استقرار روحانیون بالینی در بیمارستان‌های قم
کد خبر: 3540480
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
خویی خبر داد:

استقرار روحانیون بالینی در بیمارستان‌های قم

گروه سلامت: مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی قم از استقرار روحانیون در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی قم به منظور ارتقای سلامت معنوی کارکنان و بیماران خبر داد.

مهدیه خویی مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اجرای طرح «سفیران محبت» و استقرار روحانیون در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه اظهار کرد: ۱۱ روحانی با حضور  در ۱۰ مرکز درمانی و یک مرکز بهداشت‏، بیماران، همراهان و کارکنان مراکز درمانی را با مسائل معنوی و مذهبی آشنا می‌کنند.

وی افزود: این طرح تاکنون به 70 درصد  اهداف خود رسده است؛  روحانیون بالینی مستقر در بیمارستان‌ها  ۲۲ وظیفه مشخص داشته و در چارچوب مشخصی به انجام وظیفه می‌پردازند و از نظر سلامت معنوی، بیماران و همراهان بیمار و کارکنان مراکز درمانی را راهنمایی می‌کنند.

خویی ادامه داد: همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارکنان، پرستاران، پزشکان و بهیاران، بررسی وضعیت نمازخانه و عیادت بیماران‌، اقامه نماز جماعت از جمله وظیفه روحانیونی است که در بیمارستان‌ها مستقر می‌شوند.

مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: روحانیون بالینی روزانه بیش از شش ساعت در مراکز حضور داشته و مشاوره‌های مذهبی و دینی را به مراجعان، کارکنان و بیماران ارائه می‌دهند، این افراد روزانه در بخش‌های مختلف بیمارستان و مراکز درمانی حاضر می‌شوند و با حضور بر بالین بیماران به تقویت روحی آنها جهت تسریع سلامتی کمک کرده و مسائل و مشکلات مذهبی آنان را رفع می‌کنند.

وی بیان کرد: با توجه به شرایطی که بیمار با آن مواجه شده است و احساس نیاز بیمار به مناجات و نزدیکی بیشتر به خداوند، اهمیت نقش روحانی بالینی بیش از پیش احساس می‌شود.

خویی گفت: این طرح تاکنون نقش موثری در تقویت روحی بیماران و انجام تکالیف دینی آنان داشته است؛ لذا امید می‌رود در همه مراکز درمانی فراگیر شود.

مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه با اشاره به وضعیت اشاعه فرهنگ نماز در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های علوم پزشکی قم اعلام کرد: تقریبا نمازخانه در همه مراکز دانشگاهی و درمانی تحت پوشش وجود دارد و سعی شده حتی پایگاه‌های بهداشت که جدیدا به صورت خصوصی به مجموعه اضافه شده است نیز به نمازخانه مجهز باشند.

وی با بیان اینکه مشارکت دانشجویان ما در اقامه نماز نسبت به دیگر دانشگاه‌ها مطلوب است، گفت: حدود ۷۰ درصد دانشجویان ما در مراکز درمانی در اقامه نماز شرکت می‌کنند البته این رقم در دیگر دانشگاه‌ها کمتر است.

خویی با تاکید بر اینکه فرهنگ نماز و نمازخوانی تاثیر به سزایی در پالایش فکری، ذهنی و روحی افراد به ویژه بیماران دارد، گفت: وقتی بیماری وارد بیمارستان می‌شود قطعا برای بهبودی حال خود ارتباط ، توکل و توسل بیشتری با خداوند و ائمه اطهار برقرار می‌کند و اینجا نقش محوری نماز بر ارتقای سطح سلامت معنوی بیشتر مشخص می‌شود.

وی عنوان کرد: باید در جهت تقویت موضوع نماز در سطح دانشگاه‌ها، مراکز درمانی همچنین ارتقای سلامت معنوی بیماران و کارکنان، با ساخت اپلیکیشن‌ها، رسانه‌های صوتی و تصویری برای جامعه هدف و عموم مردم، آنها را با موضوع نماز و سلامت معنوی بیشتر آشنا کرده و در راستای تقویت آنها بکوشیم.

مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی قم تأکید کرد: قطعا دستگاه‌ها و نهادهای دولتی از جمله صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد و همه متولیان فرهنگی با تصمیم‌گیری‌های اساسی‌تر می‌توانند گام‌های بزرگتری در زمینه ارتقای سلامت معنوی و ترویج فرهنگ نماز بردارند.

captcha