جنایات عربستان در یمن به حد غیر قابل گذشتی رسیده است/ نقش مؤثر فتوای جهاد علما
کد خبر: 3537004
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
صباح زنگنه:

جنایات عربستان در یمن به حد غیر قابل گذشتی رسیده است/ نقش مؤثر فتوای جهاد علما

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به جنایت وحشیانه اخیر عربستان در یمن گفت: جنایات عربستان به حد غیر قابل گذشت و غیر قابل برگشتی رسیده و چنین جنایتی در این سطح و در ادامه تکرار جنایاتی مانند این، از جمله کشتار کودکان و زنان، کشتار مردم در مراسم عروسی و ... حکایت از یک طراحی مستمر برای کشتار مردم یمن دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) عربستان سعودی در ادامه جنایات و کشتار وحشیانه خود در یمن، روز شنبه مراسم سوگواری پدر وزیر کشور یمن در صنعا را مورد بمباران بی‌رحمانه جنگنده‌های خود قرار داد که طی این حمله بیش از صدها نفر کشته و مجروح شدند.

تصاویر منتشر شده از این جنایت وحشیانه، جهان را در شوک فروبرد و موجی از محکومیت‌ها را برانگیخت. همچنین در یمن تظاهرات سراسری گسترده‌ای علیه این جنایت آل سعود برگزار شد و علمای یمنی نیز فتوای جهاد علیه آل‌سعود صادر کردند.

جنایت جدید عربستان نشانه یک طراحی مستمر برای کشتار مردم یمن است

صباح زنگنه، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اینکه این جنایت می‌تواند سرفصل نوینی در تحولات یمن و تحت فشار قرار گرفتن عربستان باشد، گفت: به نظر می‌رسد جنایات عربستان در یمن به حد غیر قابل گذشت و غیر قابل برگشتی رسیده است. چنین جنایتی در این سطح و در ادامه تکرار جنایاتی مانند این از جمله کشتار کودکان و زنان، کشتار مردم در مراسم عروسی و ... حکایت از یک طراحی مستمر برای کشتار مردم یمن دارد.

وی افزود: وقتی که شرایط به این مرحله می‌رسد طبیعتا جامعه جهانی می‌بایستی به وظیفه خودش عمل کند و این وظیفه ایجاب می‌کند که جامعه جهانی آل‌سعود را به دادگاه کیفری بین‌المللی بکشاند.

صباح زنگنه، تحلیل‌گر مسائل سیاسی

زنگنه اظهار کرد: گرچه یمن و عربستان اعضای این دادگاه نیستند اما شورای امنیت می‌تواند این موضوع را به دادگاه کیفری اعلام کند و از دادگاه بخواهد مسئولان دولتی عربستان را فرابخواند.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: البته این اقدام نمی‌تواند مانع اقدامات مردم یمن برای اعمال فشار به عربستان و انتقام خون‌های به ناحق ریخته شده گردد.

نقش فتوای جهاد علمای یمن در افزایش بسیج مردمی علیه آل‌سعود


زنگنه درباره فتوای جهاد علمای یمن پس از این اتفاق و نقش آن در افزایش بسیج مردمی و همبستگی ملی یمنی‌ها در مقابل عربستان گفت: علمای یمن مورد احترام مردم هستند زیرا همواره کنار مردم قرار داشتند و این فتوا از سوی علمای همه مذاهب یمن از جمله زیدی‌ها و شافعی‌ها صادر شده که اغلب مردم یمن هم پیرو این مذاهب هستند.

وی تأکید کرد: لذا حکم شرعی برای مردم ایجاب می‌کند که از خود دفاع کنند و در مقابل متجاوزین بایستند. دفاع از خود گرچه مشروع است اما همراه با یک فتوای دینی جنبه جدی‌تر و عام‌تری پیدا می‌کند و تجربه هم نشان داده که مردم یمن به فتوا و دیدگاه علما پایبند هستند.

مهدی مخبری       
captcha