن فرهنگ قرآنی بسیاری از مشکلات جامعه نظیر تهاجم فرهنگی دشمنان حل می‌شود، ادامه داد: در زندگی قرآنی توجه به ربوبیت خدا و پرداختن به زندگی الهی در رأس امور قرار دارد و در این زندگی تفکر در این مسیر قرار می‌گیرد که فشار زندگی شرافتمندانه از رفاه در گناه بهتر خواهد بود.

کریمی ادامه داد: در این نوع زندگی نورانی حسدورزی که یک عمر تحقیر را به همراه دارد، وجود نخواهد داشت. فرو بردن خشم از صفات بارز کسانی است که به این نوع زندگی می‌پردازند. قرآن مجید وحی‌نامه اعجاز الهی و آخرین کتاب آسمانی و کلام پروردگار است که توسط فرشته وحی بر پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد(ص) در مدت بیسست وسه سال نازل شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران در ادامه با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که می‌فرمایند «خداوند قرآن را برای زمان یا مردم خاص قرار نداده‌ است، بلکه قرآن تا روز قیامت در هر زمان تازه و نزد هر قومی شاداب است»، افزود: در زندگی قرآنی تفکر انسان به این امر است که خداوند متعال نعمت‌ها را بخشیده که در راه بندگی به کار روند پس حقیقت شکر نعت یعنی بندگی را به کمال رساندن و دستورات الهی را به کار بستن.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) به فرزند خود فرمودند «ای فرزند! خداوند را به خاطر نعمت‌هایی که به تو داده شاکر باش و بر کسی که از تو تشکر می‌کند، عطا کن، همانا ذوالی برای نعمت نیست مادامی که تو شاکر باشی و بقایی برای نعمت نیست مادامی که کفران نعمت کنی سعادتمندی شاکر به واسطه شکرش بیشتر از سعادتمندی ناشی از داشتن نعمتی است که شکر آن واجب شده است».

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران در پایان تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با اجرای طرح‌هایی مانند طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران بتوانیم گامی هر چند کوچک در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در راستای حفظ قرآن کریم و نیز نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه برداریم.

پزشکی

همچنین، بهمن پزشکی، معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران نیز در گفت‌و‌گو با ایکنا از آغاز اجرای طرح تربیت چهار هزار حافظ قرآن کریم زیر نظر 20 مربی قرآنی در مدارس منطقه شمال غرب تهران خبر داد.

وی ادامه داد: این تعداد افراد تحت پوشش کار خود را از حداقل حفظ یک جزء از ابتدای سال نحصیلی آغاز کرده‌اند و در ادامه نیز بنا به میزان علاقه‌مندی خود و دارا بودن میزان وقت کافی برای ادامه حفظ قرآن، می‌توانند کار حفظ خود را تا حفظ کل قرآن کریم نیز ادامه دهند.

بهمن‌ماه؛ زمان پایان اجرای طرح تربیت حفاظ شمال غرب تهران

پزشکی در ادامه با بیان اینکه این طرح تا بهمن‌ماه سال جاری ادامه دارد، تصریح کرد: با پایان یافتن اجرای این طرح قرآنی در منطقه شمال غرب تهران، آزمون کتبی و شفاهی طرح تربیت حافظان قرآن طی اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود که آزمون کتبی این طرح همزمان با آزمون سراسری در کشور برگزار و قرآن‌آموزان این منطقه نیز در این آزمون شرکت خواهند کرد.

معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران در پایان اظهار امیدواری کرد تا بتوانیم امسال با قوت هرچه تمام‌تر این طرح را در منطقه اجرا کنیم و بتوانیم هر سال بسیار پربارتر از سال‌های گذشته به امر مبارک حفظ قرآن در منطقه بپردازیم.

خوجه محمودآباد

محمدمهدی خواجه محمودآباد، مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران نیز طی سخنانی در این زمینه اظهار کرد: اجرای این طرح از ابتدای مهرماه با قوت هرچه تمام تر در سطح مدارس آغاز شده است و مربیان طرح نیز در این زمینه توجیه شده‌اند.

مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران در ادامه با اشاره به برگزاری جلسه توجیهی مربیان طرح افزود: مربیان طرح همگی از منتخبان دوره تربیت هستند و در این جلسه در جریان سرفصل اجرایی طرح قرار گرفتند.

اجرای برنامه «توشه راه» همزمان با طرح تربیت حفاظ

وی در ادامه با اشاره به اجرای برنامه «توشه راه» در کنار طرح حفظ قرآن کریم در سطح مدارس گفت: طی اجرای این طرح قرآنی هر هفته یک مطلب قرآنی با عنوان «توشه راه» برای دانش‌آموزان ارائه می‌شود که مربیان این موضوع را در طول هر هفته برای دانش‌آموزان تبیین می‌کنند.

مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران همچنین، در ادامه گفت: طی اجرای این طرح قرآنی، دانش‌آموزان علاوه بر محفوظات جزء ۳۰، ۲۰ آیه مفهومی را نیز حفظ کرده و فرا خواهند گرفت.

خواجه محمودآباد در رابطه با پیشینه این طرح نیز بیان کرد: تاکنون طرح‌های زیادی در سنوات گذشته با عنوان نور عالی نور 1، 2 و 3 و بینات منطقه 10 در راستای منویات مقام معظم رهبری در مورد افزایش حفاظ قرآن کریم اجرا شده است و در همین راستا با حمایت اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب برآن شدیم با بهره‌گیری از تجربیات پیشینه این طرح‌ها بتوانیم در راستای رسیدن به اهداف قرآنی گامی مثبت و پرقوت‌تر از گذشته برداریم.

مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران در ادامه اظهار کرد: نکته قابل توجه در اجرای طرح‌های مختلف قرآنی این است که طبق تجربه‌ای که بنده در این سال‌ها به دست آورده‌ام، قرآن‌آموز در مسیر حفظ قرآن کریم اگر کار را با معنا و مفاهیم دنبال کند و ادامه دهد و حتی در سنین پایه با نقاشی از مضامین آیات می‌تواند ماندگاری بیشتری را داشته باشد و حفظ را آسان‌تر انجام دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این طرح در مناطق دیگر نیز اجرا خواهد شد؟ بیان کرد: آمادگی اجرای این طرح قرآنی را در مناطق مختلف و هم‌جوار وجود دارد و می توانیم به طور همرمان این طرح را در تمامی مناطق تهران اجرا کنیم.

خواجه محمودآباد در ادامه با بیان اینکه امیدواریم در پایان اجرای طرح تربیت چهار هزار حافظ قرآن در منطقه شمال غرب تهران به تمامی اهداف این طرح دست پیدا کنیم،‌ از اداره آموزش و پرورش منطقه، اداره اوقاف و امور خیریه منطقه و تمامی مربیان دست‌اندرکاران اجرای طرح تشکر و قدردانی کرد.

مدیر خانه قرآن دارالتقوی همچنین، در پایان سخنان خود از همکاری بی‌شائبه ایکنا در پوشش خبری طرح‌های مذکور و همچنین، طرح حافظین قرآن کریم منطقه شمال غرب تهران تشکر و قدردانی کرد.

یادآور می‌شود، طی سه سال گذشته در حدود ۱۵ هزار نفر در سطح منطقه شمال غرب تهران تحت پوشش طرح تربیت حفاظ قرار گرفتنه‌اند و تنها در سال گذشته، تعداد ۳۵۰۰ نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفته و در آزمون‌های اداره اوقاف شرکت کردند و در حدود پنجاه درصد از این تعداد نیز حد نصاب لازم را کسب کرده و موفق به دریافت مدرک قرآنی از اداره اوقاف و امور خیریه شدند.

همچنین، در سال گذشته نیز علاوه بر اعطای مدارک قرآنی از سوی اداره اوقاف و امور خیریه به نفرات برتر در طرح، به ۱۰ نفر از برگزیدگان طرح نیز به قید قرعه مبلغ پنج میلیون ریال جایزه نقدی اعطا شد. این در صورتی است که امسال با تفاهم‌نامه‌ای که میان اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران و خانه قرآن دارالتقوی، منعقد شده است، مقرر شد تا تعداد چهار هزار نفر از علاقه‌مندان به حفظ قرآن کریم تحت پوشش طرح تربیت حافظ قرار گیرند.

طی اجرای این طرح قرآنی، افراد تحت پوشش کار خود را از حداقل حفظ یک جزء آغاز می‌کنند و در ادامه نیز بنا به میزان علاقه‌مندی خود و دارا بودن میزان وقت کافی برای ادامه حفظ قرآن، می‌توانند کار حفظ خود را تا حفظ کل قرآن کریم نیز ادامه دهند. با پایان یافتن اجرای این طرح قرآنی در منطقه شمال غرب تهران، آزمون شفاهی برگزار شده و آزمون کتبی طرح نیز طی اسفندماه سال جاری همزمان به صورت سراسری در کشور برگزار می‌شود و قرآن‌آموزان این منطقه شمال غرب تهران نیز در این آزمون شرکت خواهند کرد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۷ - ۱۴:۰۵
0
0
برگزاری این طرح از اقدامات خوب و ارزشمند است و انشاء الله با برنامه ریزی درست تداوم داشته باشد
captcha